بستن

مهم‌ترین عوامل تصادفات رانندگی: سرعت، سبقت، موبایل و شوتی‌ها

هفت‌برکه: در جلسه شورای ترافیک که با حضور رییس قرارگاه پلیس جنوب استان فارس برگزار شد، موضوعاتی همچون اقدام برای کاهش حوادث در جاده بالنگستان، مدیریت کورس موتورسیکلت‌های سنگین در جاده لار، گراش و اوز، نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی در سطح شهر و ایجاد روشنایی در بلوار خلیج فارس، محور اصلی گفت‌وگو‌ها بود.

به گزارش هفت‌برکه، یکشنبه، پنجم آذرماه ۱۴۰۲جلسه‌ی شورای ترافیک با حضور احمدی، رییس قرارگاه پلیس جنوب استان فارس و به ریاست محمد کاظم جعفری، معاون فرماندار گراش، در فرمانداری گراش برگزار شد.

اصلاح گردنه بالنگستان ضروری است

احمدی، رییس قرارگاه پلیس جنوب استان فارس، بر اصلاح پیچ گردنه‌ی بالنگستان و کاهش حوادث در این نقطه تاکید داشت و گفت: «می‌بایست در گردنه بالنگستان نواقص را به حداقل برسانیم تا در کوتاه‌ترین زمان کاهش تصادف، مجروحین و مرگ و میر داشته باشیم. باید کاری کنیم که این جاده مستعد حادثه نباشد. برنامه مدیریتی ما کوتاه‌مدت و میان‌مدت است. ما اگر بتوانیم در زمینه‌ی سرعت، سبقت، موبایل و خودرو‌های شوتی کار کنیم، خیلی در مهار تصادف و کاهش کشته‌ها پیشرفت می‌کنیم.»

او در ادامه گفت: «از آنجایی که به نوروز نزدیک می‌شویم، و از طرفی پاییز و زمستان، جنوب، آب و هوایی خوبی دارد. تعداد مسافرهایی که می‌خواهند به لامرد و عسلویه بروند بیشتر می‌شود. رانندگان می‌خواهند مسیر کوتاه‌تر شود و از راهی می‌روند که مسیر خودروهای شوتی است. جاده‌ای که عرض شانه آن هم کم است و شرایط خاصی دارد. ممکن است کسی که برای اولین بار در این مسیر رانندگی می‌کند، به طور ناگهانی دچار انحراف شود. جاده باید بخشنده باشد و عرض و وضعیت شانه به نحوی باشد که موقعیت لازم برای کنترل حادثه فراهم شود.»

قیصری، رییس اداره راه و شهرسازی گراش، نیز با اشاره به این که یکی از بزرگترین کارها در راهداری، احداث شانه‌سازی است، گفت: «چون حوزه ما بیشتر از ارد شروع می‌شود، دو طرف جاده از سه راهی ارد به سمت ارد، حدود شش کیلومتر را شیب استاندارد کار کردیم. با این هدف که به قول آقای احمدی، جاده بخشنده باشد و اگر به هر دلیلی راننده از جاده منحرف شد، حداقل فوتی نداشته باشد. یک ماه پیش نیز در سه کیلومتری محور گراش به سمت اوز، بعد از پیچ تقاطع شهرک صنعتی، ۵۰۰ کیلومتر در طول این مسیر، شیب جاده مشکل داشت که در مدت ۳ هفته استاندارد‌سازی را انجام دادیم.»

او در ادامه گفت:«در خصوص پیچ قبل از گردنه بالنگستان که به نام دشت لاور معروف است، با مشاور صحبت شده و طرح ارائه شده و قرار است پیچ اصلاح شود.»

مهندس جعفری، رییس شورای ترافیک گراش، با تایید صحبت‌های احمدی مبنی بر لزوم چاره‌اندیشی برای کاهش تصادفات در گردنه بالنگستان گفت: «مصوب می‌کنیم که هر چه سریع‌تر از محل بازدید شود.»

