بستن

درگذشت اولین تعمیرکار دوچرخه گراش

هفت‌برکه: حاج علی صحراگرد، فرزند غلام، اولین تعمیرکار دوچرخه در گراش، در سن ۷۹سالگی به دلیل ناراحتی کلیه از دنیا رفت و پیکرش امروز در گلزار شهدا آرام گرفت. او از ۵۰ سال پیش تعمیرکاری دوچرخه را در گراش شروع کرد و شاگردانی هم در این حرفه تربیت کرد.

مریم عباس‌زاده، نوه‌ی حاج علی، در گفت‌وگو با هفت‌برکه می‌گوید: «پدربزرگ چهار فرزند پسر و چهار فرزند دختر، ۲۲ نوه و ۶ نتیجه دارد. او کار کردن را در نوجوانی در کشور قطر آغاز کرد، اما بعد از مدتی به گراش برگشت و از سال ۵۳ تعمیرکار دوچرخه شد.»

او ادامه می‌دهد: «پدربزرگ با توجه به علاقه‌اش، تعمیرکاری دوچرخه را خودش از طریق آزمون و خطا و تجربه آموخت‌ و آن زمان اولین تعمیرکار دوچرخه گراش شد. قدیمی‌ترها بیشتر یادشان است که تعمیرگاهش در بلوار سپاه بود که حالا فروشگاه آجیل و ماجیل است. در حال حاضر دایی‌ام مصطفی صحراگرد راه پدربزرگ را ادامه می‌دهد و چون فن کار را از پدرش یاد گرفته، گاهی اوقات دوچرخه‌ها را تعمیر می‌کند. پدربزرگم شاگردان دیگری هم داشت که بیشتر از اقوام بودند و تعمیرکاری دوچرخه را از او یاد گرفتند.»

مراسم تشییع و خاکسپاری او امروز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، در گلزار شهدای گراش انجام شد. مجلس ختم و یادبود او در مسجد امام موسی کاظم(ع) (حاج شهبار) به مدت دو شب از ساعت ۲۰ تا ۲۲ برگزار می‌شود. مجلس مردانه در منزل مصطفی صحراگرد – محله بیدله؛ و مجلس زنانه در منزل شخصی مرحوم در محله بیدله نیز برپاست.

تکمیل خبر:

به گفته‌ی غلامحسین محسنی، شاید بتوان نخستین تعمیرکار دوچرخه در گراش را مرحوم فرج تمیز و سپس بیمان منوچهری لاری دانست که حدود سال ۱۳۴۰ یا ۱۳۴۱ به گراش آمد و تعمیر دوچرخه راه انداخت. او حدود ۴۰ سال یا بیشتر (تا آخر عمرش) در گراش به این شغل پرداخت. بیمان در اوایل انقلاب در کنار در ورودی مسجد علی بن ابوطالب(ع) و خیلی پیش از آن ( شاید ۳۰ سال پیشتر) هم در چند جای دیگر مغازه داشت. مرحوم تمیز هم مغازه‌ای جای بستنی‌بندی بابا چمیده (چند متری پس از در مسجد، نزدیک بانک ایران زمین کنونی) مغازه داشت. البته آقای تمیز کار حلبی‌سازی و بشکه‌سازی را هم در کنار تعمیر دوچرخه انجام می‌داد. او فرمان دوچرخه‌اش باز کرده بود، و فرمان دایره‌ای جیپ را به جایش بسته بود. غیر از خودش هیچکس نمی‌توانست آن را براند! و به این کار هم خیلی فخر می‌نمود. 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top