هفت‌برکه: چه مشکلاتی در راه حذف سرعت‌گیرها وجود دارد و چگونه می‌توان آنها را برطرف کرد؟ این سوال‌ها را می‌توان موضوع اصلی جلسه‌ی شورای ترافیک شهرستان گراش دانست.

چند هفته پیش، یعقوب میرزایی قیری، در روزهای آغازین حضورش در گراش به عنوان نماینده‌ی دولت و رئیس شورای ترافیک شهرستان، با اعضای شورای ترافیک دیدار و گفتگو کرد (لینک جلسه). میرزایی در این جلسه عنوان کرد که سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌های غیر استاندارد و غیر ضروری در سطح شهر جمع‌آوری خواهد شد و گفت: «شورای ترافیک به جای نصب سرعت‌گیرها نیاز است کمک کند فرهنگ صحیح راهنمایی و رانندگی در سطح شهرستان ترویج داده شود و با تشویق رانندگان به رعایت سرعت مجاز در معابر، به نصب بی‌رویه سرعت گیرها پایان دهد.»

دومین جلسه شورای ترافیک نیز با محوریت همین موضوع برگزار شد. فرماندار گراش همچنان بر فرهنگ‌سازی (بخصوص از طریق نصب جملات انگیزشی) برای آهسته راندن تاکید داشت. اما دبیر شورای ترافیک و همچنین رییس پلیس راهور، به مشکلاتی همچون نبودِ کمربندی، عدم موافقت شورای ترافیک استان و زمان‌بر بودن فرهنگ‌سازی اشاره داشتند. بخشی از جلسه نیز به سمت مشکلات ترافیکی دست‌فروشان که به تازگی دوباره به ابتدای بلوار شهدا برگشته‌اند کشیده شد.

14040616 Traffic 1

تاکید فرماندار بر فرهنگ‌سازی برای آهسته راندن

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه، صبح دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۴ جلسه‌ی شورای ترافیک با حضور سرپرست فرمانداری شهرستان گراش و اعضای شورای ترافیک در سالن کنفرانس فرمانداری شهرستان گراش برگزار شد

میرزایی، فرماندار، در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «در جلسه‌ی قبل مقرر شد که دوستان و اعضای شورای ترافیک پیشنهادات خود را به عنوان اعضای این شورای به فرمانداری ارسال کنند. الان اینجا جمع شدیم که پیشنهادات دوستان را چه مکتوب و چه شفاهی بشنویم و یک کاری را در سطح شهرستان شروع کنیم و دوستان از لحاظ فرهنگ‌سازی نظراتشان را بدهند. فرهنگ سازی با همین زبان است و شما فرض کنید که تریبون نماز جمعه، رسانه‌ها و ائمه‌ی جماعات اگر همگی کمک بکنند و مطالبی در مورد فرهنگ‌سازی و این طرح انعکاس بدهند تا همه‌گیر بشود و ان‌شاالله ببینیم در دو سه ماه آینده بدون اینکه دست‌اندازی جمع بشود همگی یواش می‌رانند.»

نماینده‌ی دولت در ادامه‌ی صحبت‌هایش پیشنهاد خود را ارائه کرد و گفت: «من باور دارم که چند جمله‌ی انگیزشی در سطح شهر نصب و اطلاع‌رسانی بشود تا یک مقدمه‌ی ذهنی فراهم بشود و مردم به این سمت برود. همه جا‌ی دنیا مردم روی شهر و کشورشان علاقه‌ی خاصی دارند و اگر در راستای اتفاقی نو تلاش کند همه استقبال می‌کنند. به طور مثال اگر تعدادی نوشته‌ در سطح شهر نصب بشود با این عناوین که «به احترام شهرم گراش آهسته می‌رانم» «به احترام خواهرم و برادرم آهسته می‌رانم» این خیلی تاثیرگذار است و در ذهن دوستان شاید نمونه‌هایی مشابه به این هم باشد. ما کدام‌مان می‌توانیم بگوییم که اگر این‌ها را نبینیم اصلا روی ما تاثیر نمی‌گذارد؟»

فرماندار با تاکید بر اهمیت کار فرهنگی گفت: «کار فرهنگی مقدمه‌ای است برای کارهای دیگر و ما اگر گراش را در سطح کشور به عنوان شهر بدون سرعت‌گیر معرفی کنیم علاوه بر اینکه نام گراش در کشور به عنوان یک کار فرهنگی می‌درخشد. شهرداری و شورای شهر در طول سال چقدر هزینه می‌کنند که در سطح شهر این کارها انجام بشود؟ حالا ما یک کاری کردیم که همه‌ی این هزینه‌ها کمتر بشود و کار بزرگی انجام داده باشیم و این کار بستری باشد برای طرح دیگری.»

