بستن

دو سرقت در یک روز + ۱۰ توصیه پلیس

گریشنا: دیروز چهارم آبان ماه طی یک روز از دو خانه در گراش که به فاصله‌ی دویست متری از هم قرار دارند سرقت شد. نیروی انتظامی  رای پیشگیری از سرقت منزل از شهروندان خواست که در رعایت نکات حفاظتی دقت بیشتری داشته باشند.

سرقت در خیابان تمیز

سرقت اول در منزل شخصی سید علی معصومی واقع در خیابان تمیز اتفاق افتاد طی تماس تلفنی خبرنگار گریشنا با معصومی صاحب این خانه‌ی سرقت شده، او گفت:« ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه به اتفاق همه‌ی اعضای خانواده از خانه بیرون رفتیم و ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه به خانه برگشتیم و با این صحنه مواجه شدیم که نردبام جابه‌جا شده است و تمام لباس‌ها کف حیاط ریخته شده و در اتاق باز است،‌ وارد اتاق که شدیم همه‌ وسایل به هم ریخته و از بعضی از وسایل نیز اثری نبود، طلا، پول، وسایل برقی، تلفن همراه، جعبه ابزار، مدارک و کلید منزل مسکن مهر و… از جمله وسایلی است که از خانه‌ ربوده شده است.»

معصومی می‌گوید؛بعد از نیم ساعت نیروی انتظامی به صحنه‌ی جرم می‌آید و صورت‌جلسه آماده می‌شود برای طی کردن مراحل قانونی اجرای انگشت‌نگاری به کلانتری مراجعه کردم و قرار شد ساعت ۱۱ مامورین برای انگشت‌نگاری به منزل بیایند اما تا ساعت ۱۲ خبری از آن‌ها نشد با تماس تلفنی با کلانتری دلیل تاخیر را پرسیدم و آن‌ها در جواب گفتند فردا یا پس‌فردا برای انگشت‌نگاری اقدام خواهند کرد و تا آن موقع خانه باید دست‌نخورده و بهم‌ریخته باقی بماند و هیچ تغییری در صحنه‌ی جرم ایجاد نشود.

سرقت در حضور صاحبخانه

سرقت دوم که از سرقت اول عجیب‌تر است در حدود ساعت سه‌ونیم نصف شب در منزل شخصی حمید رادمرد در کوچه‌ی شهید غلامی، جنب مدرسه‌ی قائدی انجام می‌شود مریم نظامی همسر او نحوه‌ی سرقت را این‌طور شرح می‌دهد که «ساعت یک ربع به چهار بامداد از خواب بیدار شدم، دیدم در اتاق خواب باز است فکر کردم شاید همسرم از خواب بیدار شده و در را باز گذاشته است سرو‌صدا‌هایی از بیرون اتاق بلند شد با خودم حدس زدم بچه‌ها برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار شده‌اند که دیدم یک نفر وارد اتاق شد اولش فکر کردم شوهرم است اما دیدم او سر جایش خوابیده و بعد گفتم احتمالا یکی از پسرانم باشند اما قدش بلند‌تر از پسرم بود او در تاریکی دستش را روی میز می‌کشید تا چیزی پیدا کند بعد همین که به طرف کمدی که پول‌ها در آن‌جا بود خم می‌شد سرم را بلند کردم و شروع کردم به جیغ و داد زدن که دزد پا به فرار گذاشت، شوهرم او را تعقیب کرد اما راه به جایی نبرد و او توانست از پشت بام فرار کند.»

او می‌گوید: «حدس می‌زنم که دزدان دو الی سه نفر بوده باشند که از دیوار حیاط وارد خانه شده‌اند کلید موتور و خانه، سوئیچ ماشین و مغازه، پلی استیشن، موبایل پسر و شوهرم از جمله وسایل دزدیده شده است.»

نظامی همچنین در ادامه بیان می‌کند:« بعد از گذشت ربع ساعت از تماس با نیروی انتظامی، پلیس به منزل ما رسید و انگشت‌نگاری انجام شد.»

پلیس چه می گوید؟

سرهنگ انصاری با اشاره به فاصله‌ی کم بین دو خانه‌ی سرقت شده می‌گوید:« تنها دویست متر بین این دو خانه فاصله وجود دارد و می‌توان حدس زد که این سرقت به هم مربوط و کار یک نفر یا یک گروه باشد به چند نفر نیز مظنون هستیم که با انگشت‌نگاری می‌توان آن را پیگیری کرد.»

او دلیل تاخیر انگشت‌نگاری در منزل سید علی معصومی را نداشتن کارشناس انگشت‌نگاری دانست و گفت:« تنها یک کارشناس در شهرستان وجود دارد و او هم نمی‌تواند به طور همزمان به همه پرونده‌ها رسیدگی کند و بر اساس اولویت‌بندی زمانی به پرونده‌ها رسیدگی می‌شود.»

