بستن

سینما، یک تعطیلی بی‌پایان…

هفت‌برکه: سینمای اوز بعد از تعطیلی هشت‌ماهه، در آبان ۱۴۰۲ دوباره شروع به کار کرد. سینمای مجتمع منیری لار نیز به درجه‌ی ممتاز ارتقا پیدا کرده است. اما چراغ سینمای گراش از اسفند ۱۴۰۱ تاکنون همچنان خاموش است. این خاموشی به چه دلیل است و تا کی ادامه دارد؟ گفتگو با سجاد فتحی، رئیس اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، مشخص می‌کند که حداقل سه خان سخت در راه بازگشایی سینما وجود دارد: مزایده برای تعیین بهره‌بردار از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد، تایید وضعیت ایمنی از طرف کمیسیون ماده ۸، و خرید حق اشتراک پخش فیلم.

فتحی که از جزییات این موضوع باخبر است و تلاش‌هایی برای روشنی مجدد چراغ‌های سینمای گراش کرده است، می‌گوید: «پخش فیلم‌های روز در سینما تعطیل است، اما در زمینه‌ی پخش مستند و انیمیشن و همچنین برگزاری مراسم، چراغ سینما روشن بوده است. برای بازگشایی آن باید ابتدا به مزایده برود. این به تصمیم وزارت‌خانه بستگی دارد که کی مجوز آن را صادر کند.»

به گفته‌ی فتحی، در پی پیگیری‌هایی که از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است، عاقبت سینمای گراش هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد: «بعد از تعطیلی‌ای که از اسفند سال قبل شروع شده و تا الان نیز ادامه دارد، هنوز دستوری از سمت وزارت‌خانه ابلاغ نشده است. اما در پی این پیگیری‌ها شنیده شده است که در آذرماه مزایده را برگزار می‌کنند که با توجه به شرایط موجود، بعید است در آذرماه مزایده برگزار شود. تاریخ برگزاری آن را از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند.»

اما مزایده تنها مانع بازگشایی سینما نیست. شرایط فنی و ایمنی سینما هم از جمله ایراداتی است که باعث طولانی شدن تعطیلی آن شده است. فتحی در مورد وضعیت سینمای گراش در بخش ایمن‌سازی گفت: «کارشناس آتش‌نشانی، کارشناس راه و شهرسازی و کارشناس اماکن باید شرایط آن را تایید کنند که سینما از لحاظ ایمنی و فاکتورهای دیگر مثل صندلی برای معلولین و سیستم آبپاش چگونه است.»

او پیش از این نیز در توضیح کمیسیون ماده ۸ گفته بود: «سینما، کمیسیون ماده ۸ نرفته است. کمیسیون ماده ۸، کمیسیونی است که به صورت مشترک اداره راه و شهرسازی، اماکن، آتش‌نشانی و اداره کل از سالن سینما بازدید می‌کند که موارد ایمنی رعایت شده باشد. مثلا یکی از الزامات، داشتن آب‌پاشِ آتش‌نشانی و موتورخانه است که سینما گراش ندارد. اگر ما بخواهیم این موارد را تامین کنیم حدود ششصد میلیون تومان هزینه خواهد داشت و ما نیز حمایت مالی نداریم.»

در خبری که در تیرماه ۱۴۰۲ در هفت‌برکه منتشر شد، یکی از دلایل تعطیلی سینما، «اتمام زمان مجوز سرورهای پخش فیلم» اعلام شده بود (خبر در هفت‌برکه). فتحی در جواب این سوال که آیا آپارات هم نیاز به تعویض دارد یا خیر، گفت: «در بحث آپارات، ما باید حق اشتراک را خریداری کنیم که بتوانیم به سرور پخش فیلم‌های روز وصل بشویم. و لازمه‌ی وصل شدن به سرور پخش فیلم، داشتن کمیسیون ماده ۸ است و کمیسیون ماده ۸ هم پروسه‌ای دارد.»

بدین ترتیب، به نظر می‌رسد سینمادوستان گراش باید زمان طولانی‌تری منتظر بازگشایی سینما باشند، چون نه تنها مراحل زیادی برای بازگشایی مانده است، بلکه زمان اجرای این مراحل هم مشخص نیست. فتحی بر تصمیم‌گیری وزارت‌خانه تاکید می‌کند و می‌گوید: «اداره کل همه کارها را انجام داده و برای وزارت‌خانه فرستاده است، اما فعلا جوابی از جانب وزارت‌خانه نیامده است. بعد از برگزاری مزایده و مشخص شدن بهره‌بردار، و گذراندن مراحل کمیسیون ماده ۸ می‌توان به این امید داشت که چشم مردم به پرده‌ی سینما روشن بشود.» البته مرحله‌ی خرید حق اشتراک را هم به این مراحل افزود.

اما ابهامی که پیش می‌آید این است که از آنجا که سینما به کمیسیون ماده ۸ نرفته است، اگر کسی در مزایده پذیرفته بشود عملا نمی‌تواند از آن استفاده‌ای بکند، چون مشخص نیست که کمیسیون ماده ۸ چقدر طول بکشد! فتحی در توضیح این ابهام می‌گوید: «در میان شرایط مزایده، بیان می‌شود که سینما این شرایط را دارد و بهره‌بردار با توجه به شرایط موجود، سینما را تحویل می‌گیرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top