میرزایی وعده‌ی رونمایی از طرح دیگری را نیز در آینده مطرح کرد: «طرح دیگری در ذهنم است که نه تنها در ایران بلکه در جهان اولین بار است مطرح می‌شود. این طرح را کامل توضیح نمی‌دهم چون ممکن است اجرایی نشود و به ما بگویند که انجام نشد، این کار و طرح فرهنگی است و اقتصاد اینجا را شکوفا می‌کند و به وسیله‌ی این طرح سرمایه‌گذاری اتفاق می‌افتد. به شرطی که ما بتوانیم در این طرح موفق عمل بکنیم. بعد از آن پلیس راهور یک آماری به ما بدهند که مثلا سه ماهه‌ی بعد از اجرای این طرح نسبت به سه ماهه‌ی قبل آمار تصادفات در سطح شهر کمتر بود.»

معاون فرماندار: ۸۰ درصد درخواست نصب سرعت‌گیر در شورای ترافیک رد می‌شود

مهندس محمدکاظم جعفری، معاون عمرانی فرمانداری، در این جلسه با اشاره به روند چند سال گذشته گفت: «تقریباً ۸۰ درصد درخواست‌های نصب سرعت‌گیر که به شورای ترافیک رسیده، رد شده است؛ مگر در نقاطی که واقعاً حادثه‌خیز بوده‌اند. سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها ابزارهای کنترلی‌اند و امکان حذف کامل آن‌ها وجود ندارد، اما می‌توان نوع ابزارهای محدودکننده و کنترل ترافیک را تغییر داد؛ مشروط بر اینکه زیرساخت‌های لازم فراهم شود.»

پلیس راهور: نبود کمربندی، حذف سرعتگیرها را سخت می‌کند

‌سرهنگ علی‌ نگهداری، فرمانده پلیس راهور شهرستان گراش، و از مهم‌ترین متولیان برقراری نظم و ایمنی ترافیکی در شهرستان، با بیان اینکه اصل طرح حذف سرعت‌گیرها اقدام مثبتی است، گفت: «طرح، طرح خیلی خوبی است و خود اصل کار که می‌خواهد انجام بشود هم خیلی خوب است و من نمی‌خواهم بگویم خدایی ناکرده شما اشتباه می‌کنید؛ اما این بحث را در شورای ترافیک استان مطرح بکنید و نظرشان را بخواهید، بعد خودمان دست به کار می‌شویم و ادامه بدهیم. من با عملیات استان که برای برداشتن سرعت‌کاه‌ها هماهنگ می‌کردم به من گفتند که چطور می‌خواهند سرعتگیر را بردارند؟ پرسید که شما کمربندی هم دارید؟ من گفتم که نه ما کمربندی نداریم.»

نگهداری ادامه داد و گفت: «در عمل که وارد می‌شویم وضعیت فرق می‌کند، هر سرعت‌گیری که در سطح شهر نصب شده، نتیجه وقوع تصادفات متعدد و مشکلات ترافیکی در همان نقطه بوده است. برای مثال شما بریدگی روبه‌روی فرمانداری یا سرعت‌گیر سنگ‌فرشی کمی بالاتر را ببینید حوادث منجر به فوت رخ داده که علت آن عبور عابر پیاده بوده است. اگر ما بخواهیم این سرعتگیر را جمع کنیم مطمئنا تصادفات وحشتناک افزایش پیدا می‌کند، چون کمربندی نداریم و خودروهای عبوری زیاد می‌آیند و از بلوار خلیج‌فارس وارد شهر و از بلوار سرداران خارج می‌شوند.»

