بستن

ده فرمان گیاه‌داری در تابستان

هفت‌برکه مریم مالدار: فروش گل و گیاه در منطقه ما وجه اشتراک بارزی با بستنی‌فروشی دارد. هر دو شغل فقط دو فصل می‌توانند پرفروش باشند: بستنی‌فروش‌ها در بهار و تابستان، و گل‌فروش‌ها در پاییز و زمستان!

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا گل‌فروش‌ها بهار فروششان کمتر است؟ جوابش مشخص است. بهار منطقه‌ی ما در واقع همان تابستانِ گیاهان است، آن هم برای بسیاری از گل و گیاهان زینتی متنوع که در گل‌فروشی‌ها و نهالستان‌ها یافت می‌شود. وقتی می‌گوییم بهار منطقه برای برخی گل و گیاهان تابستان محسوب می‌شود، شما باید خودتان تصور کنید که تیر و مرداد قرار است چه جهنمی شود!

یکی از اصول هر کار، صادق بودن با مشتری است، اما کمتر گل‌فروشی ممکن است به شما هشدار دهد: «لطفا این گل را نخر!» اتفاقا برخی از نهالستان‌ها که تجهیزات کافی ندارند، به خاطر تلفاتی که به خاطر گرما می‌دهند، گیاه مورد نظر شما را با تخفیف خیلی خوب به شما اعلام می‌کنند تا وسوسه شوید و بخرید. از آنجایی که تخفیفِ خیلی خوب واقعا وسوسه‌کننده است و حتی خود من هم شاید اگر در موقعیت قرار بگیرم اقدام به خرید کنم، چند نکته را یادآوری می‌کنم.

۱. اگر قرار است در تابستان گیاه بیرونی خریداری کنید، لطفا دست نگه دارید. با این شدت گرما و آفتاب، آدم هم نمی‌تواند ده ساعت زیر آفتاب بایستد و نسوزد. گیاه که دیگر جای خود.

۲. اگر تصمیمتان برای کاشت گیاه فضای باز خیلی جدی بود، قبل از کاشت، اقدام به نصب سایبان کنید.

۳. اگر نصب سایبان امکان‌پذیر نبود، به جای خرید گیاهانی مثل رز، رز رونده، انواع یاس‌ها، ساناز و … گیاهان گرمسیری و سازگار با آفتاب مانند پیچک، نیلوفر، ناز، انواع آگاو، ختمی، کاغذی، اختر و … را خریداری کنید.

۴. اگر به هر دلیلی تصمیم به خرید و کاشت گیاه برای فضای باز کردید، روزانه باغچه و حداکثر دو بار در روز گلدان‌ها را کاملا سیراب کنید. گیاه داخل گلدان به علت داغ شدن ریشه و گرما، احتمال خشک‌ شدن بیشتری نسبت به گیاه داخل باغچه دارد. پس سیراب شدن گلدان‌ها را در اولویت قرار دهید.

۵.  تعویض گلدان گیاه آپارتمانی به خصوص پتوس، کرتون و دیگر گل‌های حساس ممنوع! به جای تعویض گلدان، گیاه را داخل گلدان جدید کاور کنید تا اواخر شهریور. بعد از خنک شدن هوا می‌توانید مستقیم گیاه را داخل گلدان منتقل کنید. «توجه کنید هیچ الزامی برای جابه‌جایی گلدان وجود ندارد مگر زمانی که ریشه از زیر گلدان خارج شده باشد.»

۶. گیاهان زینتی را در معرض باد مستقیم کولر قرار ندهید! تغییر دمای ناگهانی، افزایش و کاهش دما به شکل مرتب با خاموش و روشن شدن کولر، گیاه را دچار شوک و در نهایت بی‌حالی یا خشکی می‌کند.

۷. از طرف دیگر، اگر گیاهانتان را کنار پنجره پر نور نگهداری می‌کنید، سعی کنید تابستان جای گلدان‌ها را عوض کنید یا گلدان را از پنجره فاصله دهید طوری که برگ و ساقه گیاه به پنجره برخورد نداشته باشد. افزایش دما، گرم و داغ شدن پنجره، برگ گیاهتان را خشک می‌کند و شادابی را از گیاه می‌گیرد.

۸. برنامه آبیاری گیاهان آپارتمانی را دقیق‌تر کنید. فاصله بین دو آبیاری با توجه به دمای منزل، نوع خاک، نوع گلدان و… زمانبندی می‌شود. اگر فاصله بین دو آبیاری کم یا زیاد باشد منجر به مرگ گیاه است. پس سعی کنید دو روز یک بار، میزان رطوبت خاک گیاه را با دست چک کنید.

۹. برای جلو‌گیری از نوک سوز شدن برگ گیاهان که غالبا به خاطر خشکی محیط است، سعی کنید برای گیاهان جزیره بسازید، گیاهانتان را روزانه دو الی سه بار غبارپاشی کنید، اگر دستگاه بخور در منزل دارید می‌توانید از بخور سرد نیز برای سرحالی گیاه استفاده کنید.

۱۰. نکته پایانی و تکرار یک گزینه مهم: خرید گیاهان گلدار، حساس، رنگی در فصل تابستان ممنوع!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top