او ادامه داد: «طبق برنامه ششم توسعه، مجلس قانونی را مصوب کرده که باید سالانه ۱۰ درصد میزان فوتی‌های ترافیکی کاهش یابد. متاسفانه سال گذشته در کل کشور نه تنها کاهشی نداشتیم که روند افزایشی داشتیم و استان فارس در سال گذشته جز سه یا چهار استانی است که بیشترین افزایش مرگ و میر ناشی از تصادف را داشته است. و در واقع در استان فارس ۱۵ درصد میزان فوتی‌ها افزایش پیدا کرده است.»

سلمانی، رییس راهنمایی و رانندگی گراش، نیز با دادن آماری از پزشک قانونی استان می‌گوید: «ما طبق آمار پزشکی قانونی استان، در ۵ ماه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به پنج ماه اول سال ۱۴۰۱ در شهرستان گراش ۷۵ درصد متوفیان ناشی از تصادف کاهش داشتیم. ۶۳دهم درصد مصدومین کاهش داشتیم. در حوزه درون شهری ۶۰ درصد کاهش داشتیم. در حوزه برون شهری ۱۰۰ درصد کاهش داشتیم و این آمار ۵ ماهه اول است.»

احمدی نیز در جواب به او گفت: «تا مهرماه وضعیت تصادفات ما هم کاهشی بوده است.»

البته این آمار مربوط به فوتی‌های پنج ماه نخست سال در محدوده شهرستان گراش است و با توجه به تصادف‌های رخ داده در سه ماه گذشته، این آمار تغییر خواهد کرد.

موتورهای سنگین مساله مشترک گراش و لار و اوز است

رییس قرارگاه پلیس جنوب استان فارس در خصوص کورس موتورسیکلت‌های سنگین در جاده‌های گراش، اوز و لار هشدار داد و گفت: «موضوع موتورسیکلت‌های سنگین درد و مشکل بزرگی برای ماست که باید با کمک هم حل شود. من در شورای ترافیک لارستان هم گفتم و اینجا هم می‌گویم: جوان‌های زیادی در این نقطه از بین رفتند. در همین یکی دو ماه گذشته، ما دو نفر را داریم که در کما هستند. کمک کنید تا حداقل شرایط را به تعادل برسانیم. جوانی راه دارد، تخلیه هیجان، جا و مکان دارد. کاری به مسائل امنیتی و اجتماعی آن نداریم. این موضوع را خیلی جدی بگیرید. عمده موتورهای سنگین نیز از خود گراش هستند.»

مهندس جعفری در جواب به او گفت: «سال قبل نیز اقداماتی انجام شد ولی متاسفانه اقدامات منطقه‌ای، شهرستانی و جزیره‌ای بود. لارستان قسمت خودش را کنترل می‌کرد تا از آنجا خارج شوند می‌آمدند گراش، شهرستان گراش کنترل می‌کرد که از حیطه کار خودش خارج شود، می‌رفتند در مسیر شهرستان اوز و این مشکل همین‌طور ادامه‌دار است. من پیشنهاد می‌کنم دنبال محور باشید. هم گراش، هم لارستان و هم اوز درگیر هستند. دنبال طرح باشید. هر طرحی داشته باشید همکاری می‌کنیم.»

دلخوش، عضو شورای اسلامی شهر گراش، از عدم روشنایی بلوار خلیج فارس گلایه کرد و گفت: «ایجاد روشنایی در بلوار خلیج فارس چندین جلسه مسکوت مانده است. با وجود این که در جلسات قبل نیز موضوع مطرح شده، ولی کاری پیش نرفته است. شما به عنوان مسئول شورای ترافیک باید حکمی بگیرید که پروژه روشنایی تسریع شود. حادثه ایجاد می‌شود. سمت اوز هم همین است. تاریک است و نیاز به روشنایی دارد. ما دو سال است که روشنایی خلیج فارس را داریم پیگیری می‌کنیم. چهار بار با شبانی و معاونین جلسه گرفتیم ولی خروجی ندارد.»

