بستن

بحث داغ «بخش فداغ» در شورای اداری

هفت‌برکه: ۱۴ سال است که فداغی‌ها منتظر بخش شدن هستند و این خواسته را بارها و بارها تکرار کرده‌اند. همه می‌گویند موافق بخش شدن فداغ هستند اما پیگیری‌ها کی به نتیجه می‌رسد؟

به گزارش هفت‌برکه، اسناد و شواهد زیادی از حمایت فداغی‌ها هم برای بخش شدن و هم برای شهرستان شدن گراش وجود دارد. و این پیشینه، این دو سوال را برای فداغی‌ها ایجاد کرده است، چه عاملی مانع ارتقا فداغ به بخش است؟ چرا در این برهه، توقع فداغی‌ها برای حمایت گراشی‌ها بی‌جواب مانده است؟ موضوعی که بر رابطه خوب گراش و فداغ نیز اثر گذاشته است.

حسین حسین‌زاده، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، در جلسه‌ی ۱۷ خردادماه شورای اداری گراش به این سوال جواب داد که ریشه‌ی کم‌رنگ شدن دوستی بین گراش و فداغ از کجا آب می‌خورد: «قانون. ایراد از مردم نیست، قانون ما مشکل دارد.»

به گزارش هفت‌برکه، بخش پایانی جلسه‌ی شورای اداری پرچالش‌ترین بخش جلسه بود، دهیاران و اعضای شورای روستا در فرصت کمی که داشتند مشکلات و درخواست‌های مردم روستا در بخش مرکزی را لیست کردند.

فرماندار گراش: ارتقا فداغ خواسته‌ی همه است

وقتی قاسم هوشیار، سخنگوی شورای فداغ، در پایان صحبت‌‌هایش در یک اشاره کوتاه، درخواست دیرینه‌ی فداغ برای بخش شدن را مطرح کرد، جوابی که طاهرزاده، فرماندار گراش به او می‌دهد مفصل بود: «فکر می‌کردم این موضوع اولین درخواست شما خواهد بود. خودتان می‌دانید در واقع همه افراد و ارگان‌ها کارهایی که از دستشان ساخته بود را انجام دادند. بنده، شورای تامین، امام جمعه و به خصوص نماینده محترم و حتی خود شما. اما مشکل این است که متاسفانه تا اینجا فداغ شامل شرایط قانونی نیست. همه در تلاش هستیم که به شکلی و با تبصره‌ای و یا قاعده‌ای از یک راهی ممری پیدا شود که ارتقا صورت بگیرد. ما هم خواستار ارتقا فداغ به بخش هستیم. نه تنها آسیبی به ما نمی‌زند بلکه از لحاظ امنیتی استقرار یک بخشدار به نفع بخش مرکزی هم است. یعنی بخشی از بار امنیتی و سایر اوضاع که به دوش خانم بخشدار، خانم فروزش، است کم می‌شود و راحت‌تر می‌شویم. یک نماینده سیاسی دولت آنجا مستقر می‌شود و تعاملات ما بهتر می‌شود اما داشتن شرایط هم نیاز است.»

قانونی که از آن حرف می‌زنیم و دست مسئولین را برای ارتقا فداغ بسته است این است که «هیچ شهرستانی نباید فاقد بخش مرکزی باشد.»

طاهرزاده می‌گوید: «ما نمی‌توانیم شهرستان را فاقد بخش مرکزی کنیم. غیرقانونی است و نمی‌شود کاری کرد. اما راهی که برای حل این مشکل وجود دارد این است که ما بگردیم دو دهستان یا روستای جدید ثبت کنیم و با استفاده از یک تبصره کار را پیش ببریم و راه حلی که دکتر حسین‌زاده دارد پیگیری می‌کند. ما هم کمک می‌کنیم که مشکل رفع مشکل شود.»

مشکل فداغ، مشکل جمعیت نیست

فرماندار گراش با تاکید روی این موضوع که مشکل میزان جمعیت نیست بلکه قانون سد راه بخش شدن فداغ است، می‌گوید: «فداغ حتی اگر جمعیت صد هزار نفری داشته باشید، قانون می‌گوید هر شهرستان باید دو دهستان داشته باشد. این دست ما را بسته است. ما چه بکنیم؟ وقتی دو دهستان ندارد؟ اگر شما می‌‌توانید مشکل نداشتن دو دهستان را حل کنید. قوانین به روز می‌شود، تغییر می‌کند. قوانین بعضی وقت‌ها اصلاحیه می‌خورد. این قانون ممکلت است و امروز شرایط قانونی وجود ندارد. نه من مخالفم نه حضرات. ما تایید کردیم، پیگیری کردیم و پیگیری می‌کنیم.

