هفت‌برکه سیده عاطفه معصومی: پیشنهاد می‌کنم اگر شماره‌ی قبلی پسماند صفر را نخوانده‌اید، سری به آن مطلب بزنید و بعد ادامه این مطلب را بخوانید. من خرید فله‌ای را به دو قسمت تقسیم می‌کنم: مواد خشک و غیر خشک. اما چرا به عنوان اولین قدم، این مساله را انتخاب کردم؟ چون هم ساده و در دسترس است و هم حجم زباله را تا حد زیادی کم می‌کند.

خرید فله‌ای مواد خشک

به طور میانگین ۳۰ درصد از قیمت هر محصولی، هزینه‌ی بسته‌بندی آن است. به طور مثال، اگر به فروشگاه می‌روید و یک میلیون تومان خرید می‌کنید، حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه‌ی بسته‌بندی داده‌اید که راهی سطل زباله می‌شود (در صورتی که مواد بازیافتی در منزل یا محل کار، جداسازی نشده باشد). به همین راحتی!

خب، راه حل چیست؟ خرید فله‌ای، البته با ظرفی که از خانه می‌بریم، چون قرار است هیچ زباله‌ای تولید نشود. در این نوع خرید، هم هزینه‌ی بسته‌بندی کم می‌شود و هم خود آن بسته‌بندی؛ یعنی هزینه کمتر و تولید زباله کمتر.

و باور کنید این کار اصلا سخت نیست. فقط دو تا کار باید انجام داد: اول اینکه بهتر است خریدهایتان را از قبل بنویسید (توضیح می‌دهم که این کار چه مزیت‌هایی زیادی دارد)؛ و دوم اینکه حضوری خرید کنید. بعد از این دو تا کار، ظرف‌هایی را که در خانه دارید، متناسب با آن چیزی که می‌خواهید بخریید و مقدار آن، با خودتان می‌برید.

چه اقلامی را می‌شود به این شیوه خرید؟ خب، یکی دو تا نیست و خیلی زیاد است؛ ولی برای مثال: آجیل و خشکبار، حبوبات، ادویه‌جات، شکلات فله‌ای، چای خشک، انواع آرد و…

دو تا نکته را مد نظر داشته باشید: اول این که بهتر است که زمان‌هایی برای خرید بروید که سر فروشنده خلوت باشد؛ و دوم اینکه اگر فروشنده فراموش کرد، گوشزد کنید که ترازو را پارسنگ و یا صفر کند.

اگر فروشنده هستید و این مطلب را می‌خوانید و اقلامی را به صورت فله‌ای عرضه می‌کنید، یکی از کارهایی که می‌توانید انجام بدهید این است که که یک کاغذ در فروشگاهتان بزنید و به مشتری‌ها پیشنهاد بدهید که با ظرف خودشان برای خرید مراجعه کنند تا بدین صورت، پلاستیک کمتری مصرف و به زباله تبدیل شود. مثلا: «به منظور حفظ محیط زیست و تولید زباله کمتر، خواهشمندیم برای خرید اقلامی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، ظرف به همراه داشته باشید. با لبخند پذیرای این کار زیبایتان هستیم.»

در این شش سال که اینطور خرید می‌کنم، برخورد و همکاری فروشنده‌ها عالی بوده است. یکی از فروشگاه‌هایی که همیشه از آن به این صورت خرید می‌کنم، خشکبار اعظم است که فروشندگانش برخورد فوق‌العاده‌ای دارند و با صبر و حوصله سفارش را انجام می‌دهند.

Pasmand 2 Khosk Falleh 1

 

Pasmand 2 Khosk Falleh 2

Pasmand 2 Khosk Falleh 3