بستن

پسماند صفر ۱۰: امان از دستمال کاغذی!

هفت‌برکه سیده عاطفه معصومی: تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که اگر زباله‌ای قابل بازیافت نباشد و از طرفی، هم آلوده باشد و هم به مقدار خیلی زیاد و روزانه تولید شود، چه سرنوشتی دارد؟ چگونه معدوم می‌شود و چه اثراتی برای سلامتی و محیط زیست می‌تواند داشته باشد؟

در مطالب قبلی در مورد این موضوع صحبت شد که اثر زباله‌ها در نهایت به خودمان برمی‌گردد، از طریق هوا، آب و خاک، به صورت خوراکی، تنفس، آشامیدن و… پس کار منطقی این است که اگر جایگزین پایداری وجود دارد، از آن جایگزین‌ها استفاده شود که اثر کمتری از خود به جای بگذارد و زباله کمتری تولید شود.

محصولات سلولزی مثل دستمال کاغذی، دستمال حوله‌ای، پوشک بهداشتی کودک و نوار بهداشتی از این دسته هستند.

این چهار مورد، جایگزین پایدار دارند و سال‌هاست که این جایگزین‌های پایدار توسط افرادی که آگاهی و دغدغه‌ی محیط زیست دارند و افراد معتقد به پسماند صفر استفاده می‌شود. همچنین در کشورهای پیشرفته، جدی‌تر به این موضوع پرداخته‌اند و تولید و عرضه این محصولات و همچنین اطلاع‌رسانی در این خصوص بیشتر انجام شده است.

یک) استفاده از دستمال پارچه‌ای به جای دستمال کاغذی: برای تولید یک رول دستمال کاغذی، ۳۷ گالن آب مصرف می‌شود. علاوه بر مصرف آب، قطع درخت برای تولید دستمال کاغذی، از بین رفتن حیات موجوداتی که زندگی‌شان به درخت و طبیعت وابسته است، افزایش دی اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی و محیط زیستی، بخشی از ماجراست. این‌ها همه تغییراتی‌ست که برای تولید دستمال کاغذی (محصولات سلولزی) رخ می‌دهد و بعد از مصرف و پسماند آن ماجرای دیگری…

تازه وقتی از دستمال پارچه‌ای به جای دستمال کاغذی استفاده می‌کنیم، متوجه می‌شویم چقدر بی‌رویه و بیهوده دستمال کاغذی مصرف می‌کردیم، در حالی که می‌شد مثلا در آن لحظه به جای استفاده از دستمال کاغذی، دستمان را بشوییم و استفاده از دستمال کاغذی ضرورتی نداشته است. دستمال‌های پارچه‌ای بهتر است نخی باشد و مثل همیشه اولویت با چیزهایی است که در خانه داریم.

یکی از پرمصرف‌ترین موارد استفاده از دستمال کاغذی، به عنوان دستمال توالت است. دستمال پارچه‌ای‌های مخصوصی به عنوان جایگزین وجود دارد که سال‌های سال قابل استفاده است. بسیار باکیفیت و مقاوم است و آب‌گیری مناسبی دارد. یکی از فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید این محصولات و همچنین جادستمالی برای داخل کیف، فروشگاه اینترنتی بدون پسماند زمین پاک است: @zaminepak.shop و همچنین فروشگاه اینترنتی یکتاپلاس: @yekta_plas و فروشگاه محصولات دوستدار محیط زیستِ نگار @negar_zerowaste_stuff

دو) استفاده از دستمال آشپزخانه به جای دستمال حوله‌ای: دستمال حوله‌ای معمولا در آشپزخانه و به‌وفور استفاده می‌شود، بدون فکر کردن به سرانجام آن زباله. سال ۹۹ بود که با دستمال آشپزخانه خراشاد آشنا شدم: @khorashad.toobaf. اول از همه فرم آن که می‌شد مثل دستمال حوله‌ای استفاده کرد و سهولت استفاده نظرم را جلب کرد و بعد هم نخی و دستباف بودن آن. بعد از خرید و استفاده، متوجه آبگیری فوق‌العاده و کیفیت بالای آن شدم و خب، بعد از گذشت سه سال (استفاده روزانه) همچنان مثل روز اول، بدون هیچ تغییر، پارگی و یا هر نوع مشکل دیگری است.

البته اجتناب از انباشت جایگزین‌های پایدار و مراقبت صحیح از آنها اهمیت دوچندان دارد که در مطالب آتی به آن پرداخته خواهد شد.

ادامه این بخش در شماره‌ی بعد.

ستون پسماند صفر را از این صفحه دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top