«درست است مردم فداغ برای شهرستان شدن گراش رفتند تهران. نتیجه این بود که گراش به شهرستان ارتقا پیدا کرد و شما شدید بخشی از مجموعه شهرستان گراش. این خودش یک امتیاز است. این را هم در نظر بگیرید که تا امروز خیرین گراشی برای فداغ کم نگذاشتند. فقط یک طرف قضیه را نبینید.»

حسین‌زاده با طرح یک سال سعی می‌کند توضیح دهد که همه تلاشش را برای بخش شدن فداغ کرده است: «چند سال از دهستان شدن فداغ می‌گذرد. آیا تا به حال حتی یک نفر طرح ارتقا فداغ به بخش را به هیات دولت برده است؟»

او برای گفتن از سختی‌های گذشتن از هفت خوان بوروکراسی‌ها در وزارت کشور و استانداری می‌گوید: «ارتقا یافتن به همین سادگی‌ها نیست. برای بخش شدن، شهرستان شدن و حتی ایجاد یک شهرک و پذیرفتن طرح یک موضوع در هیات دولت باید از هزار خوان عبور کرد تا در نهایت به هیات دولت برسد. این برمی‌گردد به مشکلات در قوانین ما و ایراد از مردم نیست. ما بخشی داریم در سیستان و بلوچستان هفتاد هزار نفر جمعیت دارد ولی هنوز بخش است و شهرستان نشده است.»

درخواست شهرستان جویم و بخش فداغ همزمان به هیات دولت رفت

نماینده مردم می‌گوید: «خیلی از شهرها و روستاها درخواست ارتقا داشتند. بعضی‌ها به دهستان بعضی‌ها به مرکز دهستان، بعضی‌ها به بخش و بعضی‌ها به بخش مرکز دهستان و حتی شهرستان ما همه را پیگیری کردیم ولی درخواست جویم برای شهرستان شدن و درخواست فداغ برای بخش شدن به صورت هم‌زمان پیگیری می‌شد. بعد از ۳ سال تلاش شبانه‌روزی و دیدار مختلفی که با مسئولین در سطح استان و کشور داشتم، طرح با همه ایراداتی که داشت در استانداری مصوب شد و به وزارت کشور ارجاع داده شد. وزارت کشور هم کمیسیون‌های مختلف ذیل خودش دارد. در تقسیمات کشوری موضوعات زیادی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بحث پدافندی، راه و شهرسازی، امنیتی، اجتماعی، کوچ عشایر، کم‌برخورداری و محرومین و … همه این‌ها را لحاظ می‌کنند. یک روال اداری سخت که دارد پیگیری می‌شود. زحمات زیادی در این راه کشیده شد. در نهایت طرح رفت در هیات دولت، در هیات دولت، رییس جمهور، وزیران، روسای سازمان‌ها و معاونین حضور دارند. طرح‌ها ابتدا در کمیسیون‌های ذیل هیات دولت بررسی می‌شود و در صورت تایید وارد هیات دولت و تصویب می‌شود.»

در هیات دولت با ارتقا جویم موافقت شد اما ارتقا فداغ مورد موافقت قرار نگرفت. حسین‌زاده می‌گوید: «زمستان سال ۱۳۹۹ بود که طرح ارتقا فداغ و جویم در استان فارس تایید شد و رفت هیات دولت و پیگیری‌ها انجام شد. رسید به مهر ماه ۱۴۰۰ این دو طرح در کمیسیون سیاسی و دفاعی بود. من دیداری داشتم با وزیر کشور و معاونین و در مورد ارتقا جویم صحبت شد و تایید شد. چون شرایط آن را داشت. اما فداغ چون مرکز هر بخش باید دو دهستان داشته باشد، دهستان با تراکم جمعیت متوسط، کم و بالا با جمعیت چهار هزار، شش هزار و هشت هزار نفر و از آن جایی که دو دهستان گراش در حال حاضر فقط فداغ و خلیلی است با ارتقا فداغ موافقت نشد.»

برای این که فداغ بخش شود و گراش از شرایط شهرستانی نیافتد، راهی نیست جز ثبت روستا و آبادی و اضافه شدن آن به گراش. حسین‌زاده می‌گوید: «این نکته را در نظر داشته باشیم. یک سکه دو رو دارد. با ارتقا فداغ، شهرستان گراش عملا فاقد بخش مرکزی می‌شود و از شرایط شهرستانی می‌افتد. بنابراین باید یک برش روستایی زد با پارچه آبادی‌هایی که در مسیر کنار زیارت و چک چک وجود دارد و حالا داریم این کار را انجام می‌دهیم. روستاهایی ایجاد شده است. روستای مثل سلطان آباد و روستای تنگ آب که دیروز مصوب شد. در این صورت ما می‌توانیم در آینده برای فداغ هم تصمیم بگیریم که مرکز شهرستان هم از حالت قانونی نیافتد.»

