بستن

بودجه فرهنگی کشور از زبان جعفرپور

گریشنا:امروز بیست‌ودوم دی ماه دکتر جمشید جعفر‌پور در برنامه‌ی تلویزیونی « ویتامین ث» در شبکه‌ی سوم سیما حضور داشت و در رابطه با بودجه‌ی فرهنگی کشور صحبت کرد.

سایت دکتر جمشید جعفر‌پور موضوعات مطرح شده در این برنامه‌ی تلویزیونی را گزارش و منتشر کرده است. در این سایت آمده است که؛دکتر جمشید جعفرپور، عضو کمیسیون فرهنگی و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی صبح ۲۲ دی ماه در برنامه ی ” ویتامین ث ” پیرامون موضوع بودجه‌ی فرهنگی کشور با مردم سخن گفت .

وی نقش بی‌بدیل فرهنگ در سایر مناسبات از جمله اقتصادی، اشتغال و کسب و کار ، محیط زیست و … را انکارناپذیر دانست و فرهنگ‌سازی را در تمامی موارد، لازمه پیشرفت در عرصه‌های مختلف عنوان کرد.

نماینده مجلس افزود:«بنده با توجه به تأکیدها مکرر مسئولین بلندپایه نظام و همچنین شرایط کنونی جامعه، فرهنگ را به عنوان اولویت اول که باید به آن توجه ویژه شود تلقی می‌کنم و این به معنای عدم توجه به اقتصاد، بهداشت و درمان و … نیست. بلکه اولویت‌بندی صحیح باید صورت گیرد. همچنین در سال گذشته که بنده به عنوان نماینده کمیسیون فرهنگی در کمیسیون تلفیق حضور داشتم با تلاش‌های صورت گرفته بودجه فرهنگی کشور از ۵۹۰۰ میلیارد تومان پیشنهادی دولت به ۱۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. امسال نیز سهم فرهنگ از بودجه کشور حدود ۴% بودجه پیشنهاد شده است که هم اکنون تلفیق به بررسی این مبلغ و تغییرات لازم می‌پردازد.»

دکتر جعفرپور درباره‌ی تخصیص بودجه برای تحولات فرهنگی جامعه عنوان کرد:«در بحث فرهنگی و بخش رسانه، نقش مهم صدا و سیما در تأثیرگذاری بر فرهنگ جامعه مشهود است و با وجود گسترش فضای مجازی و دیگر رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون همچنان پیشتاز تأثیرگذاری فرهنگی در حوزه رسانه‌ای است. اهمیت این اثر نیز پس از قطع برنامه‌های رسانه ملی از ماهواره‌ها جلوه بیشتری پیدا کرد و این همان تأثیرگذاری در فرهنگ است. لذا بودجه تخصیص یافته برای این حوزه باید جوابگوی نیازهای این سازمان مؤثر باشد.»

وی افزود:«البته انتقاداتی نیز به برخی از برنامه‌های تولیدی این سازمان وارد است که شورای نظارت مجلس با رصد دقیق برنامه‌ها، تذکرات لازم را داده است. همچنین مشاهده شده که میان برنامه‌های پر مخاطب و جدی صدا و سیما زمان‌های طولانی را به پخش آگهی تبلیغاتی اختصاص می‌دهند تا حداقل هزینه ساخت یک برنامه از این طریق فراهم شود و این کار تأثیرات منفی خود را نیز می‌گذارد. لذا تأمین بودجه در بخش‌های تأثیر گذار در حوزه فرهنگ جزو اولویت‌های کمیسیون تلفیق می‌باشد.»

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در پاسخ به سوال در مورد میزان نقش مجلس و دولت در تخصیص بودجه فرهنگی و چگونگی این فرآیند توضیح داد: «روال تخصیص بودجه بدین صورت است که دولت ماه‌ها قبل از ارجاع بودجه پیشنهادی به مجلس، از طریق دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های تخصصی هر حوزه ضمن بررسی نیازها و همچنین موجودی مالی در کشور به هر کدام از حوزه‌ها سهمی را تخصیص می‌دهد و این در قالب لایحه بودجه به مجلس پیشنهاد می‌شود.

در مجلس نیز کمیسیون‌های تخصصی به بررسی،اظهار نظر، پیشنهاد و جمع‌بندی بودجه اختصاص یافته به آن حوزه می‌پردازند و به کمیسیون تلفیق ارائه می‌کنند. اعضای کمیسیون تلفیق نیز با همکاری کارشناسان متخصص مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیشنهادها و تغییرات نهایی را بر بودجه پیشنهادی اعمال کرده و برای تصویب به صحن علنی مجلس ارائه می‌کنند تا با رای‌گیری  از تمامی نمایندگان، بودجه‌ی تخصصی هر حوزه مورد تصویب قرار گیرد.»

او در ادامه گفت:« دولت، کمیسیون‌های تخصصی، تلفیق و نمایندگان هر کدام بر اساس اولویت‌بندی موضوعات مورد نیاز کشور نسبت به تخصیص بودجه اقدام می‌کنند. نگاهی که یک دولت یا یک مجلس به مقولات مهم اجتماعی کشور دارد بسیار مهم است. اگر هم دولت و هم نمایندگان مجلس نگاه فرهنگی به جامعه داشته باشند سهم بسزایی را به این حوزه اختصاص خواهند داد.»

نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد اولویت‌های فرهنگی جامعه نیز به نقش مسجد، ورزش، رسانه ها، کتب و نشریات و فضاهای مجازی، موسیقی و نمایش و …در بحث فرهنگ سازی اشاره کرد و گفت:«هرکدام از دستگاه های متولی در دولت نسبتی را برای این حوزه‌های موثر پیشنهاد می‌دهند و  به مجلس ارائه می‌کنند. مجلس نیز اختیارات خوبی در زمینه تغییر این اعداد و ارقام دارد و البته این کار با هماهنگی بین مجلس و دولت صورت می‌گیرد.»

دکتر جعفرپور در ادامه بحث در مورد فرهنگ‌سازی در مورد مقوله فرهنگ‌سازی در خانواده توضیح داد و گفت:«فرهنگ‌سازی ابتدا باید از خانواده‌ها آغاز شود. ذهنیت فرزندان یک خانواده به طور طبیعی با فرهنگ خانواده‌ای که درون آن رشد می‌کند شکل می‌گیرد. برای مثال در خانواده‌ای که نسبت به کتاب‌خوانی توجه نشان می‌دهد فرزندان نیز به همین نسبت به کتاب و کتاب خوانی علاقه‌مند شده و کتاب می‌خوانند و گسترش این امر به خودی خود موجب افزایش سرانه کتابخوانی در یک جامعه می‌شود.

گاهی آماری در خصوص سرانه مطالعه در کشور مطرح می شود. مثلا می‌گویند امسال این تعداد بازدید‌کننده از نمایشگاه کتاب بازدید کردند ولی آیا می‌گویند که چه تعداد از این بازدید‌کنندگان اقدام به خرید کتاب کردند و مهم تر از آن چه تعداد از خریداران کتاب نسبت به مطالعه کتب خریداری شده اقدام کرده‌اند؟ لذا آمارها و رشد‌ها و نزول‌ها در مباحث مختلف فرهنگی باید مطابق واقعیت‌های جامعه باشد و برای آن تصمیمات لازم توسط نهادهای مسئول گرفته شود.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top