بستن

نشست خبری فرماندار ۳: برای مسکن ملی با تامین ۲۰۰ هکتار زمین، جزو شهرهای اول استان هستیم

هفت برکه: پیگیری پیشرفت و اجرای نهضت ملی مسکن در گراش دغدغه‌ی بسیاری از افرادی است که در آرزوی خانه‌دار شدن چشم به اتمام این پروژه دارند. فرماندار گراش با اشاره به تغییر رتبه استانی از ۲۸ به ۱۴ سرعت انجام پروژه‌ مسکن ملی در گراش را رضایت‌بخش می‌داند اما خبرنگاران در نشست خبری دنبال اطلاعات و جزییات بیشتری از نحوه‌ی اجرای این پروژه بودند.

محمود طاهرزاده فرماندار گراش با اشاره به پیشرفت اجرای نهضت ملی مسکن در گراش گفت:«نهضت ملی مسکن در گراش روزی که ما آمدیم در رتبه ۲۸ استان قرار داشت و با اقداماتی که انجام شد ما به رده ۱۴ استان رسیدیم. در طرح سه فرزندی که ویژه خانواده‌هایی بود که سه فرزند داشتند حدود یکصد و شانزده سند واگذار شد. ما در حوزه مسکن و تامین مسکن که از مهم‌ترین برنامه‌های دولت است جز شهرستان‌های شاخص هستیم. در حوزه زمین ما ۲۰۰ هکتار زمین را آماده کردیم. در بخش مسکن ملی ما ۴ فاز داریم. در فاز ۱ عملیات اجرایی تا سقف تمام شده است در فاز ۲ در مرحله صدور پروانه هستیم که بنیاد باید کار‌های آن را انجام دهد. در فاز ۳ کارها رو به اتمام است و فاز ۴ هم واگذاری صورت گرفته و وضعیت خوبی دارد.»

هفت برکه: در مورد پروژه‌های هفته دولت آمار کلی را دادید اگر امکان دارد بفرمایید شاخص‌ترین پروژه‌هایی که در هفته دولت دارید و قرار است یا افتتاح یا کلنگ زنی شود کدام یک از طرح‌ها است؟

فرماندار: در پروژه‌های افتاحییه‌ ما ۱۶ پروژه برای افتتاح داریم اما درجه‌ی اهمیت آن را شاخص بندی نکردیم. می‌توان گفت پایگاه انتقال خون جز شاخص‌ها است که ما افتتاح می‌کنیم. همچنین فاز ۲ مسکن ملی در حوزه ۷۷ هکتاری هم کلنگ زنی خواهد شد. برای توضیح بیشتر حوزه ۷۷ هکتاری مربوط به فاز ۲ است. حوزه ۱۳۴ هکتاری در فاز ۱ قرار دارد و تنگ حسین مربوط به فاز ۳ است. در حوزه ۶۲ هکتاری نیز فاز ۴ پروژه مسکن ملی اجرا می‌شود. فاز ۲ و فاز ۴ می‌شود یک شهرک بزرگ که به هم متصل می‌شود. در هفته دولت فاز ۲ کلنگ‌زنی را انجام می‌دهیم. ما در این فاز قرعه‌کشی را انجام دادیم و خود بنیاد مسکن قرار است زیرسازی را انجام دهد. منتظر تجهیزات و ماشین آلات هستیم و حتی دنبال این هستم که بنیاد ساخت شود. در این زمینه نظر مثبت مدیر کل در جلسه‌ای که هفته قبل داشتم گرفتم. لذا اگر بنیاد ساخت باشد بنیاد خودش از محل اعتبارات مردم و دولت ساخت و ساز را شروع می‌کند و ما به جد دنبال این هستیم که بنیاد ساخت شود.

هفت برکه: چرا هنوز وام ۱۸ درصد مصوبه دولت در فاز ۱ پرداخت نشده است؟

فرماندار: مشکلی که هست این است که سود وام را ۲۳ درصد کردند. الان برخی از افرادی که وام نگرفتند در ۴ فاز رغبتی ندارند برای دریافت وام. ما جلسه کارگروه بانک‌ها را گرفتیم. تعاونی بانک مسکن می‌گوید اگر قراردادی مبنی بر سود ۲۳ درصد بسته شد و بعد قانون بیاید ما نمی‌توانیم آن را تصحیح کنیم. من با دکتر حق‌بین، مشاور استاندار صحبت کردم و گفت بخشنامه اصلاح شده اما هنوز ابلاغ نشده است و مردم حاضر نیستند قرارداد ۲۳ درصد را به جای ۱۸ درصد ببندند. اگر این بخشنامه ابلاغ شود پرداخت وام تسریع می‌شود و مردم رغبت پیدا می‌کنند. یکی از علت‌هایی که نمی‌روند سراغ این وام ،همین است.  الان بانک می‌گوید اگر در سیستم ما ۲۳ درصد ثبت شد به هیچ عنوان برنمی‌گردد.  قول به من دادند این ابلاغیه را هر چه زودتر به بانک‌ها بدهند و انشاالله این اتفاق بیافتد و اعتبارات در فاز ۱، ۲، ۳ و ۴ سریع‌تر تزریق شود.

