بستن

ار چشم شما ۲۸: گناه کُنار کهنسال شیخ عبدالله چه بود؟

هفت‌برکه (گریشنا): دیروز درخت کُنار کهنسالی که جنب مقبره شبخ عبدالله قرار داشت بریده شد.

این درخت کُنار در بیشتر عکس‌های قدیمی و جدید مقبره شیخ عبدالله دیده می‌شود و با توجه به قرار گرفتن در مرکز شهر بخشی از خاطره بسیاری از گراشی‌ها است. در سال‌های اخیر این کُنار محل استراحت مردم در ایستگاه مینی‌بوس بود.

حسین عباسپور چند عکس را از بریده شدن شاخ و برگ این درخت کهنسال ارسال کرده است. احتمالا بریده شدن این درخت پیر به دلیل مزاحمت برای سیم‌های برق بوده است. عباسپور پرسیده است: «این کُنار قبلا آنجا بوده یا ترانس برق؟»

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

19 نظر

  1. شوک!

    فکر کن دو هزار کیلومتر آن‌ورتر نشسته باشی و مشغول نت‌گردی و مطالعه‌ات باشی، یک‌هو ببینی یکی زده چیزی که مردم یکشهر دوستش داشته‌اند را یکهو نابود کرده.

    یکهو!

    خاطره‌ی جمعی شوخی نیست.
    اغراق نیست اگر بگوییم هویت ما به آثارمان برمی‌گردد. خانه‌های تاریخی را به خاطر پول زمینشان خراب می‌کنیم و درخت‌های تاریخی را… راستی! درخت تاریخی را برای چه قطع می‌کنیم؟

    قطع!

    به دوستم می‌گویم: ببین! بعد از مدرسه علمیه که آن‌قدر با سرسرایش خاطره داشتیم و حالا نیست، بعد از باغ ملی که نقطه ثقل تراکم مردم بود و حالا نیست، بعد از برکه‌ی کده‌بان که تنها نمونه‌ فرمی برکه‌های گبری بود و دیگر نیست، حالا افتاده‌اند به جان یک درخت! درختی که می‌توانست نماد باشد. می‌توانست سوژه‌ی یک اجرای محیطی باشد. می‌توانست موضوع پوسترها و مسابقاتمان باشد.

    من فرهنگی!

    مقصر منم. اگر روزی پسرم پرسید: کجایی هستی؟ مقصر منم اگر هیچ حرفی نداشته باشم. اگر روزی برسد که همه‌ی آثار کوچک و بزرگ شهر نمانده باشد و گراش شده باشد مال‌های وسیع و دریاچه‌های عظیم و پارک‌های طویل. مقصر منم که مدعی اشاعه‌ی فرهنگم و هیچ‌وقت، هیچ‌وقت این کنارِ پیر سر گذاشته به شانه‌ی شیخ عبدالله را، سوژه‌ی عکس‌هایم نکردم و به مردم شهرم به عنوان نماد شهری‌شان نشان ندادم. مقصر منم که آن را نقاشی نکردم و درباره‌اش ننوشتم.

  2. با سلام. مشکل ما هرس کردن درختان ویا اجرای طرحها نیست. مشکل غیر اصولی بودن رفتارهاست. کاری که حتی یک نظرخواهی از کارشناسان مربوطه نمیکنند. اصلا در سطح بالاتر، مجوز لازم را کسب نمیکنند و اقدام میکنند. این یک درد هست برای شهر. اقدام کردن و بعد آب رفته رو به جوی برگردوندن کاری عبس است. اگر کنار روبه روی مغازه حاج غلام شیخ بریده بودند و توجیه میکردند مثلا مزاحم رانندگان است یا پیاده رو را تخریب میکند و یا هزار دلیل دیگر راحت تر توجیه داشت ولی کنار با قدمت ۸۰ ساله یا بیشتر با اره برقی از بیخ و بن صاف کردن زخم زدن به چهره شهر است. کاش با احتیاط رفتار میکردن لااقل نیم متر هرس کرده بودن. باورتون نمیشه در تنگ آب کنار کاشتیم هفته ای دوبار میرن کوه آبش بدهند تا بیافته توی رشد و سایه سار گردشگران باشد. ببینید به راحتی چهره گردشگری و میراث چند ده ساله رو به فجیع ترین حالت ممکن قلع و قمع میکنند. بهمین دلیل انجمن محیط زیست ،حیات وحش و گردشگری گراش مراتب تاسف و تاثر خود را اعلام میدارد و برای این دست مسایل با جدیت برخورد خواهد کرد.