‌او با اشاره به نبود کمربندی در گراش تاکید کرد: «خودروهای عبوری که وارد سطح شهر می‌شود همه نوع مدل هستند از خودروهای شوتی گرفته تا خودروهای معمولی البته از روزی که سردار ملکی آمدند برخورد با خودرهای شوتی بیشتر بوده و اگر خودرویی حتی یک سانت بدنه‌‌اش بالاتر از حد معمول باشد توقیف می‌شود. خودرو شوتی از بلوار فلسطین وارد می‌شود که ما در آنجا سرعتکاه نصب کردیم و از بلوار شهدا از شهر خارج می‌شود، هر لحظه امکان تصادف است و اگر ما جلوی اینها سرعتگیر نگذاریم چطور باید کنترلشان کنیم؟»

‌فرمانده‌ی راهور شهرستان گراش با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها ادامه داد: «امتحانی همین سرعتگیر جلوی فرمانداری را جمع کنیم، ببینید چقدر در اینجا تصادف می‌شود. مردم رعایت نمی‌کنند و باید یکی یکی همراه راننده‌ها باشیم تا رعایت بکنند. بحث تبلیغی آن به کنار همه هستیم اما گوش شنوایی نیست. این کار باید از خود خانه‌ها و خانواده‌ها شروع بشود و متاسفانه خانواده موتورسیکلت را در اختیار نوجوانان کم‌سن می‌دهد و از موقعی که این نوجوان از در خونه بیرون می‌آید با تک‌چرخ به سمت خیابان و مدرسه می‌آید. آموزش و پرورش چقدر بگوید و تذکر بدهد و ما چقدر موتور توقیف کنیم؟ همین بلوار خلیج‌فارس تصادفات در آن زیاد است و ما هم با شهرداری اختلاف سر این محدوده داریم که من نمی‌دانم اصلا این قسمت در حوزه‌ی استحفاظی ما است یا حوزه‌ی پلیس راه، یعنی از دوربین خارج شهر تا انتهای محل پلیس راه قدیم نمی‌دانیم خدمات بدهیم ندهیم؟»

اشاره پلیس راهور به مشکل ترافیکی دستفروشان

‌‌سرهنگ نگهداری در پایان صحبت‌هایش از مشکلات دست‌فروشان در بلوار شهدا خبر داد و گفت: «نزدیک به سه هفته است که دست‌فروشان دوباره به محل قبلی‌شان در بلوار شهدا برگشتند، ما به آنها گفتیم که اینجا جای شما نیست در شورای ترافیک مصوب شده که شما نباید اینجا بایستید و حتی برای شما جای مشخصی درست شده است ولی در جواب به ما می‌گویند که نه ما رفتیم فرمانداری به ما اجازه دادند گفتند بایستید. از روزی که اینها دوباره به بلوار شهدا برگشتند روزی ۴ تا ۵ تصادف اتفاق می‌افتد، زمانی که اینها جمع شده بودند من یک مورد تصادف هم نداشتم. متاسفانه الان نزدیک به سه هفته است که هر چه به آنها تذکر می‌دهیم برمی‌گردند به ما می‌گویند که فرمانداری به ما اجازه داده است. اصلا شما نوشته‌ای مکتوب دارید از فرمانداری می‌گویند نه ولی گفتند بایستید مشکلی ندارد.»

فرماندار: استان از ما بیشتر نمی‌فهمد

یعقوب میرزایی در واکنش به صحبت‌های سرهنگ نگهداری گفت: «قطعا همین سرعتگیرها به خاطر وقوع تصادف بوده و در این شکی نیست و اگر تصادفات نبود که سرعتگیر نمی‌گذاشتند. خیلی از جاهای دنیا هم دارند این کار را انجام می‌دهند ولی ما خودمان و مردم خودمان را دست کم گرفتیم که ذهنشان کند است و بی‌فرهنگ هستند. ما وقتی می‌گوییم نمی‌شود یعنی مردم‌مان و خودمان را دست کم گرفتیم. ما یک نمونه را در کشور خودمان داریم و آن هم جزیره‌ی کیش است. این فرهنگ را جا انداختند که آهسته برانند و اگر ما هم به آنجا برویم آیا تند می‌رویم؟ آیا کیش هر روز تصادف می‌شود؟ نمی‌شود.»

