هفت‌برکه – دکتر علی‌اصغر خالقی*: حضور به‌موقع و عدم تعلل در مراجعه به پزشک، نتیجه‌ی بسیار مهمی در فرایند درمان خواهد داشت. حضور به‌هنگام، مانند گرهی است که با دست باز می‌شود ولی تاخیر در مراجعه برای برخی بیماری‌ها مانند این است که همان گره چنان سفت شود که با دندان هم باز نشود. البته نیاز است هم مردم و هم رسانه‌ها نسبت به اهمیت موضوع حساس باشند تا غفلتی صورت نگیرد.

اما آیا همه‌ی دیر آمدن‌ها عمدی است؟ آیا گاهی از سر ناآگاهی از وضعیت بیماری نیست؟ و آیا نمی‌توان تصور کرد که ریشه در شرایط بد اقتصادی و معیشتی دارد؟ متاسفانه هستند افرادی که توان پرداخت هزینه‌های سنگین درمان را ندارند و چالشی برای خود و خانواده خواهند شد.

سوا از علت دیر آمدن، چه عدم آگاهی باشد و چه مسائل اقتصادی و یا هر مساله‌ی دیگر، آیا سرزنش کردن بیمار از طرف پزشک، دردی را دوا می‌کند؟

بیان این نکته از طرف همکاران محترم پزشک که «چرا دیر آمدی؟» نمکی است که بر زخم بیماران رنجور پاشیده می‌شود، چون هیچ معادله‌ای را در شرایط فعلی بیمار تغییر نمی‌دهد که اگر می‌دانست و می‌توانست، به‌موقع حاضر می‌شد. سرزنش کردن بیمار در وضعیت کنونی، جز اینکه بیمار و خانواده‌ی ایشان را به عذاب وجدان بیفکند، فایده‌ای ندارد. هرچند تاکید برای حضور سر وقت برای پیگیریِ ادامه‌ی درمان، مورد قبول و منطقی است.

لذا از همکاران عزیزم انتظار است که با سوالات و رفتارهایی که در فرایند درمان نقشی ندارد، موجب رنجش بیماران نشوند. این نکته از طرف همراهان بیمارانی مطرح شد که از شنیدن این جملات اذیت شده بودند و خارج از لطف ندیدم که به آن اشاره‌ای شود.

14040729 Doctor Bimar

▫️ پزشک متخصص طب اورژانس در بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) گراش