بستن

طنین شعر باقر در سومین شب شعر بزرگ فداغ

هفت‌برکه: در سومین شب شعر بزرگ فداغ از چهره‌سازی باقر فداغی دوبیتی‌سرای نامور جنوب ایران رونمایی شد و فرهنگ‌دوستان فداغی بیش از چهار ساعت پای شعرخوانی شاعرانی از جنوب فارس و هرمزگان نشستند.

به گزارش هفت‌برکه ۸ فروردین ۱۴۰۳ فداغ میزبان بیش از هزار و چهارصد نفر علاقه‌مندان فرهنگ و ادب بود که در یک شب شعر بهاری از ساعت ۹ تا یک بامداد شعر و شلوا شنیدند و یاد باقر فداغی دوبیتی‌سرای دوره صفوی را گرامی داشتند.

این شب شعر به همت انجمن شعر و ادب فداغ و با همکاری دهیاری و شورای اسلامی فداغ و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش در هشتمین روز سال ۱۴۰۳ در آموزشگاه حضرت ابوالفضل علیه‌السلام فداغ برپا شد. در سومین شب شعر فداغ، سی نفر از شاعران، نویسندگان و پژوهشگران اشعار بومی و فارسی خود را خواندند و مقالاتی و مطالب خود با موضوع آزاد و معرفی باقر فداغی پرداختند.

درخواست نامگذاری میدان ورودی فداغ به نام باقر

بعد از اجرای سرود ملی توسط دو نوجوانان، علی درستکار در گزارشی از انجمن شعر و ادب فداغ گفت : «از باقر فداغی تا شاعران معاصر تنها یک کتاب چاپ شده و یک کتاب هم در دست چاپ داریم. بعد از ثبت انجمن جمع‌آوری آثار شاعران فداغ با هدف انتشار گزیده اشعار شاعران فداغ  را شروع کرده‌ایم.»

علی درستکار در سخنان خود درخواست نامگذاری میدان ورودی فداغ به نام باقر را مطرح و از تهیه تندیس و تصویرسازی چهره باقر خبر داد.

رنجبر مسئول هیات اجرایی شب شعر گفت: «شغل باقر چاپاری بود و از راه نامه‌رسانی ارتزاق می کرد و عشق او به دختر عمویش انگیزه ناله‌های جانسوزی شد برای آفرینش اشعار پرشور بود. در استان های بوشهر، هرمزگان و فارس شروه خوان هایی هستند که با ۷ نوای مختلف اشعار باقر را می خوانند.»

 

راشد انصاری : نگذاریم باقر فداغی مصادره شود

در این شب شعر شاعران در گروه‌های چهار نفره شعرخوانی کردند. شاعران فداغی ساکن بندرعباس بخش عمده بار شعرخوانی شب شعر را بر دوش داشتند.

عبدالرضا نعمتی متخلص به عبدی با شعری از اصطلاحات قدیمی فداغی، حنظله ربانی از اشکنان روستای کال با یک غزل کوتاه، مختار ابوالقاسمی با شعر فداغی «چه سود؟»، سید محمد علی‌زاده از بستک چهار شاعر نشست اول بودند.

در نشست دوم محمد باقری شاعر بومی‌سرای فداغ شعری از سرگذشت باقر فداغی خواند که با تشویق چند باره حضار همراه شد، فاطمه رنجبر از فداغ با شعری در مدح حضرت علی(ع)، مجتبی طلعتی از اشکنان با دوبیتی و غزلی، عبدالرضا مفتوحی از لار با ترجیع‌بند «دل خش با بهار اواگرده» در بخش دوم حضور داشتند.

راشد انصاری شاعر و طنزپرداز دیده‌بانی با شعرخوانی مهمان ویژه شب شعر بود. راشد در اهمیت گرامی‌داشت باقر گفت : «نگذاریم اتفاقی که برای مولوی و نظامی گنجوی در سطح ملی افتاد در اینجا هم باقر به نام جاهای دیگر مصادره شود.»

شلواخوانی منصوری از بخش‌های خاص و جذاب این برنامه بود.

محسن خجسته فداغی، حسن راهپیما متخلص به کبوتر، ناصر رزمجو غزلسرای دیده‌بانی ساکن بندرعباس، سید علی زندوی از بیرم به نمایندگی از انجمن شارستان بیرم شاعران نشست سوم است.

در ادامه مجری برنامه یاد غلامحسین خرم‌نژاد، بهروز قاسم نژاد و عبدالحسین غلامی‌فرد گرامی داشته شد که با نصب بنر بخشی از فضای مراسم به آن‌ها اختصاص داده شده بود. دو غزل ولی الله منصوری شاعر فداغی ساکن دبی  نیز در مراسم خوانده شد. 