‌رئیس شورای ترافیک شهرستان گراش با بیان اینکه تصمیم‌گیری درباره این موضوع در اختیار شورای ترافیک شهرستان است گفت: «جلسه‌ی قبل اولین کسی که از این طرح استقبال کرد خود جناب سرهنگ بود که پیگیری کردند و با استان صحبت کردند. استان چه می‌داند که چه چیزی برای ما خوب و چه چیزی بد است؟ ما تصورمان این است کسی که در استان است ذهنش بیشتر از خودمان که در اینجا هستیم کار می‌کند و باید برویم از آنها سوال بپرسیم. اصلا ما نیازی نیست از کسی سوال بپرسیم وقتی خودمان در شهرستان رئیس و اعضای شورای ترافیک داریم. خودمان تصمیم می‌گیریم چون شهر خودمان است و اصلا نیازی نیست که ما به استان بگوییم که می‌خواهیم چه کاری بکنیم.»

فرماندار: باید به فکر دستفروش‌ها هم بود

‌فرماندار در مورد بازگشت دوباره‌ی دست‌فروش‌ها به بلوار شهدا نیز گفت: «در همه‌ی شهرها دست‌فروش‌ها هستند و هیچ شهری در ایران نداریم که دست‌فروش نداشته باشد و سر خیابان چیزی نفروشد، حتی در مرکز استان که شیراز باشد. ما باید جایگزین تعریف کنیم نه اینکه بگویم جمع کنید بروید. حالا جایگزین آنها جایی بوده که میوه و تره‌بارشان خراب می‌شده است. آنها هم انسان و از شهروندان ما هستند و زن و بچه دارند، ما باید یک راهکار خوبی جلوی پای آنها بگذاریم و اگر جسارتی هم به شما کرده است در واقع به تک‌تک ما کرده است و ما باید جلوی اینها بایستیم.»

میرزایی در دفاع از تصمیم فرمانداری در مورد دست‌فروشان گفت: «همانطور که جناب سرهنگ فرمودند در آن مکان [بلوار شهدا] تصادفات زیادی می‌شد. ما می‌توانیم آن مکان را تغییر بدهیم و آنها را این خیابان جمع کنیم و بفرستیم به خیابانی که بار ترافیکی کمتری دارد و از بلوار شهدا به خیابان شیبانی هدایتشان بکنیم تا بازارچه تره‌باری راه بیافتد. چون کسانی که در آنجا [بازارچه تره‌بار] هستند متضرر می‌شوند. همین دست‌فروشان هم که مرض ندارند جای آماده و بدون اجاره را ول کنند بیایند کف خیابان بایستند. پس ما باید کاری بکنیم که مردم در آنجا ضرر نکنند و باید جایگزینی به آنها معرفی کنیم و وقتی که بازارچه آماده شد و فکری هم برای اینکه محصولاتشان فاسد و خراب نشود کردیم، آنها را می‌فرستیم به بازارچه و یک هزینه‌ی اولیه هم از آنها می‌گیریم.»

14040616 Traffic 2

شهردار: گراشی‌ها در کشورهای دیگر فرهنگ ترافیکی را رعایت می‌کنند، اما…

مهدی حلیمی، شهردار گراش، که خود یکی از مسئولان اصلی در ایجاد نظم و ساماندهی شهری است، در ادامه جلسه‌ی شورای ترافیک با اشاره به اهمیت طرح فرماندار، با تاکید بر فرهنگ‌سازی و وجود نیروهای بازدارنده گفت: «اجرای قانون حذف سرعتگیرها در قدم اول مستلزم فرهنگ‌سازی است و باید از خانه و مدارس شروع کنیم که قطعا زمانبر است. در کنار فرهنگ‌سازی بعضی مواقع قوه‌ی قهریه هم نیاز است و دستگاه‌های اجرایی در موضوعات قوه‌ی قهریه باید پای کار باشند. مردم این شهر در کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس کسب و کار دارند، اگر به آنجا نگاه کنید فرهنگ سرعت و ترافیک در سطح شهر واقعا رعایت می‌کنند و این همان قوه‌ی قهریه است و که رعایت می‌کنند. همان شخص برمی‌گردد به شهر خودش با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌راند این نشان می‌دهد که فرهنگ به تنها جوابگو نیست و نیاز است دستگاه‌های مربوطه هم در این زمینه اقداماتی انجام بدهند. امیدواریم که با اطلاع‌رسانی یک گام مثبتی در این راستا برداریم و این طرح به نتیجه برسد. این نیست که الان مطرح بشود و دو تا سه ماه دیگر به مرحله‌ی اجرا برسد، بلکه صبر، همت و پشتکاری می‌خواهد که به نتیجه برسد.»