سرهنگ انصاری، سهل‌انگاری شهروندان را نیز یکی از عوامل بروز سرقت دانست و گفت: «برای کاهش این قبیل اتفاق‌ها شهروندان می‌بایست نکاتی را رعایت کنند به عنوان مثال هنگام استراحت در ورودی را قفل کنند، در صورت رفتن به مسافرت‌های طولانی خانه را به نگهبان بسپارند یا مدارک و اسناد و طلا، پول و سایل قیمتی را در جای مناسبی نگهداری کنند و داشتن گاو‌صندوق نیز راهکار موثر و مناسبی برای حفظ پول و اشیا و اجناس قیمتی است و … »

توصیه‌های نیروی انتظامی

معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در خصوص پیشگیری از وقوع سرقت منزل هشدار داد.

بر حسب بررسی نیروی انتظامی از چگونگی سرقت در سطح شهر گراش، سارقینی که در حوزه این شهرستان فعالیت دارند ابتدا به نحو مقتضی اقدام به شناسایی اماکن که مالکین و صاحبین آن به عللی منزل خود را بدون گماردن نگهبان ترک نموده و سپس اقدام به سرقت اسباب منزل به ویژه طلا و جواهرات و وجه نقد می‌نمایند. به منظور پیشگیری از سرقت منازل راه‌کارهای زیر به شهروندان پیش‌نهاد می‌شود که می‌تواند باعث بازدارنندگی از سرقت منازل شود:

۱. سپردن منزل به همسایه و اقوام در هنگام مسافرت و خروج از منزل

۲. استفاده از گاو صندوق و قرار دادن آن در محلی که کمتر در دید سارقین باشد.

۳. استفاده کردن از قفل مخفی در درب‌های ورودی و خروجی

۴. استفاده از آیفون تصویری دارای دوربین مدار بسته و حفاظ داخلی

۵. جمع‌آوری اشیای قیمتی، اسناد و مدارک پس از خروج از منزل

۶. نصب سیستم‌های هشدار دهنده همانند آژیر خطر

۷. خالی نگذاشتن منزل در هنگام مسافرت

۸. مشکوک شدن به افراد ناشناش در محل و تماس با پلیس ۱۱۰ با ذکر مشخصات وسایط نقلیه با مشخصات ظاهری افراد

۹. سپردن اشیا قیمتی، طلا و جواهرات خود نزد صندوق امانات بانک‌ها

۱۰. در هنگام خواب از قفل بودن درهای ورودی ساختمان اطمینان حاصل کنید.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

20 نظر

  1. فقط نیور انتظامی حرف میزند
    هر وقتی در شهر دزدها رو شلاق زدید ببینم دیگه دزدها جرعت میکنند دزدی کنند
    اقا دزد اگر تشریف اورد خونه باید چلو کباب بهش بدین تا چیزیش نشه که قانون با برخورد کنندهای با اقا دزده برخورد میکنند و اشد مجازات رو اجرا میکنه

  2. این جناب سرهنگ انصاری هم فقط بلده بگه سهل انگاری شهروندان سهل انگاری شهروندان. آقای فرمانده نیروی انتظامی دزدها با کمال جسارت و وقاحت رفتن داخل اتاق خوابی که زن و شوهر حضور داشتن، خونه ای رو سرقت کردن که خانواده درش حضور داشتن، مردم که نمیتونن شب که میخوابن درب اتاق خوابشون رو قفل کنن. این چه حرفیه آخه، یا منزل معصومی که بین ساعت ۵تا ۱۰ شب سرقت شده. عزیز من شهر ما ناامن شده، یا طلا فروشی فرسوده که هنگامی که داشته درب مغازه رو باز میکرده سرقت شده، نمیتونه که درب مغازشو باز نکنه که. این چه حرفیه جناب فرمانده! نیروهاتونو زیادتر کنید، گشت های انتظامی رو افزایش بدین، کلانتری دوم رو راه اندازی کنید. اتفاقا این نشان از سهل انگاری کیست که سارقین در گراش اینقدر وقیحانه اقدام به سرقت میکنن؟

  3. اقای فرمانده جای موتور برین دزدان موتور و منزل رو بگیرین.!یعنی پیشگیری کنین از دزدیده شدن نه این که وقتی پیداش کردین برا خودتون پز میدین.!دیگه وقتی موتور یا وسایل منزل رو فروختن چی گیر ما میاد.؟

  4. توی گراش حتما باید یه خونه رو سه بار یا بیشتر دزد بزنه تا نیروی انتظامی مطمئن بشه که کار کی بوده!

