بستن

“بئر گال” در فهرست پیشنهادی ثبت آثار ملی

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: با توجه به ضرورت حفظ و صیانت از این آثار ارزشمند تاریخی پرونده این مجموعه های تاریخی برای طرح و پیشنهاد در جلسه شورای ثبت آماده شده است.

فریدون فعالی گفت: بند عمادآباد مرودشت از آثار مربوط به قرون متاخر، تل اسب کشونی و تل نارتکونی فسا مربوط به هزاره ۴ و ۵، بئرگال گراش از آثار دوره ساسانی تا قرون میانه، خانه قاجاری فاتح نی ریز، خانه گبری های تاودان جهرم (ساسانی – قرون اولیه) ، دبیرستان نمازی شیراز (پهلوی) ، قدمگاه لار (ساسانی تا قرون متاخر اسلامی) قنات‌های عینوه لار (قرون میانه اسلامی) و خانه قاجاری فروغی در شیراز مجموعه آثاری هستند که در فهرست پیشنهادی ثبت آثار ملی ایران قرار دارند.

وی ثبت آثار تاریخی را اولین گام در راستای حفاظت و صیانت از آثار دانست و گفت: با ثبت یک اثر امکان حفاظت و صیانت از آن بیشتر خواهد بود.

تاکنون دو هزار و۸۵۴ اثر تاریخی فارس در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده که در صورت ثبت این ۱۰ اثر تعداد آثار ثبتی فارس به دو هزار و ۸۶۴ اثر افزایش پیدا می کند و فارس همچنان حائز رتبه نخست در تعداد آثار ثبت شده است./ب

بئر یا بهر در گویش گراشی به معنای تپه است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

4 نظر

  1. خوبه نمردیم و یه زمین کشاورزی هم تو آثار ملی ثبت کردیم! میگم بذارین همین جوری بندگان خدا ازش استفاده کنن دیگه چه کاری ثبتش کنین، بعد باد و بارون و.. بزنه داغونش کنه و دوباره از تو فهرست منابع ملی بیاد بیرون!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top