بستن

دستکش‌سفیدها در شب تاسوعا به خیابان آمدند+گزارش تصویری

دیشب، وقتی مردم عزادار گراشی از مراسم شب تاسوعای هیئتشان به سمت خانه‌هایشان حرکت می‌کردند، با تصویری روبرو شدند که با هشت شب گذشته، تفاوت داشت. از ابتدای محرم امسال، خیلی از جوان‌ها در شبکه‌های اجتماعی درباره مسئله‌ای صحبت می‌کردند که شاید مسئله مشترک همه‌ی عزاداری‌ها است: تولید زباله.

هیئت‌های عزاداری همچون سال‌های گذشته پرشور و پرجمعیت به خیابان‌ها می‌آیند و در این بین خیلی از مردم با شیر و شربت و آش و هلیم نذرهایشان را ادا می‌کنند. اما چه کسی این خیابان را تمیز خواهد کرد؟

IMG_5468

هر لیوانی که روی زمین می اندازیم، قامت یک نفر را خم می کند

یکی از مردهایی که کنار خیابان نشسته، می‌پرسد: «خب پس شهرداری چه‌کاره است؟» و یکی از بچه‌ها این‌طور جوابش را می‌دهد: «اگه هرکسی زباله خودش رو جمع کنه، دیگه نیازی به شهرداری نیست.» چند زن که بچه‌ها را می‌بینند به سراغ آن‌ها می‌آیند و زباله‌هایشان را تحویل می‌دهند. مادری تشکر می‌کند و می‌گوید: «اجرتون با سیدالشهدا»

بچه‌ها از خیابان آبیاری کارشان را با دستکش‌های سفید و پلاستیک زباله سیاه شروع کرده‌اند و حالا رسیده‌اند کنار نذری‌دهندگان خیابان درمانگاه. یکی از آن‌ها، برای بچه‌ها شیر گرم می‌آورد و خداقوت می‌گوید. روحانی‌ای که از کنار ما رد می‌شود، تشکر می‌کند و این یعنی کار بچه‌ها به چشم آمده است. کاری که هر شب، کمبودش احساس می‌شد.

یکی از بچه‌ها، درباره این‌که این کار از کجا شروع شده؟ می‌گوید: «بچه‌های زیادی در گوشه و کنار شبکه‌های اجتماعی از این‌که در عزاداری‌های شهر زباله‌های زیادی تولید می‌شود، صحبت می‌کردند و ما فکر کردیم اگر همه‌ی این بچه‌ها شب به خیابان بیایند، حتما موثرتر از صحبت‌کردن درباره این موضوع است.»

IMG_5597

کارهای اجتماعی هنوز کم است

چند سال است که گروه‌های مردمی در مراسم‌های مختلف فعال می‌شوند و در یک بازه زمانی مشخص کار خود را انجام می‌دهند. حتما شما هم بچه‌هایی که ماشین‌ها را برای عزاداری‌ها رنگ می‌کنند یا بچه‌هایی که کتاب و اسباب‌بازی بین کودکان شهر پخش می‌کنند را دیده‌اید. با این‌حال هنوز کمبود این‌کارها احساس می‌شود. واقعیت این است که ادارات و نهادهای رسمی، مسئول همه‌ی اتفاقات شهر نیستند و دیگر ما مردم باید وارد کار شویم.

سازمان‌های مردم‌نهاد در شهر می‌توانند فعالیت‌های موثری در زمینه‌های آموزش اجتماعی، میراث فرهنگی، محیط زیست و … داشته باشند و این مردم هستند که باید آن‌ها را پیگیری کنند.

saeed

قرار امشب، ساعت ۱۲، خیابان آبیاری

پاکسازی شهر در چنین شب‌هایی، علاوه بر ایجاد حس دوستی و محبت، یک دل‌گرمی است برای آن‌هایی که هر روز و هر شب به این کار مشغولند و ما کمتر حضور آن‌ها را حس می‌کنیم. اگر می‌خواهید با این بچه‌ها که شاید همدیگر را نمی‌شناسند و فقط یک هدف را دنبال می‌کنند، همراه شوید، می‌توانید امشب، ۱۲ آبان‌ماه، ساعت ۰۰:۰۰ بامداد بیایید ابتدای خیابان آبیاری و با این حرکت مردمی همراه شوید.

