بستن

دوستداران میراث فرهنگی فارس در خانه‌ی شهیدان عظیمی

گریشنا:‌با برگزاری جلسه و دعوت از مدیران استانی تبدیل خانه شهیدان عظیمی به موزه مردم‌شناسی مجددا در دستور کار علاقه‌مندان میراث فرهنگی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گریشنا دیروز پنجم مهر‌ماه ساعت ۱۹مراسمی با حضور مهندس نجفی مدیر‌کل سازمان میراث فرهنگی در خانه شهیدان عظیمی«موزه مردم‌شناسی» برگزار شد. در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام سید رضا حسینی امام جمعه گراش با تشکر از مادر شهیدان عظیمی گفت: یکی از کارهای خیر ساختن مسجد است اما باید به مسائل تعلیم و تربیتی از جمله میراث فرهنگی توجه شود. همین اهدا خانه برای موزه نیز به نوعی کار خیر است.  بخشی‌نگری آفت تفکر ماست باید به تمامی معروف‌ها توجه کرد.

صلاحی یکی از اعضای انجمن میراث فرهنگی شهرستان گراش به همراه پخش کلیپی از سیزده سال فعالیت انجمن میراث فرهنگی در گراش به بیان مشکلات و کمبود‌ها و معرفی ظرفیت بالای آثار تاریخی،گردشگری و صنایع دستی این شهرستان پرداخت.

او گفت:«مدیران سابق سازمان میراث فرهنگی چندین بار از آثار و اماکن باستانی در گراش بازدید داشته‌اند ولی تا کنون فعالیت خاصی در جهت بهبود وضعیت انجام نشده است.»

او به قول مساعدی که فعالی مدیر کل اسبق میراث فرهنگی پس از بازدید از آثار تاریخی در گراش داده بود اشاره کرد و گفت:« قرار شد در صورت تامین بخشی از هزینه‌ی تعمیر و مرمت دو اثر تاریخی ثبت شده خانه‌ی شهیدان عظیمی‌ها و حمام دهباشی توسط خیرین، قسمتی از هزینه‌ی مرمت از سوی استان به شهرستان اختصاص یابد.»

صلاحی در ادامه گفت:« طرح مرمت حمام دهباشی با همکاری موسسه‌ی توسعه و همیاری کامل شده است و امیدوارم طرح مرمت خانه‌ی عظیمی‌ها نیز با همکاری و توجه استان قبل از خراب شدن این خانه در آینده‌ای نزدیک صورت گیرد.»

مهندس نجفی مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی نیز در این برنامه بیان کرد آثار تاریخی و فرهنگی یک شهر در حکم شناسنامه و هویت آن شهر است که می‌بایست تمام تلاش را برای حفظ این آثار انجام داد. او در مورد مرمت خانه‌ی شهیدان عظیمی گفت:«بهتر است این ساختمان خالی نباشد چون با توجه به قدیمی بودن این خانه نیاز به رسیدگی روزانه به آن احساس می‌شود.»

او همچنین اضافه کرد که اشیایی باستانی موجود در گراش در کمتر موزه‌ای در استان فارس وجود دارد که سعی خواهند کرد با حضور کارشناسان این امر در چیدمان این آثار در این خانه همکاری لازم را داشته باشند و در صورت کم‌تر شدن تحریم‌ها و بهتر شدن وضعیت بودجه‌ی مالی دولت هزینه‌‌ای را برای مرمت و حفظ آثار فرهنگی و تاریخی در شهرستان گراش در نظر خواهد گرفت.

پذیرایی شام و بازدید مهندس منیعاتی دبیر کل انجمن دوستداران میراث فرهنگی، نظری استاد مجسمه‌ساز، مرضیه عزیزی مسئول امور مالی و مینا بادیه‌پیما مدیر روابط عمومی انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان از آثار گردآوری شده برای موزه‌ی مردم‌شناسی گراش پایان‌بخش برنامه بود.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

5 نظر

  1. نمیدانم چرا عده‌ای(نگارنده و همکاران) سعی دارند نام شهیدان را از این بنا که خود این شهیدان در آن زندگی کرده و بزرگ شده‌اند حذف کنند؟؟ با شهید مشکل دارند یا با اعتقادات شهید؟

    1. آقای عظیمی عزیز.
      اتفاقا نگارنده این خبر و همکاران از جمله کسانی بوده‌ایم که یکی از بهترین برنامه‌ها را (با عنوان جشن هفتصدمین جلسه انجمن شاعران و نویسندگان گراش) برای زنده نگه داشتن این خانه برگزار کرده‌ایم.
      اگر دقت فرموده باشید، در متن خبر هم همه جا از ترکیب خانه شهیدان عظیمی استفاده شده است.
      فکر می‌کنم دور از انصاف باشد که به خاطر تیتر خبر (که آن هم به احترام شما تغییر داده شد) درباره‌ی نگارنده و همکاران گمانه‌زنی کرد.

  2. منظور بنده از “نگارنده و همکاران” مجموعه‌ی گریشنا نیست و عنوان “نگارنده و همکاران” صرفا تلمیح است و اشاره به موضوعی دارد که اگر کمی فکر کنید متوجه منظور خواهید شد. مخاطب این دیدگاه شخصی است که برای اولین بار نام این محل را تغییر داد و آن را خانه عظیمی‌ها نامید. محلی که از ابتدا به نام خانه شهیدان عظیمی معروف و مشهور گردیده با چه توجیهی نام شهیدان(به مرور) حذف می‌گردد؟
    بله در جشن هفتصد هم همین موضوع مطرح بود و در آن از عنوان خانه عظیمی‌ها استفاده شد نه خانه شهیدان عظیمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top