شهردار: بهسازی بازار میوه و تره‌بار ۴ میلیارد هزینه دارد

‌شهردار گراش همچنین به موضوع دست‌فروشان اشاره کرد و گفت: «برای دست فروشان در سطح شهر باید یک مکانی تعریف بشود و ما این مکان را برای آنها تعیین کردیم. در ادوار گذشته خیابان شیبانی هم که به صورت غرفه غرفه برای دست‌فروشان در نظر گرفته شده بوده است ولی دست‌فروشان تمکین نمی‌کنند به آن چیزی که قانون برایشان تعریف و مصوب کرده است و می‌گویند که ما هر جا خودمان می‌خواهیم باید باشیم. حالا در یک برهه‌ی زمانی شهرداری، فرمانداری و شورا در ادوار بیخیال اینها شدند و آنها در بلوار شهدا شکل گرفتند و الان هم متوقع شدند که بایستی همین جا باشیم.»

شهردار در ادامه گفت: «در اصل، تعیین جا برای دست‌فروشان جزو وظایف ما نبوده و ما این دغدغه را داشتیم که هم خواسته‌های مردم و شهروندان را اجابت کنیم و هم دست‌فروشان. آمدیم این بازارچه را زدیم، در فصل بهار و زمستان استقبال خوب بود و همه داشتند تقدیر و تشکر می‌کردند هم خود دستفروش‌ها و هم خود مردم و حتی سر جا دعوا بود. این طرح، طرح خوبی بود برای دست‌فروشان و ان‌قلتی سر مکان نیست چون اگر بود در فصل زمستان باید ایراد می‌گرفتند، بله تابستان قاعدتا گرم است و ایراد دارد و ما طرحی به شورا ارائه دادیم که تصویب کند و آن این است که یک مبلغی حدود ۴ میلیارد تومان تخصیص بدهیم تا بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم. اتمام پروژه این است که غرفه‌بندی بیشتر بشود با یک فضای سربسته و پوشید‌ه‌ای که عزیزان بتوانند اسپیلت استفاده کنند و مشکل گرما نداشتنه باشند و تا این بازارچه به اتمام می‌رسد فعلا به صورت موقت به خیابان شیبانی که تقریبا کم‌ترافیک است انتقال داده شوند.»

جریمه با دوربین، یکی از بهترین راه حل‌ها

‌محمدرضا قیصری، رئیس اداره‌ی راه و شهرسازی شهرستان گراش، نیز از دیگر کسانی بود که در این جلسه به ارائه‌ی صحبت‌ها و پیشنهادات خودش پرداخت: «شهرداری شهر خنج دوربین‌های زیادی را در سطح شهر نصب کرده است و آنها را فعال کرده است و سرعت بالای ۶۰ کیلومتر را جریمه می‌کند. همان چیزی که جناب شهردار فرمودند که از قوه‌ی قهریه استفاده کنیم نصب دوربین هم خیلی موثر است.»

حلیمی در جواب گفت: «فرمایش شما هم متین است و این دوربین‌ها هم نصب شده است و مشکلی که ما داریم این است که به ما گفتند دوربین‌ها باید به فیبر نوری وصل بشود و کار فیبر نوری هم با مخابرات است که باید اجرا کند و این مشکل باعث شده که ما نتوانیم هنوز از دوربین‌ها بهره‌برداری کنیم.»

‌سرهنگ نگهداری در تایید این کار گفت: «اگر دوربین‌ها فعال بشود و اگر ماشینی با سرعت بیشتر از ۶۰ کیلومتر به بالاها را جریمه کند دیگر نیاز به هیچ سرعتگیری نیست.»

علیرضا دانشور، رئیس شورای شهر، با اشاره به ضرورت نگاه همه‌جانبه به موضوع حذف سرعت‌گیرها گفت: «برای اجرای چنین طرحی باید یک برنامه جامع و دقیق تهیه شود که همه جوانب در آن دیده شود. فرهنگ‌سازی یک مقوله بلندمدت است و نمی‌توان تنها با چند بنر و جملات انگیزشی به نتیجه رسید. همچنین تعیین زمان ضرب‌الاجل برای جمع‌آوری سرعت‌گیرها می‌تواند به ضمانت اجرایی طرح آسیب بزند.»