سید مرتضی قتالی از فداغ، صابر رحیمی از انجمن شعر بستک، یعقوب باوقار از طارم هرمزگان با دف‌نوازی ترانه گز آزاد را خواند، طیبه محمدی شاعر نوجوان از فداغ ترکیب چهار نفره چهارم را تشکیل می‌دادند.

۱۶۰ دوبیتی از باقر فداغی گردآوری شده است

‌عبدالعلی صلاحی پژوهشگر حوزه جنوب مرکزی ایران با معرفی آثار منتشر شده در مورد باقر فداغی گفت: «مجموعه‌ای که آقای همایونی گردآوری و منتشر کرده است شامل ۸۰ دوبیتی از باقر است که من در پژوهش‌هایم بالغ بر ۱۶۰ دوبیتی را جمع‌آوری کرده‌ام که قطعا از باقر هستند. مجموعه‌ای از اشعار و شرح حال باقر آماده شده است که در آینده منتشر می‌شود.»

مصطفی کارگر از گراش به خواندن یک رباعی اکتقا کرد، علیرضا اسدنژاد از ارد، احمد کهنسال و سید سجاد قتالی از فداغ گروه پنجم شاعران شب شعر بودند.

محمد شریف بدری از پسوند به همراه غلامحسین رمضانی، مهدی غلامی‌فرد، حاج مصطفی نورسیده هر سه از فداغ پایان‌بخش شعرخوانی شاعران بود. البته با وجود رسیدن ساعت به یک بامداد برنامه همچنان ادامه داشت. راحیل آریا بخش از خلیلی آخرین شعر مراسم را خواند 

پخش پایان برنامه رونمایی از چهره بازسازی شده باقر فداغ با هوش مصنوعی بود. فاضل نریمانی در متنی ادبی زندگی و روزگار باقر را شرح و در مورد نحوه طراحی چهره باقر با هوش مصنوعی توضیح داد.

هدیه هزار جلد کتاب در شب شعر

از برنامه‌های ویژه این شب شعر اهدای بیش از هزار جلد کتاب به ارزش نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان بود. همایون‌ جهان‌پناه ۸۰۰ جلد کتاب‌های متنوع، سید مرتضی قتالی ۱۱۰ جلد کتاب شعر خود به نام «باشموی لیلی» و کارن جهان‌پناه صد جلد کتاب کودک را حاضرین اهدا کردند. (خبر کامل در هفت‌برکه)

حمایت فرهنگ‌دوستان به جز اهدای کتاب در بخش اهدای جوایز نقدی نیز دیده می‌شد. بیش از ۷ میلیون تومان هدیه نقدی در پایان شب شعر بین حاضرین در مراسم قرعه‌کشی شد تا به جز ۳۰ شاعر و پژوهشگری که با تندیس و لوح تقدیر راهی شدند، تعدادی از ۱۴۰۰ نفر مخاطبان شب شعر در هدایای این شب بهاری سهیم باشند.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی: برگزاری این رویداد هر ساله باشد

سجاد فتحی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش گفت: «برای من حضور در شب شعر باقر فداغی نقطه عطفی بود که از نزدیک شاهد علاقمندی اهالی فهیم و قدرشناس به موضوعات فرهنگی و به ‌خصوص شعر و دوبیتی‌سرای مطرح، باقر فداغی باشم.»

فتحی گفت: «این استقبال بی نظیر مردم نشان داد که اهالی فداغ کلاس فرهنگی متفاوتی در سطح منطقه دارند. تلاش ما در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این هست که باقر فداغی را در جایگاه شایسته آن و در سطح شاعرانی چون محیا و فایز دشتستانی معرفی کنیم.خواهش من از شورای اسلامی و انجمن شعر فداغ این است که برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی به صورت سالانه و در بهار هر سال باشد.»

فداغ در بخش مرکزی گراش بزرگترین روستای استان فارس است که دارای پیشینه ادبی دیرینه‌ای است. اولین شب شعر فداغ ۸ فروردین ۱۳۹۲ به یاد باقر فداغی و دومین شب شعر فروردین ۱۳۹۴ به یاد صنعت فداغی برگزار شده بود با برگزاری سومین شب شعر این امید وجود دارد که این برنامه فرهنگی بعد از وقفه‌ای چند ساله دوباره به صورت مداوم برگزار شود.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. “اولین شب شعر فداغ ۸ فروردین ۱۳۹۴ به یاد باقر فداغی و دومین شب شعر فروردین ۱۳۹۴ به یاد صنعت فداغی برگزار شده بود” ماذا فاذا؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top