بستن

جعفرپور موافق ممیزی بعد از نشر است

دکتر جمشید جعفرپور
جمشید جعفرپور

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ماهیت درست ممیزی معتقد است سطح کیفی و کمی انتشارات با اعمال ممیزی بعد از نشر ارتقا می‌یابد.

جمشید جعفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، توضیح داد: به لحاظ کلی موضوع ممیزی مبتنی بر چارچوب قانونی درستی است که در تمام کشورها وجود دارد که اگر متصدیان این امر سلیقه‌ای و شخصی عمل نکنند با مشکلی روبرو نخواهد شد.

نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ماهیت درست ممیزی، یادآور شد: بحث پیش آمده از سوی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در رابطه با زمان مطرح شدن موضوع ممیزی است که در این رابطه دو نگرش وجود دارد یکی اعمال ممیزی قبل از چاپ و دیگری بعد از چاپ، اگر این کار طبق نظر وزیر بعد از چاپ اتفاق بیفتد بار عمده ممیزی بر عهده نویسنده و ناشر خواهد بود.

وی افزود: در این صورت لازم است چارچوب مدونی طراحی شده تا سرلوحه کار ناشران قرار گیرد، این چارچوب و دستورالعمل نباید خیلی دست وپا گیر یا از طرف دیگر خیلی بی‌برنامه باشد زیرا در هر دو صورت ایجاد اشکال خواهد کرد، به طور قطع با یک ضابطه شفاف و خالی از ابهام، مبنای عمل ناشران مشخص خواهد شد و تخلفی صورت نخواهد گرفت.

جعفرپور با تاکید بر ضرورت کاهش زمان چاپ عناوین نشر، تصریح کرد: یکی از معضلات بزرگ ناشران و نویسندگان در عرصه نشر طولانی شدن پروسه نشر و صف طویل بررسی ارشاد در خصوص اعمال ممیزی است که با تصمیم جدید وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی این زمان به حداقل ممکن خود خواهد رسید و مشارکت ناشران در امور نشر را بیشتر خواهد کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اعمال ممیزی بعد از نشر روشی است که مدت‌ها در مطبوعات استفاده می‌شد و هیچ نظارتی قبل از چاپ صورت نمی‌گرفت و مدیر مسئولان خود به بررسی امور می‌پرداختند که با اجرایی شدن اعمال ممیزی بعد از نشر، این مسئولیت در حوزه نشر به ناشران محول خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top