هفت برکه: در فاز ۲ و ۳ زیرسازی چه زمانی آغاز می‌شود و هزینه زیرسازی با چه کسی است؟

فرماندار:همه زیرسازی‌ها با راه و شهرسازی است ولی زمین تحویل خود مالک می‌دهند چه کارگزار باشد و چه مالک. چه بنیاد بخواهد بسازد به عنوان کارگزار راه و شهرسازی و چه مثل تنگ حسین به صورت شخصی. این تسطیح زمین با خود مالک است یا کارگزاری که به طرفیت مالک زمین بهش واگذار می‌شود ولی شوارع و خیابان‌ها و بقیه مسائل با خود راه و شهرسازی است. الان در فاز ۲، ۷۷ هکتاری که قرارداد با بنیاد بسته شده است. بنیاد دارد تجهیزاتش را می‌آورد تا قسمت‌هایی که قرار است مسکن احداث شود زیرسازی را انجام دهد. در تنگ حسین، بخش خصوصی، آقای سلمان رضایی، شرکت بتن راه با راه و شهرسازی قرارداد بسته است و ایشان کار را انجام می‌دهد.

هفت برکه: هزینه با دولت است یا از مردم گرفته می‌شود؟

فرماندار: قسمت شوارع و خیابان‌ها با خود راه و شهرسازی است چه به بنیاد مسکن بدهد و چه بدهد امثال آقای رضایی یا بنده به عنوان پیمانکار.هزینه با مردم نیست. مردم یا مالک فقط زمین‌ به آن‌ها واگذار می‌شود ولی شوارع و خیابان‌ها چه پیمانکار چه هر کسی باشد، کارگزار راه و شهرسازی است.

برای ۲۰۰ هکتار موجود از ۵ هزار ثبت‌نام کننده، دو هزار و صدو ۷۴ نفر تایید نهایی شده‌اند. در گراش ما تا الان برای دو هزار نفر زمین تامین کردیم این جدای از ۸۵۰ هکتار زمینی در شهرک نوین است در واقع ما جز شهرهای اول استان هستیم. خود استاندار هم اشاره کردند با ۲۰۰ هکتار زمین گراش وضعیت مناسبی دارد.

هفت برکه: وضعیت تنگ حسین چگونه است؟ و چه تعاونی و یا افرادی در تنگ حسین زمین واگذار می‌کنند؟

فرماندار: در تنگ حسین حدود ۵۰ هکتار زمین در نظر گرفته شده است و از این ۵۰ هکتار همه نیازمندی‌ها در نظر گرفته می‌شود. ۳۰ هکتار می‌ماند برای شوارع و خیابان و بقیه ظرفیت‌هایی که باید در یک طرح باشد. آن ۳۰ هکتار آماده بارگزاری است و در اختیار راه و شهرسازی قرار دارد. فعلا حدود ۷۰ قطعه بهنیروی انتظامی واگذار شده ما قرار شد به بنیاد شهید هم واگذار کنیم که بنیاد شهید فعلا نظر مثبتی ندارند. برای فرهنگیان هم نظر ما همان جا است ما دوست داریم تعاونی‌ها و اداراتی که می‌آیند متقاضی می‌شوند را ببریم در تنگ حسین.  ولی تا الان بگو مگوهایی از سمت آن‌ها است و ادامه دارد. از لحاظ ما، زمین آماده است و هر لحظه آماده واگذاری هستیم و معرفی می‌کنیم و راه و شهرسازی هم می‌تواند این کار را انجام دهد اگر دوستان موافق بودند این واگذاری به آن‌ها بعد از این ۱۰۰ قطعه قابل انجام است.

هفت برکه: وضعیت دامدارانی که از سال قبل در تنگ حسین ساکن بودند چه می‌شود؟  

فرماندار: یک اختلاف نظری آنجا است بین دامداران و راه و شهرسازی. راه و شهرسازی نظرش این است که طبق تبصره ۱۱ بند ک ۲۰۰ متر مربع زمین را به صورت دولتی به دامداران واگذار کنیم و مابقی خودشان هزینه کنند. اما دامداران حرفشان چیز دیگری است و می‌گویند ما قبل از اجرای طرح آنجا ساکن بودیم و ما ۲۰۰ متر مربع برای خودمان نمی‌خواهیم پس آغل داممان را چیکارش کنیم؟ راه و شهرسازی می‌گوید اینها را ببرید و جای دیگری منتقل کنید این مورد رضایت دامداران نیست ما خودممان هم با این که حامی و مجری طرح مسکن ملی هستیم می‌خواهیم این دغدغه دامداران مد نظر گرفته شود چون بخش مولد در حوزه دامداری و کشاورزی هستند و ما می‌خواهیم این مشکل را حل کنیم ولی در تنگ حسین چون قطعات زمین آماده است قابل واگذاری است و ان‌شاالله اقدامی بدون رضایت دامداران انجام نمی‌شود. دامداران یک تضمین می‌خواهند و می‌گویند ما چند سال قبل در شهر بودیم و ما را بلند کردند و گفتند بروید تنگ حسین ما آمدیم اینجا و الان چه تضمینی است که ما از اینجا بلند شویم و هشت سال دیگر بار دیگر نگویند باز هم بروید عقب‌تر این تضمین را می‌خواهند وگرنه با واگذاری زمین مشکلی ندارند.