    باور کنید که حتی اثر انگشت هم واسه ی شناسایی دزد کافی نیست پس زیاد به نیروی انتظامی اصرار نکنید که بیاد و اثر برداری کنه(این رو گفتم چون دیدم)

    باور کنید دیگه گاو صندوق هم نمیتونه طلا و جواهرات و مدارک رو حفظ کنه(این رو هم گفتم چون توی دزدی از خونه ی یکی از اقواممون خود گاو صندوق رو برده بودن!)

    قفل مخفی هم راهکار خوبی نیست
    چون توی چندتا از دزدی ها قفل مخفی رو هم شکوندن دوتاش رو با چشمای خودم دیدم!(یه قفل هم ضرر میکنید!)

    امیدوارم همینطور که جناب سرهنگ میگن باشه:
    “سهل انگاری از مردم!”

    همشهری های عزیزم!
    لطفا توصیه های نیروی انتظامی رو جدی بگیرید….

  5. زیاد دیدم کسایی که کارشون به نیروی انتظامی کشیده شده ولی راست راست دارن تو شهر راه میرن! و بازهم به کارهاشون ادامه میدن؛
    تا وقتی انقدر راحت بتونن پول بدن و ازاد بشن,دزدی و … کم نمیشه

  6. […]
    سهل انگاری مردمه که دزدی توی گراش اینقدر راحت شده. سهل انگاری مردمه که از خونشون میرن بیرون بدون اینکه ۲نفر از اهالی خونه واسه نگهبانی توی خونه بشینن. چون نگهبانی که وظیفه مرئمه نه پلیس. پلیس فقط چندتا نیرو داره که اونا هم مشغول گرفتن موتور از خونه مردم و جریمه کردن ماشین مرئم توی خیابونه. دیگه وقت و نیرویی نمیمونه که صرف امنیت مردم میشه.
    خوش بحال دزدا که تو شهری میان که مردمی بسیار سهل انگار داره.
    “سهل انگاری مردمه”
    ممنون میشم نظرمو نشون بدین

  7. جناب سرهنگ عزیز.در مورد پیشنهاد جنابعالی در بند ۱و۷ میفرمایید (سپردن خانه خالی به نگهبان و اقوام یا خالی نگذاشتن خانه)چه بهانه بهتر از اینکه جمع کل خانواده که در خانه خوابیده اند بهتر از نگهبان یا همسایه نیست؟فکر کنم نباید هیچ وجه نقدی یا مدارک یا پلی استیشنی یا طلاجات یا وسایل برقی یا جعبه ابزار یا کلید خانه مسکن ابان یا حتی تلفن همراه و کلید ماشین و….در خانه نگهداریم یا حتی حق خوابیدن در خانه خودمان هم نداریم

  8. خونه ما دزد زد تمام زندگی که داشتیم برد اخرش دزد رو هم گرفتن تقریبا ۱۰ خونه دزدی کرده بود ولی بعد از چند ما ازادش کردن تا بره خوشکذرونی
    اصلا ایران قانون درستی برای بیشگیری از جرایم نداره
    قانون دزد رو میبخشه ولی دزد گیر رو میندازه زندان

  9. اگه ذره ای از این رفتاری که نیروی انتظامی تو خیابون با مردم داره رو به این دزدای کثافت اختصاص بده فکر کنم دیگه دزدی ها تموم بشه.

  10. جناب آقایان مسئولین

    تصور کنید نصف شب یک نفر حریم خصوصی خانه شما را بشکند. بدتر از ان وارد اتاق خواب شود، فضایی که نزدیک ترین افراد خانواده هم باید در بزنند و اجازه بگیردن. چه حالی به شما دست می دهد؟ نه خدا وکیلی؟

    می خواهم بدانم وجدانتان کجاست وقتی که اجازه می دهید این بی شرف ها راست راست در جامعه راه بروند. دستگیرشان می کنید و ولشان می کنید؟با قید وثیقه یا هر چیز دیگر. شما وجدان دارید؟ هرچند می دانم بعد از دستگیری مراتب با قوه قضاییه است. به هر صورت.ضربه ی روحی که بدنه ی ان خانواده و به تبعات به جامعه می خورد به همین راحتی ها از بین میرود؟

    جناب سرهنگ
    مردم چقدر مواظب باشند؟ قفل؟ دزدگیر؟ قایم کردن اشیا گرانبها؟
    قبول . اما فرض بفرمایید ۱۳ به در همه ی اقوام و بستگان رفتن دامان طبیعت، ان وقت کی باید توی منزل باشد؟

    وظیفه شما این است که اعتماد مردم رو نسبت به نیروی انتظامی جلب کنید نه اینکه جلوی مردم موضع بگیرید. هرچند سر مورد سرقت منزل رحیمی مردم دیدند که چگونه نیروی انتظامی هوای مردم را دارد.

