بستن

فرآوری سنتی خرما در شیره‌پزی‌های گراش

 گریشنا: با به اتمام رسیدن برداشت خرما در شهرهای جنوبی استان، کارگاه‌های شیره‌پزی خرما فعالیت خود را آغاز می‌کنند.شیره خرما دارویی مناسب برای کم خونی و فعال شدن سلول‎های عصبی است.

فاطمه آهنی خبرنگار سایت گریشنا در این رابطه با شادرام کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان گراش صحبت کرده است او می‌گوید:«در گراش کارگاه شیره‌پزی فعال وجود دارد که از اواسط پاییز به مدت چهل‌وپنج روز خرما‌های درجه یک را به شیره خرما تبدیل می‌کنند،در هر یک از کارگاه‌های شیره پزی روزانه حدود ۱۲۰ کیلو، و در مجموع حدود ۱۵۰۰ کیلو شیره خرما در سطح شهر گراش تولید می‌شود.»

غلامرضا عباسی یکی از شیره‌پز‌های گراشی می‌گوید:«با جوشاندن ۱۷ کیلو خرما در ۵۱ کیلو آب، شیره‌ی خرما تهیه می‌شود که حاصل این میزان مواد، حدود ۱۲ کیلو شیره خرما‌ی خالص و غلیظ است.

شیره خرما در شهرستان گراش مصارف زیادی دارد که می‌توان به تهیه‌ی مربای خرما،حلوای محلی به نام ترک، شیر و شیره خرما، ارده کنجد و شیره خرما و تهیه رب نارنج اشاره کرد.

4 نظر

  1. شیره داغ (دوشاب داغ ) را نباید در ظروف پلاستیکی سرد. نگهداری و یا حمل و نقل نمود . جهت این کارها باید حتما از ظروف سفالی اسفاده شود (تغار .خمره . برکو )
    چیزی که در عکس مشاهده می شود سطل پلاستکی می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top