گزارش تصویری حرکت جوان‌های شهر برای جمع‌آوری زباله‌های شهر را در ادامه ببینید:

مدیر محتوایی هفت‌برکه روایتگر

31 نظر

  1. این کار شاید بالاتر از عزاداری هم باشد ما شا الله به جوانان شهر مان باعث افتخار شهر و اسلام و امام حسین هستید کاش همیشه و در همه زندگی اینچنین افرادی و مواردهای دیگر این کار را میکردیم و سر مشق دیکراان میشدیم اجرتان با سید الشهدا انشالله روز عاشورا هم عدهای عقب مراسم حرکت کنید و اشغال ها را جمع کنید شاید بعضی دیگر شرمنده شوند و اشغال نریزند ممنون

  2. خدا قوت میگم به این عزیزان
    کاش فکری برای تمام نذری دادن ها میکردن که همینجور که نذری پخش میکنند پشت سر انهای کسانی بودن که این ظروف و لیوان های یک بار مصرف رو از دست مردم میگرفتن تا بر سطح خیابان نندازن

  3. اینها همون دکتر مهندس هایی هستند که هنوز کبر و غرور نتونسته مغلوبشون کنه
    خوش به سعادتتون
    انشاله امام حسین علیه السلام همیشه حتی وقتی به یادش نیستید هم دستتون رو بگیره

  4. جوانان فهیم ودانایان بی مدعا درود برشما باد .آغاز این حرکت زیبای مدنی را بشما وشهرم گراش تبریک گفته دستان پرتوانتان را می بوسم وبر خود فرض می دانم که همیشه وهمه جا در تمیزی وپاکی شهرم کوشا باشم .

  5. آفرین آفرین
    کار بسیار ارزشمندی به قول دوست گرامی دستتان را باید بوسید.کار فرهنگی به این میگن،واقعا دست مریزاد
    خدا قوت

  6. بنظر من ایام محرم رو باید در اطراف محل نذری سطل زباله های خیلی بزرگ بزارن. بالاخره ده نفر که آشغالهارو داخلش بریزند بعد چند سال نهادینه میشه. شهر تمیز نشون دهنده فرهنگ مردم هستش.

  7. آفرین به شعور این بچه ها…
    دست و پنجه تون درد نکنه ،خدا قوت
    اجرتون با سید شهداء ان شاالله

    اما کاش فرهنگسازی بشه و عزادارها خودشون رعایت کنن و زباله ها رو تو سطح شهر نریزن

  8. با سلام
    اجرشون با امام حسین واقعا چه کار زیبایی
    اسلام دین پاکی و نظافته با این کار زیبایهای دینمون بیشتر به چشم میاد

  9. احسنت احسنت اجرتان با سید الشهدا که باعث شدید طعنه حسودان بی اثر بشه
    چقدر ناراحت کننده بود وقتی بعداز مراسم انبوهی از زباله تولید میشد و راه طعنه زدن به اصل عزاداری برای عده ای هموار . وحالا شما جوانان باغیرت و خالص و هوشیار و متواضع باعث افتخارید

  10. ضمن عرض سلام و ادب و احترام و ارادت و ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری آقا و مولایمان حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش ، ما نیز از این حرکت ، کارقشنگ و قابل تحسین دوستان عزیزمان صمیمانه تقدیر و تشکربه عمل می آوریم. اجر همه ی شما عزیزان و سروران گرامی با آقا امام حسین (ع) .

