بستن

هنرمندان رودررو با معاون ارشاد/ درخواست‌ها مطرح شد

 نشست هنرمندان شهرستان‌های لارستان، خنج و گراش در حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن فرمانداری لارستان برگزار شد.

در این نشست نمایندگانی از جامعه‌ی فرهنگی و هنری شهرستان‌های لارستان، خنج و گراش حضور داشتند و به بیان مشکلات و کمبود‌های موجود در منطقه پرداختند اما هیچ یک از مسئولین شهرستان گراش در این برنامه دیده نشدند.

امیری، فرماندار ویژه لارستان اولین سخنران این نشست بود، او با اشاره به نزدیک شدن انتخابات و نقش پررنگ جامعه‌ی فرهنگی و هنری در این عرصه خواستار حل مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در کل منطقه شد.

جمشید جعفرپور نماینده مجلس شورای اسلامی دلیل برگزاری نشست را نکوداشت فعالیت‌های حاج شیخ باقرنخبه‌الفقهایی روحانی، نویسنده و شاعر لارستانی دانست و گفت: «قرار بر این بود که دکتر شاه‌آبادی از شهرستان‌های گراش،خنج و روستا‌های تابع نیز دیدن کنند اما تراکم کاری او در وزارت خانه مانع از این امر شد.» او در ادامه بیان کرد:« امیدوارم با حمایت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جامعه‌ی هنری متحد و فعالی به وجود آید تا هر چه بیشتر در خدمت آرمان‌های نظام نقش‌آفرینی کنند.»

در این جلسه همتی بوشهری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان فارس به مقیمی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد لارستان وعده  داد که به زودی نیر‌و‌های تازه و شایسته‌ای را در این اداره استخدام کند تا از حجم کاری او کاسته شود. او به لزوم توزیع عادلانه‌ی امکانات و توامندی‌ها در سراسر منطقه اشاره کرد و گفت:«می‌توان با اهمیت دادن به انجمن‌ها استعداد‌ها را شناسایی کرد و این توانمندی‌ها باید جدی گرفته شود.»

او لیستی از عمده فعالیت‌های فرهنگی و هنری موجود در منطقه را  ذکر کرد که در این لیست نامی از جشنواره فیلم کوتاه کل نیز برده شد و گفت: «با دیدن این استعداد‌ها و توامندی‌هایی که وجود دارد در ماه‌های پایانی دولت دهم خواستار توجه بیشتر وزارت به این منطقه هستیم تا از نظر بنیان‌های فرهنگی تقویت شود.»

وثوقی، اخضری، قنادی، بهارستانی، قناعت‌پور نمایندگان جامعه هنری و فرهنگی لارستان بودند که در حضور شاه‌آبادی درخواست‌های خود را مطرح کردند. ثابت نبودن و تغییر رییس اداره‌ی ارشاد در مدت زمان‌های کوتاه، احداث مجتمع چند منظوره برای استفاده‌ی تمام هنرمندان، حمایت مادی و معنوی از رشته‌های موسیقی، تئاتر و سینما، تعمیر ساختمان اداره‌ی ارشاد در شهر قدیم، احداث سالن آمفی‌تئاتر، کمتر کردن نقش نظارتی و محدودیت‌های فرهنگی و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت‌های هنری از جمله مشکلاتی بود که در شهرستان لار بیان شد.

یونس موذنی و سید علی مومن نمایندگان شهرستان خنج بودند. اتمام پروژه‌‌ی ساخت ساختمان فرهنگی و هنری از مصوبات سفر ریاست جمهوری که در حال حاضر به دلیل نداشتن اعتبار متوقف شده است، تامین اعتبار جهت تشکیل انجمن، مساعدت مالی به مولفان جهت هزینه‌ی چاپ از جمله مواردی بود که نمایندگان خنج به آن اشاره کردند، فرماندار خنج درخواست‌ها و نیاز‌های شهرستان خنج را از طریق نامه‌ای به معاونت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داد.

از شهرستان گراش تنها حسین فقیهی سردبیر نشریه‌ی عصر گراش در برنامه حضور داشت که به دلیل عدم آمادگی از قبل نتوانست تمام مشکلات را ذکر کند، او تنها به بیان تسریع در راه‌اندازی اداره‌ی ارشاد و تامین بودجه‌ی مالی و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی از جمله جشنواره فیلم کوتاه کل بسنده کرد.