    واقعا خسته نباشید

  11. با سلام به شهروندان خوش فکر گراشی
    اقای انصاری ،این همه انتقاد و حرف و حدیث در مورد سهل انگاری شما و دیگر همکارانتان واقعا جای تاسف داره.
    برای قانون های مسخره ایران نسبت به این که هیچ مسیولی رو در مورد کارهایی که انجام میدن و هیچ نظارتی روی عملکرد کارمندان در مسیولیتشان ندارند و مورد هیچ گونه باز خواستی قرار نمیگیرند.
    اطفا نظر مرا بیان کنید،شما خبرنگارانی که اعتقاد دارین رسانه باید شفاف همه حرف ها و کارها رو انعکاس کنه

  12. […] تنها تو گراش که اتفاق نمیفته تو شهرای دیگه هم هست.اگه شما مردم عزیز این دزد رو از در جلویی دست بسته تحویل پلیس بدین از در پشتی با خوش آمد گویی میره بیرون.اگه دزد رو بگیرین بزنین میگن چرا زدین شاید اومده مهمونی تازه یه چیزی هم بدهکار میشین باید دیه طرف رو هم بدین.اگه قرار این اتفاقا درست بشه باید یه چند سالی این دزدا برن زندان یا دستشون قطع بشه مثل سه سال پیش که آدم ربا ها رو گرفتن وتا الان هیچکس جرعت این کار رو نکرده.

  13. دیشب ساعت ۹ شب خیابان دانشگاه منزل هرمی دزد رفته وقتی صاحب خونه متوجه میشه دزد به زیرزمین خانه نیمه کاره پشت همون خونه فرار میکنه بخدا بعد یک ساعت پلیس میاد که اون موقع دزد پا به فرار میزاره.!اقای سرهنگگگگ نیرو انتظامی کجاست.؟؟؟؟؟

  14. این قضیه دزد بازی اگر تا چند وقت دیگه حل نشه […].
    وگر نه چرا این دزدها مشخص نمیشند کی هستند و نیروی انتظامی به جای هشدار به مردم باید نیروهای مخفی را در خیابانها و محله ها بگذارند تا بالاخره یکیشان گیر بیفتد. چطور برا چیزهای دیگه خیلی سربع دستگیر میکنند ولی یکی بگه چند تا دزد تا حالا گرفته شده اند؟
    پس مردم باید خودشان دست به کار بشند و چلو ساختمان نیروی انتظامی برند و حقشان را از آنها بگیرند تا آنها مجبور شوند تعداد گشت زنی ها را زیادتر کنند.
    مردم کمی باید جربزه نشون بدند وگرنه هر جه دزده سرازیر گراش میشوند.

  15. با سلام.فقط از این نیروی انتظامی در گراش جریمه های رانندگی و دستگیری اتباع بدبخت و مظلوم افغان به این شهر رسیده یا دسته دسته این نیرو در ماشین کاپرا در حال گشت زنی فقط در خیابان اصلی شهر و ایجاد ترافیک در شلوغی غروب هستند.اقا دزده اگه توی خیابان بگردی اخر گیر میایی .فکر کنم از روز امدن پلیس به خیابان گراش درامد راهور کشور چند برابر شده.حداقل شمایی که برگه جریمه زیادی مصرف دارین پیش همین چاپخانه نقشینه چاپ فرمایید

  16. قانون ایران اینقدر ضعف داره که اگه یه موقع دزد اومد خونتون باید با احترام بهش بفرما بزنی و موقعی هم کارش تموم شد می خواد بره بیرون باید بهش بگی مواظب باش نیفتی دست و پات بشکنه وگرنه من باید دیه تو بدم.

  17. ۱۰۰ رحمت به قانون آمریکا که اگه کسی وارد حریم خونت شد میتونی بهش شلیک کنی !!!
    مثلا ما کشور اسلامی هستیما پس ارزش حریم خانواده چی میشه؟
    طرف اومده تو اتاق خواب زن و شوهر هیچ کاری هم نمیتونستن بکنن فقط منتظرم ببینم چی کارشون میکنن دلم میخواد به اشدّ مجازات محکوم بشن تا حساب کار دست بقیه بیاد . با این وضعی که ما در پیش میگیریم تا چند وقت دیگه دزدا شهرا دیگه هم میان گراش .

  18. دزدان منزل رادمرد در دام بسیج افتادند. شب جمعه گذشته پس از سرقت دوباره از منزلی در اطراف مدرسه فرامرزی و تعقیب و گریز با همکاری نیروهای پایگاه های مقاومت صاحب الزمان(عج) و ولیعصر(عج)
    حوالی مسکن مهر دستگیر شدند و پس طی مراحل قانونی دزدان تحویل نیروی انتظامی داده شده اند.
    عزیزان در گریشنا می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به واحد عملیات ناحیه مقاومت مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 نظر
scroll to top