هفت‌برکه (گریشنا): بخشی از سخنرانی حسنی در همایش چهره‌های ماندگار گراش واکنش‌هایی را در لار و اوز به دنبال داشت. علی‌اصغر حسنی، نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس نهم و رییس فعلی شورای شهر گراش، در گفتگویی مکتوب با گریشنا، این‌بار پرونده‌ای دیگر از موضوع چالش‌برانگیز تقسیمات کشوری در جنوب فارس را از دیدگاه خود بازخوانی می‌کند. حسنی معتقد است شهرستان شدن اوز در ماه‌های پایانی نمایندگی او در مجلس هشتم نهایی شده بود، اما با رضایت خود اوزی‌ها پرونده مسکوت ماند و به بعد از انتخابات منتقل شد. بعدی که بعد از شش سال، هنوز زمان آن نرسیده است.

این مصاحبه چند روز بعد از همان اظهارات انجام شد و اکنون پس از انتشار در نشریه افسانه گراش در گریشنا منتشر می‌شود.

13961105 Rooz Gerash Hasani01

حسنی: من پیگیر شهرستان شدن اوز بودم

آقای حسنی آیا شما مخالف شهرستان شدن اوز هستید؟

اصلا. بر عکس، من همیشه پیگیر شهرستان شدن اوز بودم که توضیح می‌دهم. در جلسه چند روز پیش مربوط به همایش چهره‌های ماندگار گراش هم من فقط ۲۰ دقیقه وقت داشتم و مجبور بودم ۳۰ سال پیگیری را مرور کنم. در آن بخش که حساسیت‌هایی به وجود آمد، بحث من این بود که با جدا شدن ارد از گراش مخالفت کردیم. آن صحبت کج‌فهمی‌هایی را به دنبال داشت و عناصر تفرقه‌افکن از این فرصت برای ایجاد اختلاف بین برادران گراش و اوز استفاده کردند.

یعنی شما هیچ وقت مخالف شهرستان شدن اوز نبودید؟

حق اوز برای ارتقا به شهرستان مورد تاکید من و همه مردم گراش است. همان‌گونه که پس از آن دوره و در زمانی که افتخار نمایندگی مردم لارستان، خنج و گراش را در مجلس شورای اسلامی داشتم، به جد پیگیر مساله «شهرستان اوز» بودم و اسناد آن نیز نزد اینجانب و معتمدین اوز موجود است و در صورت ضرورت منتشر می‌شود.

موضوعی که شما در همایش چهره‌های ماندگار مطرح کردید، مربوط به چه زمانی است؟

باید دو مقطع تاریخی را از هم جدا کرد. بعد از بخش شدن گراش و قبل از نمایندگی من. در دوره اصلاحات، طرحی تهیه شده بود که بر اساس آن دهستان ارد از گراش جدا و منفک شده و با پیوستن به بخش اوز، تبدیل به یک شهرستان شود. من آن وقت مسئولیتی نداشتم و رییس هلال‌احمر گراش بودم و با جمعی از معتمدین برای ارتقا گراش پیگیری می‌کردیم. مخالفت ما با این طرح خاص و البته جدا شدن ارد از گراش بود. چون اگر ارد از گراش جدا می‌شد، دیگر هیچ وقت گراش نمی‌توانست شهرستان شود. این مخالفت طبیعی بود. مثلا آیا مردم اوز موافقت می‌کنند که با جدا شدن دهستان بیدشهر و پیوستن آن به بخش جویم، شهرستان جویم تشکیل شود؟

پس در زمان نمایندگی برای شهرستان شدن اوز پیگیری می‌کردید؟

ارادت من به مردم شریف اوز موضوعی تازه نیست و این ارادات و ارتباط سال‌های سال ادامه داشته است و حتی مدتی به صورت هم‌زمان مدیریت هلال‌احمر گراش و اوز را بر عهده داشتم. اما بعد از نمایندگی و به ویژه موفقیت در پروژه شهرستان شدن گراش، موضوع شهرستان شدن اوز اولویت اول ما بود. گروهی که شاخص‌ترین افراد آن آقایان احمد خضری، وحدانی و مهندس خضری بودند، با هم همکاری داشتیم. کار تا مرحله طرح توجیهی هم رسید. طرح را تحویل وزارت کشور دادیم و کار نهایی شد.

پس چرا اوز شهرستان نشد؟

ما حتی رییس‌جمهور را هم به اوز آوردیم. من بین گراش و اوز پیگیری کردم که احمدی‌نژاد به اوز برود. شاید یادتان باشد که در همان سفر، احمدی‌نژاد قول شهرستان شدن اوز را داد و فقط مشکل جمعیت وجود داشت. جمعیت اوز باید به ۴۰ هزار نفر می‌رسید و آن زمان جمعیت بخش اوز و توابع در این حد نبود. ما سرشماری سال ۱۳۹۰ را در پیش داشتیم. در سرشماری اقدامات زیادی انجام شد از جمله همه ماموران سرشماری از خود اوز بودند، اما یک شب اعلام شد که لیست سرشماری عوض شده است. یک توطئه در کار بود تا آمار دقیق نباشد. ولی با اصرار و تاکید من، خود اوزی‌ها سرشماری‌ را انجام دادند. جمعیت در سرشماری به حدود ۳۴ هزار نفر رسید. یک زونکن از مکاتبات مربوط به شهرستان شدن اوز دارم. قرار شد ۶ هزار نفر از عشایر در جمعیت اوز محاسبه شود و جمعیت اوز به بیش از ۴۰ هزار رسید و شرایط شهرستانی اوز محقق شد. حتی ممکن است که تصویب هم شده باشد، ولی اعلام نشد.