  3. این شهر که قانون نداره کسی هم به کسی نیست هرکی هرجوری دلش میخواد میاد میزنه نابود میکنه اخرش هم که فهمیدن مردم داغ کردن میگن وای نفهمیدم چشم چند تا دیگ نابود میکنیم دیگه ولشون میکنیم

  4. مشکل سیستم های ما اینه که فکر نمیکنیم!
    اول عمل میکنیم،بعد شاید در موردش فکر کنیم!
    کاش یادبگیریم اول فکر کنیم!آن هم نه انفرادی بلکه تیمی!آن هم نه گروه روسا!بلکه تیمی متشکل از صاحب نظران…

  5. از شهردار محترم تشکر میکنیم که درخت های مزاحم رو هرس میکنه .مخصوصا درخت کنار که فضای زشتی رو پدید میاره.شنبده شده افرادی واسه کنار کندن از این درخت سنگ پرتاپ می کنند و این سنگ ها علاوه بر پر خطر بودن به مقبره عارف بزرگ خسارت وارد میکنه.

  6. اقای دوستدار محیط زیست تلاش الکی صرف کاشت نهال و درخت اطراف تنگ اب و … نکن عشایر و گله بون ها نمیزارن چیزی سبز بشه همین چند تا باغ هم که میبینی سبزه چون حصار کشی شده وگرنه الان ریشه اش هم در اورده بودن

  7. تاسف خوردن به حال اینها اصلا فایده نداره داداش من باید بر خورد کرد حداقل با یه تجمع .
    متاسفم برای کسانی که خودشون رو به خواب زدن و متوجه نیستن که مردم میفهمن خواب نیستن.

  8. جناب مدیرمحترم نحیط زیست .اگرمسئولیتی دراین قبیل امور متوجه شماست چرا اقدامی نمیکنید که عمل تکرارنشود ولی شهرماشده بی صاحب ومسئول وهمین بی تفاوتی مسئولین محلی است که ۱۹۰ درخت نخل را وبعدش این درخت را از بین میبرند و بعدها هم ….. که خدا داند نوبت کدامین فضای سیز شهرمان خواهدبود ولی انعکاس چنین مطلبی را نقد وتخریب توصیف میکنند ومیکنید . اما درودبرگریشنا واطلاع رسانی اش و مانیز خسب بوظیفه رسالت خود عمل میکنیم با اجازه آقایان مسئول٬

  9. الان دقیقا کدام مسوول باید پاسخگوی این امر باشه و دلیل منطقی بیاره؟
    اگه شهرداری باید پاسخگو باشه خب قاعدتا آقای حسینی روابط عمومی این اداره تا الان هم این خبر خونده و تا الان باید منعکس کرده باشه به آقای زارع.
    منتظر پاسخ منطقی هستیم جنابان مسوول.
    شما با اعتقاد و احساسات مردم یک شهر بازی کردید. حذف بخشی از تاریخ این شهر و عدم توجه به خواسته های مردم و نادیده گرفتن این عواطف باعث بی اعتمادی مردم نسبت به مسولین می شود.

  10. با سلام خدمت همشهریان عزیز

    خداییش ما هم از دیدن وضعیت اینچنینی درخت کُنار کنار بقعه ناراحت شدیم . بچه های فضای سبز شهرداری گراش خودشون حامی فضای سبز هستند و این جریان به شهرداری ربطی نداره و ما هم وقتی متوجه شدیم که همکاران اداره برق کارشون رو تموم کرده بودن و درخت اینجوری شده بود. در حال حاضر تنها کاری که می تونستیم انجام بدیم اخطاریه کتبی بود که فرستادیم برای اداره محترم برق تا امیدوار باشیم در آینده شاهد همچین صحنه هایی نباشیم. باز هم از همشهریان عزیز بابت این جریان پوزش می خوایم. هرچند مقصر شهرداری نبوده ولی به عنوان مسئولان شهر و کسانی که بایستی مواظب همه چیز شهرمان باشیم از همشهریان عزیز پوزش می طلبیم. متن اخطاریه هم جهت شفافیت موضوع در اختیار گریشنا قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 نظر
scroll to top