هفت برکه: در فاز ۲ اشاره کردید که رویکرد شما این است که بنیادساز باشد ولی در تنگ حسین بیشتر واگذاری زمین است و چون خیلی افرادی که آنجا هستند معمولا کارکنان و غیر بومی هستند باعث می‌شود آن بخش احتمالا ساخته نشود چرا آنجا اصرار دارید بنیادساز باشد و اینجا به تعاونی‌ها تکلیف نمی‌کنید؟

فرماندار: بنیاد اصلا حاضر نیست تحویل بگیرد. فاز ۲ چون ۹۰۶ واحد است من با اصرار رفتم پیش مدیر کل آن هم با شرط و شروط قبول کردند. بنیاد حاضر نیست همکاری کند چون سر بنیاد بسیار شلوغ است. ما این را با اصرار و پیگیری چون تجربه فاز ۱ هم تجربه موفقی نبود و آقای حسن‌زاده حدود ۱۵ میلیارد طلب دارد تازه دادیم به سرگروه‌ها اگر بدهیم به مردم شاید همین اتفاق بیافتد.  ولی الحمداالله حداقل در ماه دو تا ۳ بار جلسه شورای مسکن را داریم می‌گیریم. این ۱۰۰ قطعه را به شدت دنبال کردیم و بالحمدالله نیروی انتظامی دستور نقشه ۶۰ تا از زمین‌هایش صادر شده است و سپاه هم دستور نقشه گرفته و ما برآن هستیم اگر به تعاونی‌ها می‌دهیم یک نظارتی روی آن باشد. تعاونی‌ها هم بیایند در موضوع و قضیه و ملزمشان کنیم که ساخت کنند و خلاف قانون است اگر بخواهند واگذار کنند. چون قرارداد ۹۹ ساله دارند و اگر راه و شهرسازی متوجه شود که خرید و فروشی صورت گرفته است منع می‌شوند. اجازه نمی‌دهیم تنگ حسین رها شود و تمام تلاشمان را می‌کنیم.

هفت برکه: تعاونی‌ها زمین را واگذار می‌کنند به عضو تعاونی و عضو تعاونی بعد پروانه می‌گیرد، چرا این اتفاق نمی‌افتد که ساخت زمین با خود تعاونی باشد؟

فرماندار: این بسته به اختیارات خودشان است هم می‌توانند خود تعاونی و هیات مدیره ساخت و ساز را انجام دهد هم به فرد بدهند. ما در تلاشیم به تعاونی بسپاریم ولی الزام قانونی نمی‌توانیم کنیم. بنیاد حاضر به قبول نیست. به هر حال هر جا امکانش باشد سعی داریم که تعاونی طرف حساب ما باشد و تعاونی پیگیری کند و ازش بخواهیم برود و پروانه بگیرد و شروع به کار کند و یک وضعیت مناسبی آنجا ببینیم.

هفت برکه: فاز تنگ حسین و فاز ۴ الحاق به محدوده نهایی شده و انجام شده است؟ و وضعیت در طرح تفضیلی چطور است؟

فرماندار: بله. ۱۰۰ درصد. ما طرح هادی، طرح جامع و طرح تفضیلی داریم. پله‌ای داریم می‌ریم جلو. طرح تفضیلی بر اساس طرح جامع تهیه می‌شود طرح جامع ما ۱۰ سال آن تمام شده است. الان طرح تفضیلی دارد تهیه می‌شود و سال بعد طرح جامع تغییر می‌کند و دوباره باید طرح تفضیلی اصلاح شود.

هم تنگ حسین و هم فاز ۴ در حوزه شهر قرار گرفته است و از این جهت ما کار خودمان را انجام دادیم در واقع وضعیت زمین کارهایش را تصویب کردیم مشخص است و جز حوزه شهر است. حالا در بحث طرح جامع مربوط به شهرداری است و ما برآنیم که همکاری کنیم هم ما هم دادستانی تذاکرات لازم را دادیم که کمک کنیم هر چه زودتر مصوب شود.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

  1. هنوز جواب سوال خیلی از شهروندان پاسخ داده نشده که چرا زمینهای تنگ حسین بصورت ویلایی هستش ولی بقیه فازها بصورت چند طبقه .؟؟؟!؟اون هم به افراد غیر بومی دارن میدن حتی به افراد از شهر همجوار تعلق گرفته .متاسفانه شفاف سازی نکردن فرماندار محترم در این خصوص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top