او با تأکید بر نقش ابزارهای بازدارنده گفت: «یکی از راهکارهای مهم در این زمینه استفاده از دوربین‌های کنترل سرعت است. شهرداری در سال گذشته هزینه‌های زیادی برای نصب این دوربین‌ها کرده اما هنوز ظرفیت آنها به طور کامل به کار گرفته نشده است. در نگاه اول ممکن است شهروندان تنها از جنبه بازدارندگی به آن نگاه کنند، اما به مرور این موضوع به بخشی از فرهنگ رانندگی تبدیل خواهد شد.»

رییس شورا: خیابان شیبانی بهترین مکان برای دست‌فروشان است

رییس شورای شهر در ادامه به موضوع دست‌فروشان پرداخت و گفت: «کاملاً با نظر شهردار موافقم. دست‌فروشان باید درک شوند اما در عین حال تبعیت از قانون نیز لازم است. خیابان شیبانی بهترین گزینه برای استقرار آنهاست، هرچند آنها به دلیل فاصله از خیابان اصلی در ابتدا مقاومت می‌کردند. ما پیش‌بینی کرده بودیم که در تابستان به مشکل برخورد کنیم، به همین دلیل اعتباری اختصاص یافته تا غرفه‌ها از نظر سرمایشی و دیگر امکانات بهبود یابد و این مجموعه به یک بازارچه منظم و خدماتی برای مردم تبدیل شود.»

میرزایی در تایید صحبت‌های دانشور گفت: «برای این طرح بازه زمانی مشخصی تعریف نمی‌کنیم، چرا که ذات آن زمان‌بر است. با این حال ممکن است اثرات مثبت این کار فرهنگی حتی در کمتر از ده روز نیز مشاهده شود.»

پیشنهادها: استفاده از ظرفیت آ.پ. و شورایاران

اولین چراغ پیشنهادات اعضای ترافیک از سمت نماینده‌ی اداره‌ی آموزش و پرورش روشن شد. صدراله حسنی روابط عمومی این مدیریت در چند بخش پیشنهادات خودش را در سه بخش فرهنگی، آموزشی و زیرساختی ارائه دارد و گفت: «کارها به سه بخش تقسیم می‌شود؛ فرهنگی، آموزشی و زیرساختی. مثلا در حوزه‌ی آموزش، اداره‌ی آموزش و پرورش می‌تواند دخیل باشد. اول دعوت از نیروهای راهور در جلسات انجمن اولیا و دانش‌آموزان است که قوانین و مقررات را توضیح بدهند، حتی ما می‌توانیم سر صبحگاه قوانین درون شهری را مطرح کنیم و برای آنها کلاس بگذاریم. دومین قدم بحث تشویق است که برای رانندگان مدارس که در طول یک سال گذشته و فعالیت‌شان تخلفی نداشته باشند هدیه و جوایزی در نظر بگیریم. ملزم نمودن دانش‌آموزان آنهایی که سن‌شان به گواهینامه می‌خورد به بیمه‌ی وسیله‌ی نقلیه، فعال‌سازی فرهنگ دوچرخه‌سورای و ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه در سطح شهر، و استفاده از دوچرخه‌های شارژی.»

مهندس مصطفی سرخی، رئیس نظام مهندسی شهرستان گراش، با تأکید بر اهمیت مشارکت عمومی گفت: «ما می‌خواهیم یک تغییر بزرگ ایجاد کنیم. هر تغییری بزرگ، مقاومت‌هایی به همراه دارد؛ از ترس تغییر گرفته تا نگرانی از ضمانت اجرایی. اما نباید فراموش کنیم که ضروری است مردم در این طرح دخالت داده شوند؛ به‌ویژه در نقاط حساس مثل دبیرستان‌ها، اماکن مذهبی و تشکل‌های دینی که ائمه جماعت و جمعه نیز می‌توانند نقشی کلیدی ایفا کنند. آموزش نخستین گام این مسیر است؛ چه در مدارس و دانشگاه‌ها و چه در محافل مذهبی. از محله‌ها شروع کنیم به هر حال هر محله‌ای شورایار دارد و آنها می‌توانند آسیب‌شناسی بکنند که چرا همچین وضعیت ترافیکی ایجاد می‌شود که درخواست دارند دست‌انداز ایجاد بشود.»

14040616 Traffic 3