بستن

ده سوال غیرحرفه‌ای‌ها در مورد گل و گیاه

هفت‌برکه – مریم مالدار: بیست و پنجم خردادماه با هدف ترویج فرهنگ نگهداری و استفاده درست از گل و گیاهان، «روز ملی گل و گیاه» نامگذاری شده است. به عنوان یکی از افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کند، اینجا به ده سوال ابتدایی و پرتکرار مشتریان پاسخ می‌دهم. پاسخ‌هایی روشن و بدون رودرواسی به چند سوال ابتدایی و مهم در خرید گل و گیاه.

فروش گل و گیاه علاوه بر جذابیت‌هایش، مانند خیلی از کسب‌وکارهای دیگر، مشکلاتی نیز به همراه دارد. گاهی اوقات افرادی که از ما برای گیاهان داخل و بیرون از منزل مشاوره می‌خواهند، سوالاتی می‌پرسند که ما ناچاریم واقع‌بینانه پاسخگوی سوالاتشان باشیم اما این واقع‌بینی گاه آنها را دچار ابهام می‌کنند و فکر می‌کنند ما عمدا نمی‌خواهیم به او گل بفروشیم و برای همین لحن گفت‌وگویمان صریح است. در حالی که ما تنها حقیقت را بازگو می‌کنیم.

با این حال، برخی سوالات ابتداییِ مشتریان را با پاسخ منتشر می‌کنم، چرا که قصد ما از مشاوره، صرفا مسئولیت در برابر سلامت گیاه و هزینه مشتری است.

۱- برای مکانی که نور ندارد، چه گیاهی را پیشنهاد می‌کنید؟

نور اصلی‌ترین مولفه رشد گیاه است. اگر مکانی که قرار است گیاه را نگهداری کنید عملا هیچ نوری دریافت نمی‌کند، گیاه نخرید. هیچ گیاهی در مکان تاریک رشد نمی‌کند و به مرور از بین می‌رود.

 

۲- گیاهی که خریدم دائمی است؟

اکثر گیاهان آپارتمانی معرفی شده در صفحه اینستاگرام و کانال حال و هوای گلستو، سازگار با منطقه هستند و گیاه دائمی و چندساله محسوب می‌شود. اما این که در منزلتان چند سال عمر کند، به نگهداری شما بستگی دارد. شاید سال‌ها بماند و شاید حتی یک هفته هم دوام نیاورد.

 

۳گیاهی که خریدم دیگر نمی‌میرد؟

گیاهان هم مثل ما انسان‌ها زنده‌ هستند و ممکن است با شرایط ناسازگار، درگیر بیماری و در نهایت تلف بشوند. هیچ تضمینی روی سالم ماندن گیاه برای مادام‌العمر بودنش وجود ندارد.

 

۴- گیاهم مُرد. چکار کنم؟

برای گیاه خشک و یا له‌شده که کاملا از بین رفته، فاتحه بخوانید و به فکر جایگزین گیاه مناسب‌تر و سازگار‌تر باشید.

 

۵- آب برنج، پوست موز و چیزهایی که در صفحات مجازی می‌بینیم به گیاه بدهیم؟

به هیچ وجه. مواد خوراکی انسان و گیاهان کاملا متفاوت هستند و آب برنج و … تنها خاک گلدان را آلوده و مستعد آفت می‌کنند.

 

۶- جایی که می‌خواهم گیاه بگذارم هیچ نوری ندارد. ممکن است که صبح و ظهر گیاه را ببرم داخل حیاط و بعد بیارمش داخل که نیاز نوری‌اش رفع شود؟

اصلا گیاه را جابه‌جا نکنید. بسیاری از گیاهان با جا‌به‌جایی مداوم دچار شوک می‌شوند و علاوه بر این، آفتاب مستقیم گیاه زینتی را کاملا نابود می‌کند.

 

۷- آیا امکان دارد که گیاهی را که انتخاب کردم، در گلدان بزرگ‌تری بکارید که هم جلوه داشته باشد و هم لازم نباشد هر بار گلدانش را عوض کنم؟

خیر. گلدان بزرگ دشمن بی‌چون و چرای گیاهان آپارتمانی است. چرا که با توجه به گلدان‌ بزرگ‌تر، آبیاری نیز افزایش پیدا می‌کند و گیاه دچار پوسیدگی ریشه می‌شود و گیاه از بین می‌رود.

 

۸- گیاهی معرفی کنید که خیلی مقاوم باشد و به مراقبت نیاز نداشته باشد.

گیاه مصنوعی.

 

۹- می‌شود گیاهان گلدار و معطر را بیاوریم داخل منزل؟ چه اتفاقی می‌افتد؟

بله، اتفاقا فضای منزل هم عطرآگین می‌شود اما بعد از چند هفته گیاه خشک می‌شود چرا که گیاهان گلدار و معطر آپارتمانی عموما مناسب منطقه ما نیستند مگر با حفظ شرایط برای افرادی حرفه‌ای در نگهداری گل و گیاه.

 

۱۰- دور گیاه حشره جمع نمی‌شود؟ خاکش کرم و هزارپا ندارد؟

تمام آفات نامبرده از رطوبت زیاد هستند. در مورد حشره و آفاتی که عموما روی برگ و ساقه تجمع پیدا می‌کند، ما موظفیم گیاه سالم به شما تحویل دهیم و شما در حین خرید اگر آفتی را روی گیاه دیدید از خرید آن سر باز بزنید. اما در مورد کرم و هزارپا که داخل خاک هستند، حقیقت امر این است که ما خاک داخل گلدان را شخم نمی‌‌زنیم اما وجود دو یا سه کرم و یا هزارپا داخل هر گلدان طبیعی است و موقع تعویض گلدان خاک باکیفیت و استریل جایگزین می‌کنیم.

 

این ده پرسش عموما سوالاتی بود که مشتری‌ها قبل از خرید گیاه می‌پرسند. بهتر است روی جواب‌ها به خصوص نور تاکید داشته باشید. با شعار همیشگی فروش، نقطه‌ی پایان را می‌گذارم: سبز و خرم بی.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top