بستن

گفتگو با عبدالله احمد محسنی/ اصغری گراش، عاشق باران است

محمدعلی شامحمدی:‌ ویدیوهای او در اینستاگرام و تلگرام را خیلی‌ها دیده‌اند. با آن لحن خاص و طنز کلامش، چیزی کم از آقای اصغری، هواشناس شناخته شده‌ی صدا و سیما، ندارد. شاید برخی این کار او را مسخره کنند، اما اصغری گراش عاشق هواشناسی است و بیشتر از آن عاشق باران است.

عبدالله محسنی به سبک عرب‌ها خود را عبدالله احمد محسنی معرفی می‌کند. متولد ۱۳۵۱ است و از کودکی با پدربزرگ‌اش به طبیعت می‌رفت و هواشناسی سنتی و اسم‌هایی مثل باد شمال و باد قوس را از او یاد گرفته است. می‌گوید از نوجوانی اخبار را می‌شنیده تا به بخش پایانی و هواشناسی برسد. هر چند در خارج از کشور شاغل است، اما فصل‌های بارش هر طوری هست خود را به گراش می‌رساند.

از چهار سال قبل کار کمی جدی‌تر شده است. او با همکاری محمود آذرآیین که درس هواشناسی خوانده‌ است، در گروه هواشناسی جنوب فعال است. دیگر در کنار هواشناسی سنتی شروع به خواندن نقشه‌های هواشناسی نیز کرده است. هوا که ابری می‌شود، چشم مردم به پیام‌های واتساپی محمود و ویدیوهای عبدالله است که معلوم شود باید به باران امید داشت یا نه. مثل داروگ این دو پیام‌آور باران‌ هستند.

خود عبدالله می‌گوید آگاهانه از طنز در گزارش‌های هواشناسی‌اش استفاده می‌کند: «هر گزارشگر هواشناسی شیوه مخصوص به خودش را دارد. از آنجایی که تقلید در این کار را نمی‌پسندیم، بنده به شیوه خاص خودم، آن هم استفاده از الفاض بومی، این کار را انجام می‌دهم. به همین دلیل از طنز استفاده می‌کنم که مردم هم این موضوع و داشتن طنز را می‌پسندند.»

خیلی‌ها حتی فرماندار گراش پیگیر خبرهای گروه هواشناسی جنوب هستند. تنها درخواست عبدالله محسنی از فرماندار این است که سریع‌تر ایستگاه هواشناسی گراش راه‌اندازی شود.

در مستند ۹۵ ماندگار تهیه شده در گروه هواشناسی جنوب، می‌توانید بخش‌هایی از پیش‌بینی‌های هواشناسی عبدالله محسنی را نیز ببینید:

 

13 نظر

  1. این مطلب اصلا ارزش خبری نداره
    و در ثانی هر کسی یه تمایلاتی داره و یه رفتارهایی داره. دلیل نمیشه که سوژه خبری بشه
    وقتی که وب سایت گریشنا پول یامفت از ارگانها و ادارت شهر دریافت میکنه باید هم همچین مطالب بی ارزشی به عنوان خبر قلمداد کنه

    1. ارزش‌های خبری مشخص هستند و هر روزنامه‌نگاری باید آنها را بشناسد. این مصاحبه هم بر خلاف نظر شما واجد چند تا از این ارزش‌های خبری است.
      گمانه‌ی دریافت «پول یامفت از ارگان‌ها و ادارات شهر» هم گمانه‌ی جالبی است. کاش می‌دانستیم بر چه اساسی چنین چیزی به ذهنتان رسیده است، آن هم زیر این خبر که هیچ ربطی به هیچ ارگان یا اداره‌ای ندارد.

    2. شما یا از روی حسادت این حرف میزنی یا دلیل دیگه ولی بدون ما به این گونه ادم ها دلسوز که بدون هیج جشم داشتی برای شهرومردم تلاش میکنن باید قدر بدانیم

  2. خیلیم باارزشه.کارش را بدون چشمداشت دوست دارد.کار خلافی که نمیکند.توی ذوق ملت زدن معنی ندارد.آفرین به پشتکارش

  3. با سلام؛
    کار خوب و زیبا در عین حال تهیه و تنظیم مستند نیز به دلیل ماندگار شدن کاری بسیار زیبا و دلنشین بود، خدا قوت و خسته نباشید به دوستانی که زحمت این مستند رو کشیدند.

  4. گزارش عبدالله احمد محسنی بسیار جالب و دیدنی و شنیدنی است..ما گزارشات ایشان رو توی همه فصول دنبال میکنیم…

  5. به نظر من بعضی ها باعلایق وسلیقه های مردم کاملا بیگانه اند بعد یک اظهار نظر شخصی رو به کل مردم
    تعمیم میدهند.چیزی مثل بارون و هواشناسی وزحمتکشاش اون هم واسه گراشی چیز عبس و بیهوده نمیتونه باشه که برعکس.

  6. از آقای محسنی تشکر میکنیم چه بسا یکی از این گزارش هایش باعث جلوگیری از ضایع شدن مالی و حتی نجات جان شهروندی شده باشه.آگاهی رسانی در هر حال ارزشمند است.

  7. آقا یا خانم نام شما.لاریا مگه کی هستن بهمون بخندن اونام یکی هستن مثل ما.ب فاصله ۱۵ کیلومتر نه فرهنگشون عجیبه نه کلاسشون نه از ما بهترونن.چرا خودتو میزنی زمین بنده خدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 نظر
scroll to top