  11. کاکاجی سپاسگذارتمامی پیامگذاران وخوش آمدگویان این حرکت زیباست پیام شما به این نازنیان نشان رشد وبلوغ فکری وفرهنگی شماست .پس همه سعی کنیم که در جرکتهای مدنی واجتماعی شهرمان شرکت کنیو .و آثا مرتضی کاکاجی فکر نمی کند که کسی حسود وطعنه زن یک کار خوب مدنی و اجتماعی باشد تا چه رسد بزرگداشت سرور آزادگان و چراغ هدایت بیداران .بهترست باور ودانسته های خویش مبنای قضاوت دیگران قرار ندهیم وسعی کنیم زبان یکدیگر خوب یاد بگیریم

  12. اقدامی زیبا و ارزشمند بود و چیزی که توجه من رو جلب کرد این بود که اکثریت جوانانی که حضور داشتن یا از بهترین دانشگاه های کشور فارغ التحصیل شده اند و یا هم اکنون در بهترین دانشگاه ها و شهرهای کشور دانشجو هستند.
    این بسیار زیباست.
    درود بر شما

  13. چرا افراد پذیرایی کننده وهیات های عزاداری همان گونه که پذیرایی میکنند چند نفر را مامور جمع کردن زباله ها نمی کنند تا بنده های خدا مامورین شهرداری هم در عذاب جمع کردن کوه زباله به جا مانده نباشند. عزاداری که فقط سینه وزنجیر زدن،علم و کتل باند کردن و… نیست! هان ای عزادار بیدار شو از غفلت!

  14. “اعْظَم اللهُ اُجُورَنا واجورکم بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ وَجَعَلَنا وَإیّاکُمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثأرِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الإمام الْمَهْدِیِّ مِنْ آلِ مُحَمَّد عَلَیْهِمُ السَّلامُ”
    هییت محبین حضرت علی اکبر مسکن مهر از پارسال هر مراسمی که برگزار کرده است بلافاصله پس از پایان مراسم اقدام به جمع آوری زباله ها و شستن خیابان و جویاب خیابان میکند اگر این عزیزان که در سطح شهر اینکار خدا مسندانه میکنند به شستن کوچه ها و خیابانهای تردد هییتها میکردند اجر مضاعف دارد . اتشالله که مزدشان از آقا امام حسین (ع)

  15. آفرین بر هیات محبین حضرت علی اکبر کار درست شما بیقین بر دیگر هیاتهای اثر خواهد داشت وبزودی کار خوب از همدیگر یاد خواهیم گرفت .خواهش کاکاجی از شما عزیزان درهیاتها مختلف وجوانان مبتکر مثل دستکش سفیدها اینست که بعد از ایام سوگواری محرم جوانان ودوستان رها نکنید و دست به ابتکار وخلاقیت معروفی بزنید که هم خیرو وبرکتش به شهر رسد وهم دوستی ومودت وحس همکاری مدنی بیشتر گردد .هم اکنون شما توان ونیرو وامکانات دارید .فقط نیاز به یک یا علی گفتن است .

  16. اما پیامگذار عزیز باباجی چلغوزبان . کاکاجی در پیامش قبلیش به شعار معروف ( ان الحسین مصباح الهدی وسفینه الانجاح ) اشاره داشت .بدلیل علاقه به طنز وطنز نویسی .فامیل لغزیان برگزیده . لغز بزبان گراشی تقریبا همین طنز است .یعنی گفتاری دوپهلو که نیمه لبخندی به لب آرد و دردی بیانکند وفکری بدنبال آرد .گراشیها اغلب در چنین گفتاری ید طولانی داشته ودارند .وکاکاجی اسم عام طنزگویان در گراش می باشد. حال شما اگر بیدشهری باشی ویا دوستدار آنجا حرفی نیست ولی اگر خدای ناکرده بدلیل دیگری بیدشهری بدنبال اسم بی مسمایی جلغوزیان آورده اید درست نیست .من آشنایی در این شهر ندارم ولی چندین دوست اوزی وکوره ای دارم که انسانهای شریف وبا فرهنکی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

31 نظر
scroll to top