او ادامه داد: «سمت سه راهی ارد به سمت گراش نیز نامی از گراش نیست و نیاز است تابلوی راهنمای مسیر برای گراش نیز نصب شود.»

رییس شورای ترافیک در جواب به او گفت: «در مورد روشنایی خلیج فارس، دو هفته پیش جلسه‌ای با شهردار و آقای بیضایی و دوستان راه و شهرسازی گراش و اداره کل داشتیم و به نتیجه نرسیدیم. مدیر عامل شرکت برق، مهندس کریمی‌فرد، قولی دادند که مشروط و جزو محدوده خدماتی شهر بود. به هر حال پیگیر هستیم و روشنایی بلوار خلیج فارس در دستور کار جلسه است. نصب تابلو در سه راهی ارد به نام گراش را نیز جز مصوبات می‌گذاریم.»

احمدی نیز در این خصوص پیشنهاد داد: «اگر اداره برق با شما همکاری نکرد، می‌توانید با تابلو علائم و شب‌نما مسیر را آشکار کنید. به دلیل شرایط خاصی که دارد ما یکی از دوربین‌ها را آنجا جانمایی می‌کنیم.»

تابلوهای جاده‌ای سرقت می‌شود

رییس اداره راه و شهرسازی گراش گفت: «برای روشنایی این بلوار ما همیشه استقبال کردیم و دغدغه اداره ما نیز است. برآورد شد این پروژه حدود ۳ میلیارد هزینه‌بر است. که از این میزان یک میلیارد و چهارصد تنها هزینه‌ی خرید پایه‌ها است. دو هفته پیش جلسه برگزار شد، مهندس سلیمانی گفت ۵۰ درصد هزینه را می‌دهد ولی جلسه خروجی نداشت.»

طاهره فروزش، بخشدار مرکزی گراش، نیز درخواست داشت در خصوص نصب تابلو راهنمای مسیر روستای کنگ و ریشه اقدام شود. درخواست او نیز جز مصوبات این جلسه قرار گرفت.

مهندس جعفری نیز از اداره‌ی راه و شهرسازی تقاضای نصب تابلو علائم در پیچ‌های جاده چک چک را داشت. قیصری در جواب به او گفت: «ما در مسیر جاده چک چک بارها تابلو را کامل نصب کردیم. متاسفانه تابلو را می‌دزدند و می‌برند و برای همین تابلوها را جمع کردیم.»

مصوباتی که در این جلسه به ثبت رسید از این قرار است: «شهرداری در خصوص تدوین طرح جامع ترافیک شهر گراش در بازده شش‌ماهه اقدام کند. کمیته فنی با محوریت قرارگاه جنوب از گردنه بالنگستان بازدید کند. درخواست مردمی در خصوص سرعتگیر در خیابان ناصر خسرو مصوب نشد. راه و شهرسازی در خصوص نصب تابلو راهنمایی مسیر گراش به سه راهی ارد اقدام کند. شهرداری نسبت به نصب تابلو راهنمای پرچمی در میدان شهید برزگران و شهید بهشتی و خیابان تمیز، بسیج، آبیاری، درمانگاه اقدام کند. راه و شهرسازی نسبت به نصب تابلو راهنمای مسیر در روستای کنگ و ریشه بعد از میدان فداغ اقدام کند.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

2 نظر

  1. شورای محترم ترافیک: موضوع تغییر و بهینه سازی بعضی سرعت گیرها هم در دستور کار خود قرار بدین. ۱- روبروی اداره برق ۲- روبروی نمایشگاه خودرو محقق. خدا خیرتون بده

  2. بجای جاده چک چک باید تونل بالنگستان به جد پیگیری میشد که برای اوز و گراش و لار و لامرد و خنج هم خوبه. قرار باشه هرجایی جاده خودش داشته باشه اوز هم یک جاده میخواد و حتما یک تونل به صحرای باغ!!
    فقط الکی پول بیت الحال هدر میره و جون مردم بیگناه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top