شکرپاره، رییس شورای بخش مرکزی فداغ، می‌گوید: «حیدرآباد تمام پتانسیل و امکانات و شرایط روستا شدن را دارد. ما درخواست دادیم نسبت به روستا شدن حیدرآباد. این خود یک کمک موثری به بخش شدن فداغ می‌کند.»

البته فداغی‌ها به جز بخش شدن، گزینه‌های دیگری مانند ارتقا از روستا به شهر و استقرار بخشداری در مرکز دهستان را نیز دارند که به نظر می‌رسد چون ممکن است این گزینه‌ها باعث به تاخیر افتادن بخش شدن فداغ شود، فداغی‌ها با آن مخالف هستند.

دیگر درخواست‌های فداغ، از آب تا دوربین

قاسم هوشیار، سخنگوی فداغ، در فرصت کمی که داشت درخواست‌ها مردم را به صورت موردی بیان کرد. او با تشکر از سرهنگ کریمی به نمایندگی از مردم در رابطه با بسته شدن پرونده قتلی که در دو هفته پیش در فداغ اتفاق افتاد و حفظ امنیت فداغ، گفت: «درخواست تعویض شبکه انتقال آب مجموعه فداغ و بخش مرکزی را داریم که مشکلاتی مخصوصا در تابستان برای مردم ایجاد کرده است، ایجاد فضای سبز در روستا با وضعی که مقداری زمین در اختیار تلمبه خانه قرار گرفته انتظار مردم است که شرکت نفت در این زمینه همکاری داشته باشد، اصلاح میدان ورودی فداغ که قبلا عزیزان قولی دادند ولی هنوز هیچ کاری انجام نشده و انتظار از این عزیزان است، احداث سالن چند منظوره فداغ آقای حسین‌زاده زحمت کشیدند و یکی و دو سالی است که بودجه از طرف شرکت نفت به این پروژه تخصیص یافته ولی متاسفانه با وجود پیگیری‌های مسئولین در گراش هنوز هیچ اقدامی در رابطه با ساخت مجموعه ورزشی انجام نگرفته و کوتاهی از خود مجموعه ورزشی استان فارس است. ما رایزنی می‌کنیم و کارها انجام می‌شود ولی متاسفانه بعد از مدتی مسئول مربوط در استان انتقال پیدا می‌کند و جایگزین می‌شود و ما ضرر آن را می‌کنیم. مجموعه ورزشی فداغ فاقد برق است. احداث کتابخانه نیز یکی از مطالبات مردمی است. از آنجایی که در ورودی فداغ خودروهای شوتی زیادی تردد دارند از نیروی انتظامی شهرستان درخواست نصب دوربین در ورودی فداغ را را داریم. از دیگر تقاضا‌های مردم ارتقا پاسگاه به بخش انتظامی است و همچنین جابه جایی پاسگاه فداغ.»

فرماندار در جواب به هوشیار گفت: «تامین دوربین کار نیروی انتظامی نیست. دوربین در محدوده روستا و خدماتی کار شورای روستا است که از یک جایی دوربین را تهیه کند مثل شهرداری گراش تامین کرده خیلی از دهیاری‌ها، شوراها، دوربین از خیر می‌گیرند. اگر در محدوده راه باشد کار راه و شهرسازی است ولی در محدوده روستا کار خودتان است. قرار نیست کار شورا را دیگران انجام بدهند. به نیروی انتظامی ربطی ندارد.»

فرماندار گراش گفت: «ایجاد فضای سبز شهر و روستا نیز مسئولیت دهیاری و شهرداری است و این هم جز مواردی است که به نظر من خودتان باید اقدام و پیگیری کنید. حتی بحث اصلاح میدان ورودی‌تان. این جز اعتباراتی است که به دهیاری داده می‌شود. جز طرح هادی شما است و این موارد را باید خودتان دنبال کنید در واقع کار شورا پیگیری و جذب است. حتی از اعتباراتی که به دهیاری می‌دهند. ارتقا پاسگاه یکی از کارهای بسیار سخت است که به راحتی انجام نمی‌شود در معیار امنیتی و راندمانی که بررسی می‌شود ارتقا می‌دهند. بعضی مواقع خواسته‌های مردم است ولی واقعا نه در حوزه قانون می‌توان به آن توجه کرد و نه از لحاظ امکانات و بودجه توان پیگیری آن هست. بحث تعویض شبکه انتقال این را ما قول می‌دهیم کمک دهیم آقای علی‌پور هم هستند مجدانه دنبال کار هستیم ان شاالله از منابع شهرستانی هم دکتر حسین‌زاده کمک خواهند کرد.»

