بستن

یک راه موثر توسعه: دو نماینده برای پنج شهرستان

مجید محبی: در روزهای اخیر طرح افزایش تعداد نمایندگان در دستور کار جدی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و به زودی از کمیسیون امور داخلی کشور برای تصویب نهایی به صحن علنی ارجاع می شود. بر این اساس تعداد ۴۰ کرسی به صحن بهارستان افزوده و ۲ سهمیه نیز به استان فارس اختصاص می‌یابد که حوزه انتخابیه مرودشت و شیراز و زرقان در اولویت قرار دارند.

گرچه این دو حوزه انتخابیه از نظر جمعیتی ملاک لازم برای افزایش نماینده را دارند، اما حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش و اوز و جویم نه تنها از این حیث بلکه از نظر سایر ملاک‌ها محق بوده و ضروری است در جهت توزیع عادلانه نمایندگان، نماینده محترم مجلس، استانداری فارس، کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور خواسته چندین ساله مردم منطقه مبنی بر برخورداری از دو نماینده را مجدانه پیگیری نمایند.

با گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی علی‌رغم خدمات درخشان نظام و خیرین بلندهمت، همچنان منطقه از محرومیت‌های گوناگون، مطالبات انباشته و کندی پروژه‌های توسعه‌ای رنج می‌برد که یکی از راههای موثر برای ترقی هر چه بیشتر و آبادانی این حوزه انتخابی، افزایش تعداد نماینده مجلس به ۲ نفر است که دلایل توجیهی آن در ادامه می‌آید:

🔺 گستردگی جغرافیایی بی همتا در استان فارس و کم نظیر در سطح کشور

وسعت سرزمینی حوزه تحت پوشش نماینده لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم از آبگرم و مکویه که هم مرز با شهر قیر می باشد شروع و تا درز و سایبان هم‌ مرز با حاجی‌آباد هرمزگان امتداد می‌یابد؛ ۴ ساعت فاصله زمانی که با فاصله اولین و آخرین نقاط برخی استان‌ها برابری می کند و به روشنی گویای دشواری رسیدگی نماینده مجلس به امور مختلف تمام نقاط حوزه تحت پوشش خود است (فارغ از اینکه چه کسی و از کدام شهر نماینده باشد).

🔺 استحقاق جمعیتی
در قانون به ازا هر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت یک نماینده پیش بینی شده این در حالی است که از سوی وزارت کشور، جمعیت ۵ شهرستان جنوبی فارس که در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۵۰ هزار نفر برآورد شده است همچنان یک نماینده دارد در حالی که هم اکنون حوزه انتخابیه لامرد و مهر با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت و اقلید با ۹۲ هزار نفر جمعیت نیز از یک نماینده برخوردارند.

در اعلام نظر مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: «نماینده جدید به شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارای محرومیت و حوزه‌های انتخابی دارای گستردگی جغرافیایی و جمعیت بالای ۳۰۰ هزار نفر اضافه می‌شود.» رعایت عدالت و مساوات باید از جانب طراحان این طرح در نظر گرفته شود همچنان که اصل نوزدهم (۱۹) قانون اساسی و بند (۹) اصل سوم (۳) بر برخورداری از حقوق مساوی و رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه در تمامی زمینه های مادی و معنوی تاکید دارد.

🔺 فاصله طولانی از مرکز استان

یکی دیگر از ویژگی های خاص منطقه، مسافت ۳۶۰ کیلومتری تا شیراز مرکز استان فارس است که هیج حوزه انتخابیه در فارس (به غیر از لامرد) در چنین فاصله‌ای قرار ندارد.