شاه‌آبادی بعد از شنیدن سخنان حاضران گفت:« امیدوارم که موانع و مشکلات به خوبی ارزیابی شود و در جهت پیشرفت طرح‌ها اقدامات لازم انجام شود.» او در ادامه بیان کرد که:« بر مشکلات جدی سخت‌افزاری در منطقه واقف‌ام و در راستای حل آن پیگیری‌های لازم را انجام خواهم داد اما وظایف ساخت و ساز جز ماموریت‌های اولیه‌ی معاونت هنری نیست و من در سفر‌های استانی خود بیشتر عهده‌دار فعالیت‌ها و رویداد‌های هنری هستم و در نقش شنونده عمل می‌کنم تا ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه در هر یک از رشته‌های هنری را بیشتر بشناسم، خوب است برای داشتن آینده‌ای درخشان از ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه کنیم.»

 شاه‌آبادی همچنین گفت: «در حوزه تئاتر بخش مهمی از مشکلات به حوزه سخت‌افزار برمی‌گردد و نمی‌شود کار جدی را در این حوزه توقع داشت.» در حوزه موسیقی به تقویت موسیقی‌های محلی و اصیل تاکید کرد  و همچنین به پتانسیل بالا در زمینه‌ی هنر‌های تجسمی در منطقه نیز اشاره کرد. او گفت: جشنواره‌ی نمایش‌نامه‌نویسی در استان نشان‌دهنده‌ی ظرفیت بالای موجود  در این حوزه است و باید به نمایش‌نامه‌ی بومی نیز توجه بیشتری شود. در زمینه‌ی عدم ثبات مدیریتی در اداره‌ی ارشاد لار نیز بیان کرد با بالا بردن برنامه‌های ریشه‌ای و پایه‌ای می‌شود بر این مشکلات فائق آمد.

احداث مجتمع‌های چند منظوره در شهرستان‌های لار،گراش و خنج نیز جز طرح‌هایی محسوب می‌شود که به خاطر به صفر رسیدن بودجه‌های عمرانی دولت نمی‌توان روی آن مانور داد و اصولا رسیدگی به این طرح‌ها در حیطه‌ی کاری استانداری‌ها تعریف می‌شود.

شاه‌آبادی گفت: برای احیای سینما در منطقه نیز اخبار لازم را به گوش شمقدری معاون امور سینمایی ایران خواهد رساند.

معاون وزیر همچنین اشاره کرد که هیچ یک از کار‌ها در وزارت صرف نظر نظارتی نیست و در بسیاری موارد وزارت نقش حمایتی را ایفا می‌کند. او گفت:« هیچ تصمیمی در معاونت هنری نبوده است که متاثر از نگاه شهرستان‌ها نباشد.»

او به نمایندگان خنج نیز این وعده را داد که در قسمت عملیات اجرایی نیمه‌کاره ساخت ساختمان فرهنگی و هنری پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

شاه‌آبادی در زمینه‌ی حمایت از انجمن موسیقی، نمایش، خوش‌نویسی و هنر‌های تجسمی گفت: کمک هزینه‌ای را به این منظور به اداره‌ی ارشاد پرداخت می‌کند تا به صورت عادلانه بین انجمن‌های لار، خنج و گراش تقسیم شود.

معاون وزیر در حوزه چاپ کتاب حجت‌الاسلام  باقرنخبه‌الفقهایی نیز به لارستانی‌ها قول مساعدت داد.

اما در مورد مشکلات مطرح شده‌ی گراش حرفی نزد که در پایان جلسه معصومه بهمنی دلیل این موضوع را پرسید و او در جواب گفت: یادم رفت و بعد ادامه داد، برای راه‌اندازی اداره ارشاد منتظر معرفی مسئولین این اداره هستیم و این در صورتی است که طبق سخن فرماندار گراش مدیر اداره‌ی فرهنگ و ارشاد از اداره‌ی کل به فرمانداری معرفی شده است و تنها کمبود اداره خودرو سواری است که پس از مشخص شدن تعیین وضعیت خودرو اداره‌ی فرهنگ و ارشاد افتتاح خواهد شد. او گفت: «در مورد حمایت از جشنواره فیلم کوتاه کل گراش نیز با شمقدری صحبت خواهم کرد.»

شاه‌آبادی پیشنهادی داشت با این عنوان « معرفی لارستان در قالب هفته‌ی هنری ویژه لارستان در پایتخت» و گفت: این پیشنهاد راه‌حلی است برای شناساندن بهتر و جدی‌تر ظرفیت‌های موجود در منطقه‌ی لارستان به مسئولین.

               

               

                 

                              

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top