برخی اوزی‌ها توافق کردند شهرستان شدن اعلام نشود

با وجود رسیدن جمعیت اوز به حدنصابی که احمدی‌نژاد گفته بود، چرا باز هم اوز شهرستان نشد؟

چند ماه به انتخابات مجلس نهم مانده بود که مسئولین سیاسی مرکز شهرستان و معتمدین اوز جلسه‌ای داشتند که در آن از معمتدین اوز خواسته شد موضوع شهرستان شدن قبل از انتخابات اعلام نشود و بعد از انتخابات و معرفی نماینده جدید، شهرستانی اوز اعلام شود.

چرا باید اوزی‌ها با این موضوع موافقت کنند؟

این تحلیل وجود داشت که اگر قبل از انتخابات اعلام شود، به نفع انتخاب من برای بار دوم خواهد شد. به اوزی‌ها قول داده بودند شهرستان شدن اوز را نماینده بعدی که برنامه‌ریزی کرده بودند از لار باشد، اعلام کند.

شما مدرکی هم برای این ادعای خود دارید؟

موضوع در زمان استانداری آقای مهندس صادق عابدین بود. من متن نامه تعهد را در استانداری دیدم که شهرستان شدن اوز بعد از انتخابات اعلام شود و دو تا از معتمدین اوزی که لازم نیست نام ببرم امضا کرده بودند. طرح توجیهی شهرستان شدن اوز آماده و حتی نهایی شده بود. در مقطعی که من نماینده بودم حتی اوزی‌ها نامه‌هایی از روحانیت لارستان هم در موافقت با شهرستان شدن اوز داشتند. من همان موقع هم گفتم که به این نامه‌ها دل نبندید و خودتان سخت و سفت پیگیر باشید. الان هم اگر کاری از دست من بربیاید حاضرم کمک کنم.

Gerash Ayat

عکس از حجت عابدی- اسفند ۱۳۸۶

طرح فرمانداری ویژه را از قبل آماده کرده بودم

موضوع دیگر چالش برانگیز در گفته‌های شما، دیدار با آقای آیت‌اللهی و موافقت وی با شهرستان شدن گراش بود. گروهی که در آن دیدار حضور داشتند، آن نقل قول را تکذیب کردند.

عکس‌های آن دیدار منتشر شده است. در آن دیدار ۲۰ نفر از گراشی‌ها بودیم و از لار فقط یک نفر که فکر کنم آقای ابراری اسم‌شان باشد، حضور داشت. خود آیت‌الله آیت‌اللهی هم از موضوع استان شدن لارستان ناامید شده بودند و هدف‌شان را گذاشته بودند فرمانداری ویژه. موضوع استان لارستان در دیدار آیت‌الله آیت‌اللهی با رهبر معظم انقلاب هم مطرح شده بود. نقل به مضمون مقام عظمای ولایت گفته بودند صلاح نیست استان فارس تفکیک شود و به شکلی استان شدن لار از موضوعیت افتاد و در آن مقطع موضوع فرمانداری ویژه پیگیری می‌شد.

شما هم موضوع فرمانداری ویژه را پیگیری می‌کردید؟ چون در جوابیه‌ای که منتشر شده بود آمده است: «اخذ فرمانداری ویژه نه نتیجه تلاش حسنی که محصول اعتراضات مردمی لارستان و یک نوع عقب‌نشینی دولت محمود احمدی‌نژاد بوده است.»

اگر قرار بود با اعتراضات مردمی و آتش زدن بانک امتیازی به مردم لار داده شود، چرا افرادی که پیگیری می‌کردند در همان فرصت لار را استان نکردند؟ این حرف‌ها همه برای گول زدن مردم است. من به دو دلیل طرح فرمانداری ویژه لارستان پیگیری می‌کردم: اول به دلیل همان قولی که به آقای آیت‌اللهی داده بودم، طرح شهرستان شدن گراش را یک سال کنار گذاشتم تا طرح فرمانداری ویژه هم آماده شود. دوم هم این که برای راضی کردن لاری‌ها که با شهرستان شدن گراش مخالفت نکنند، آقای نجار موافقت کرد طرح فرمانداری ویژه هم در دستور کار باشد. لار از پنج آیتم فرمانداری ویژه، فقط دو آیتم را داشت و شهرهایی مثل مرودشت و کازرون در آن زمان شرایط بهتری برای فرمانداری ویژه داشتند.

یعنی به نظر شما اعتراضات لار تاثیری در دادن فرمانداری ویژه به لار نداشت؟

گفتم که طرح فرمانداری ویژه از قبل آماده شده بود و روی میز هیات دولت بود. اگر طرح توجیهی آماده نبود، فرمانداری ویژه را هم به لار نمی‌دانند. طرح توجیهی را من آماده کرده بودم و حتی عده‌ای از لار به وزارت کشور رفتند که نه گراش شهرستان شود و نه لار فرمانداری ویژه، ولی موفق نشدند. با وجود آن که بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، و بعضی‌های دیگر هم همراه آن‌ها بود، برای استان شدن به جایی نرسیدند. همان‌ها اگر راست می‌گویند لار را استان می‌کردند.