 در چند سال اخیر نقاط مختلفی در منطقه جنوب فارس از روستا تبدیل به شهر و از بخش به شهرستان ارتقا یافته‌اند که موجب افزایش انتظارات مردم برای پیشرفت و آبادانی و برخورداری از امکانات و رفاه بیشتر شده است که اساسا هدف ارتقا چیزی جز این نیست اما روند توسعه برخی نقاط و برآورده شدن خواسته‌های مردم ساکن در این شهرها به کندی پیش می‌رود، در صورتی که منطقه از دو نماینده برخوردار باشد روند پیگیری امور و قطار توسعه زیرساختی عمرانی، صنعتی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و طرح های کلان توسعه با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت و با هم افزایی دو نماینده توان چانه‌زنی و برد نمایندگی مجلس منطقه افزایش خواهد یافت. در صورت افزایش سهمیه نماینده به دو نفر، حوزه انتخابیه جنوب فارس به مرکزیت لارستان با برخورداری از دو نماینده که تنها شهرستان فارس از این نظر بوده ( و احتمالا مرودشت) در پیگیری خواسته های مهمی مثل ارتقا به استان، اجرایی شدن منطقه ویژه اقتصادی و … با قدرت بیشتری موضوع پیگیری خواهد شد.

 حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم از ۵ شهرستان، ۱۲ بخش و ۱۵ شهر تشکیل شده است که در استان فارس نظیر ندارد. بی شک یک نماینده هر چقدر جامع‌نگر، عادل، پرتحرک و پیگیر امور باشد و به مناطقی توجه کند در مقابل مناطق دیگری هستند که احساس نارضایتی می‌کنند.

🔺 اضافه شدن نماینده با هدف انشقاق و دودستگی نیست

برخی فعالان اجتماعی شهر لار وانمود می کنند چنانچه نماینده به منطقه افزوده شود توطئه ای پشت آن نهفته است! اما باید دلایل فوق‌الذکر را در نظر داشت و با پرهیز از بدبینی و تردید افکنی در عقب‌ماندگی و عقب نگه داشتن منطقه ایفای نقش نکنند حال که پس از سال های طولانی زمینه اخذ سهمیه دوم‌ نمایندگی فراهم شده باید این فرصت طلایی را قدر دانست و از تمامی ظرفیت‌ها برای تحقق موضوع بهره‌برداری کرد. چه بسا تا ۴۰ سال دیگر چنین امکانی ایجاد نشود که در این صورت جفایی تاریخی در حق مردم منطقه روا داشته شده است.

🔺 چنانچه نماینده دوم به منطقه افزوده شود حوزه انتخابیه تفکیک نخواهد شد و همچنان ۵ شهرستان با پیکر واحد و یک حوزه انتخابیه تداوم خواهد یافت و اساسا مردم گراش و اوز و خنج به دنبال چنین موضوعی نیستند و تحقق نماینده دوم باعث همدلی و همگرایی بیشتر، پر شدن شکاف های موجود و از بروز برخی رقابت‌های مخرب که در ایام انتخابات مجلس بروز و ظهور پیدا می کند نیز جلوگیری می‌کند. همچنان که هم اکنون آبادان ۳ نماینده، حوزه نیشابور، فیروزه و زبرخان دو نماینده، حوزه سبزوار، جغتای، داورزن، جوین، خوشاب و ششتمد به طور یکپارچه دو کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارند و موارد مشابه در سطح کشور فراوان است.

🔺 مسئول دفتر نماینده سابق بیان نموده‌اند که نماینده فعلی مجلس با هدف تضمین ورود یک نماینده از زادگاه خود در دوره‌های بعدی انتخابات مجلس به دنبال اضافه شدن نماینده دوم است به فرض محال چنین هدفی، این سوال مطرح می شود که آیا داشتن دو سهمیه نمایندگی مجلس باعث نمی‌شود راهیابی یک نماینده از لار نیز در همه ادوار تضمین شود یا امکان راهیابی یک اوزی یا خنجی یا بیرمی به مجلس تسهیل شود؟ آیا این احتمال وجود ندارد که دو نماینده از لار انتخاب شوند؟ اساسا موضوع افزایش نمایندگان آنقدر مهم و اساسی است که تنزل آن به چنین رقابت‌های بی جا در چنین برهه‌ای از زمان، آسیب جبران ناپذیری به سراسر منطقه وارد می کند.

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top