بستن

میزبانی انجمن چشمه در دهمین شب شعر پیامبر اعظم(ص)

هفت‌برکه: در دهمین شب شعر پیامبر اعظم(ص) شاعرانی از شهرستان‌های استان فارس در منقبت پیامبر اسلام شعر خواندند و از ۲۲ سال تلاش‌های شاعرانه مصطفی کارگر تقدیر شد.

به گزارش هفت‌برکه، در شامگاه تولد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)، ۱۱ مهرماه ۱۴۰۲ دهمین دوره شب شعر پیامبر اعظم(ص) گراش به میزبانی انجمن شعر چشمه برگزار شد. دکتر غلامرضا کافی، استاد دانشگاه شیراز، مهمان ویژه‌ی این شب شعر بود. 

۸ شاعر از پیامبر رحمت گفتند 

در شبی که هیچ کدام از مدیران شهرستان در برنامه حضور نداشتند، سجاد فتحی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش، در سخنان کوتاهی از حضور شاعران در برنامه تشکر کرد. شاعرانی از گراش، لار، اوز، خنج، قیر و کارزین و ممسنی در دهمین شب شعر پیامبر اعظم(ع) گراش حضور داشتند. 

مهدی کارگر آغازگر شعرخوانی این شب شعر بود. امیرحسین منتظر قائم از لار و اسدالله هرمی از گراش پس از او روی صحنه رفتند. فاطمه نجاتی از شاعران ساکن اوز و یونس موذنی از انجمن‌های ادبی خنج و اوز نیز در ادامه به روی صحنه رفتند. 

پس از گروه سرود راویان آفتاب، نوبت به دو شاعری رسید که از شهرستان‌های دورتر استان فارس به شب شعر گراش آمده بودند. سجاد حیدری از شهرستان قیر و کارزین با دو غزل کوتاه به عنوان مهمان در برنامه حضور داشت و پس از او سید اعظم حسینی از شهرستان ممسنی شعرخوانی کرد.

حضور عبدالرضا مفتوحی یادآور شاعر نامور لار، خلیل روئینا بود. او مانند همیشه با شعرهای لاری فضای شب شعر را عوض کرد. مفتوحی پنج مصراع از شعری ناتمام و یک شعر مربوط به چند سال پیش را برای حاضران خواند.

در فارس، شعر گراش را با مصطفی کارگر می‌شناسند

دکتر غلامرضا کافی، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز، سخنان خود را در منقبت پیامبر به ویژه در نگاه پژوهشگران غربی آغاز کرد. کافی گفت: «برنامه کوچه باغ ویژه شعر شهرستان‌های فارس با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تهیه است که به زودی نوبت به شعر گراش هم می‌رسد.»

دکتر کافی گفت: «اگر صادق رحمانی را به خاطر سابقه زیاد و شهرت ملی و این که زود از گراش رفت کنار بگذاریم، در استان فارس، شعر گراش را با مصطفی کارگر می‌شناسند.»

کافی در معرفی و نقد شعرهای مصطفی کارگر در کتاب «تن‌ها» گفت: «کارها موضع مشترکی دارند. تعهد، زمان آگاهی و همراهی در مسائل روز در کارها پدیدار است. از مردم میانمار تا شهدای هسته‌ای موضوعات شعر این مجموعه است. همانند مردم جنوب، شعرها بسیار ساده است و زبان بی‌تکلفی دارد. سایه تقلیدی هم در شعرها دیده نمی‌شود.»

استاد دانشگاه شیراز در نگاهی ویژه به رباعی‌های این کتاب گفت: «رباعی‌ها هر چند غافلگیری مورد انتظار را ندارد اما پایان‌بندی خوبی دارد و رباعی به خوبی به مصراع پایانی می‌رسد.»

کارگر: با خواندن کتاب تنهاتر می‌شوم

پس از اهدا تندیس و تجلیل از مصطفی کارگر به پاس فعالیت در حوزه شعر دفاع مقدس و همچنین سال‌ها دبیری انجمن شعر، او در سخنانش گفت: «خانم‌ام می‌گوید هر چی بیشتر کتاب بخوانی تنهاتر می‌شوی و خودم هم این را احساس می‌کنم. وقتی دلم می‌گیرد به سراغ خاطرات رزمندگان و دفاع مقدس می‌روم و یک چهارم کتاب‌هایی که می‌خوانم همین خاطرات و کتاب‌های دفاع مقدس است.»

کارگر گفت: «به تعداد شعرهایی که برای دفاع مقدس گفتم تنهاتر شدم، ولی حتی اگر یک بیت از این شعرها را که گفته‌ام از من پذیرفته شود، کفایت می‌کند.»

مصطفی کارگر با اشاره به پسرش گفت: «خوشحالم که آقا مهدی با سرعت بیشتر جا پای ما می‌گذارد. من برای گفتم شعر تشویق نمی‌شدم و حتی گاهی تنبیه هم شده‌ام. ولی دارم او را تشویق می‌کنم و ما شعرهای همدیگر را نقد می‌کنیم.»

کارگر در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: «هر سه کتابی که من منتشر کرده‌ام در حوزه شعر دفاع مقدس بوده است. بعد یکی از رسانه‌های نوپای شهرستان، هفته گذشته لیستی از این کتاب‌های دفاع مقدس منتشر کرد و اسمی از این کتاب‌ها نبود. وقتی گلایه کردم پاسخ دادند که این کتاب‌ها فقط به شهدا تقدیم شده‌اند. اگر شهدا جزء دفاع مقدس نیستند دیگر چه چیزی از دفاع مقدس باقی می‌ماند؟»

بخش پایانی این شب شعر اهدا تندیس محمد(ص) به شاعران حاضر در شب شعر بود. موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه در ۹ سال گذشته ۹ دوره این شب‌شعر را برگزار می‌کند. دهمین شب شعر پیامبر اکرم(ص) را انجمن شعر چشمه گراش با همکاری دیگر انجمن‌های ادبی جنوب فارس و حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، پایگاه خبری پندری و موسسه فرهنگی هفت‌برکه برگزار کرد. 

 

 

 

 

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. میگم این مراسم به نام پیامبر اعظم بود ولی بیشتر به مراسم تجلیل از کارگر شباهت داشت
    دبیر مزاسم برای خودش مراسم گرفته وقعا خجالت آوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top