طاهرزاده در مورد سالن ورزشی فداغ گفت: «بحث احداث سالن چند منظوره توجه کنید که احداث سالن را دولت متوقف کرده است. اگر جایی در شهرستان گراش و حوزه انتخابیه در حال انجام است پولی است که دکتر حسین‌زاده مستقیم از بودجه نفت گرفته و خارج از اعتبارات استانی است. دولت ساخت سالن را متوقف کرده چون ساخت هر سالن تا رسیدن به نتیجه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد هزینه‌بردار است.»

حسین‌زاده، نماینده مردم، نیز به درخواست‌های سخنگوی شورای فداغ پاسخ داد و گفت: «الان با دفتر تماس گرفتم که با استان تماس بگیرد. چرا دو میلیاردی که از نفت گذاشتیم تا الان اجرایی نشده است؟ به هر حال ما ۲۱۲ اداره در شهرستان داریم. بودجه‌ای که ما تخصیص می‌دهیم چه از اعتبارات نفت چه بودجه در اختیار خود روسای ادارت است و آن‌ها موظف به پیگیری هستند. این دو میلیاردی که تخصیص داده شده حتما باید پیگیری شود چون سالن ورزشی بالای ۸ میلیارد هزینه دارد. هیچ پیمانکاری در مناقصه نمی‌آید. به هر حال شما یک پیگیری از مرکز خودتان داشته باشید و فرماندار امسال از بودجه در اختیار نماینده و بودجه نفت یک یادآوری بفرمایید برای سالن فداغ بودجه خوبی بگذاریم.»

درخواست‌های بخش مرکزی، باز هم آب

شکرپاره، رییس شورای بخش مرکزی، دیگر سخنران این جلسه بود او نیز تنها فرصت داشت که به صورت موردی و خلاصه تقاضاهای مردم را به گوش مسئولین حاضر در جلسه برساند. او درخواست‌هایش را به این طریق مطرح کرد: «نظارت بر اجرای جاده فداغ- خلیلی، تسریع در انجام و اقدام پروژه خلیج فارس، تزریق اعتبار جهت طرح آبخیزداری، پیگیری شبانه روزی شدن درمانگاه فداغ ما از خلیلی تا کنگ و ریشه بخش مرکزی یک درمانگاه فداغ داریم این هم یک شیفت است. می‌گویند این مریض اورژانسی نیست بروید ارد یا گراش یا بیرم این را در دستور کار قرار دهید، روکش آسفالت جاده‌ها روستایی و نصب علایم راهنمایی و رانندگی در جاده‎‌های روستایی، مشکل دامداران و کشاورزان چاه‌ها قدیمی است به این مشکل رسیدگی شود، بشیرآباد، محمد زینا، خلیلی با مشکل اینترنت روبه رو هستند، احداث زمین چمن در روستای بشیرآباد و کنار زیارت، افزایش مخازن آب چاه آب شیرین کن چرا که این مخازن جوابگو روستا نیست، تسریع در ساخت درمانگاه خلیلی، ترانس برق شهرک خلیلی، کمک به ایجاد فضای سبز در همه روستاها، جلوگیری از تعطیلی مدرسه راهنمایی خلیلی چرا که طبق قانون مدارسی که زیر ۶۰ نفر دانش‌آموز داشته باشد، تعطیل می‌شود کمک کنید این مدرسه تعطیل نشود.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

4 نظر

  1. خب قبلا هم گفته شد که مشکل اصلی در بخش شدن فداغ خود شهرستان گراش و گراشی ها هستند اما انکار میکردند. با توجه به اینکه تماما مدیران گراش، لامردی هستند بهترین گزینه الحاق فداغ و خلیلی به شهرستان لامرد می باشد. ( هرچند که بخش شدن فداغ الان جذابیتی ندارد اما از این طریق زودتر به نتیجه میرسد و شاید آینده بهتری در انتظار فداغ باشد و شاید هم بدتر. )

  2. از همان راه کارهای غیر قانونی که برای شهرستان شدن گراش استفاده کردید در مورد فداغ هم بکار ببرید تا ارتقا پیدا کنن

  3. از ابتدا تشکیل شهرستان گراش با وجود نزدیکی شدیدبه لار کاملا غلط بود گراشی ها ارد را از اوز و فداغ را از بیرم جدا کردند و از این طریق شهرستان شدند گراشی ها همیشه میگن لاری ها نمیخاستن ما پیشرفت کنیم ولی الان مشخص شد که خودشون از لاری ها ده برابر بدترن از دید من بهترین راه الحاق ارد ب اوز و تبدیل فداغ ب بخش و تشکیل شهرستان متحد ب نام بیرم-فداغ با مرکزیت بیرم و اتصال شهرگراش به لار به مانندخورو لطیفی و روستاهای براک بائن و تشکیل ابر شهر ک مرکز استان فارس جنوبی شود ب نام شهر جدید اچمستان با جمعیت نزدیک ب ۱۴۰هزار نفر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top