بستن

درگذشت آیت‌الله سید مجتبی معصومی لاری

هفت‌برکه : در پی درگذشت آیت‌الله سید مجتبی معصومی لاری یک روز در استان کرمانشاه اعلام عزای عمومی شد. 

به گزارش ایرنا؛ آیت الله سیدمجتبی معصومی لاری از علمای برجسته کرمانشاه و استاد اخلاق بود که سال‌ها از زندگی خود را صرف تبلیغ، ترویج و تبیین معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام کرد. مراسم تشییع پیکر این عالم روز دوشنبه ۲۱ آذرماه ساعت ۹:۳۰ از مقابل مسجد جامع کرمانشاه به سمت باغ فردوس برگزار می شود.

به گزارش هفت‌برکه سید مجتبی از نوادگان سید معصوم، بزرگ خاندان معصومی است. بخشی از این خاندان بزرگ با نام‌های خانوادگی معصومی و محقق در گراش و بخشی در کرمانشاه ساکن هستند که حجت‌الاسلام و المسلمین سید عباس معصومی امام جمعه پیشین گراش، شناخته شده‌ترین شخصیت این خاندان در گراش است.

بر اساس نوشته آیت‌الله سیدجواد معصومی  در کتاب خاندان معصومی، سید مجتبی معصومی لاری فرزند سید محمد حسن فرزند سید حسین است که او نیز فرزند سید حسن بزرگترین پسر سید معصوم بود. سید عباس معصومی امام جمعه پیشین گراش فرزند سیدمحمود فرزند سید عباس بزرگ است. پدر سید عباس بزرگ، سید محمد معصومی نیز یکی از پنج پسر سید معصوم بود.

 آیت‌الله سید مجتبی معصومی پدر شهید طلبه سید مهدی معصومی است که در سال ۱۳۶۵ در عملیات کربلای پنج به شهادت رسید. او سال‌ها امام جماعت مسجد المهدی(عج) کرمانشاه و از شخصیت‌های موثر این شهر بود.

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

7 نظر

  1. خدا رحمتش کنه. ولی یک سوال دارم
    بک عده شون در کرمانشاه متولد و بزرگ شده اند و گروهی هم در گراش،
    به لار چه ربطی داره که به فامیلیشون چسپوندند ؟!

  2. تلاش کرده اید توجیه کنید ولی به نظر می رسه ، صحیح نباشد .چرا که هیچ یک از معصومی هایی که گراش متولد شده اند پسوند لاری ندارند،
    چطور اونهایی که کرماشاه متولد شده اند پسوند لاری دارند؟
    دلیل اصلی اینه که
    لاری ها دوست دارند هرچیزی یا شخصیتی را به لار منتسب کنند. مثل حلوای مسقطی( لاری،)، کباب گراشی( لاری) . آیت الله دزفولی( لاری). موسوی مهری (لاری). نصیری کازرونی (لاری),معصومی کرمانشاهی (لاری)

    1. مثلا خانواده سید رضا معصومی (آقا رضا) پسوند معصومی لاری را همچنان در شناسنامه دارند. به نظرم خانواده حجت‌الاسلام سیدعباس معصومی (آقا عباس) در شناسنامه معصومی لاری بودند و بعد حذف کرده‌اند (در این مورد مطمئن نیستم)

  3. من هم با گراشی ها هم درد میشوم و پسوند لاری خودم رو به گراشی تغییر میدم ، شاید بتوانم ذره ای از ناراحتی و حرص و جوش های آنها رو بکاهم

  4. سید عباس مجتهد گراشی (۱۲۶۹ ه‍.ق – ۲۶ صفر ۱۳۴۹ ه‍.ق) یا سید عباس معصومی گراشی که سید عباس لاری نیز نامیده شده‌است، از مجتهدان شیعه و از شاگردان میرزای شیرازی بود. او از سادات موسوی بود که نسبش از طریق سید ابراهیم مجاب و محمد بن موسی، به هفتمین امام شیعیان، موسی کاظم، می‌رسد. خاندان معصومی از جمله مهاجرانی بودند که از عراق به سرزمین بحرین کوچ کردند. این خاندان در زمان صفویه و با گسترش مذهب تشیع، به ایران مهاجرت کردند و در منطقهٔ لارستان ساکن شدند.سید عباس در گراش به دنیا آمد. پدرش، سید محمد، شاگرد میرزای شیرازی بود و وکالت او را در گراش برعهده داشت. سید عباس کودکی خود را در گراش گذراند و در نوجوانی به همراه پدرش به نجف رفت و تحصیل در حوزهٔ علمیهٔ آن شهر را زیر نظر اساتیدی چون میرزای شیرازی و آخوند خراسانی آغاز کرد. او چهل سال به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و در نهایت با دریافت درجهٔ اجتهاد به گراش بازگشت. سکونت او در گراش دیری نپایید و به دلیل مزاحمت‌هایی که از سوی برخی افراد بانفوذ لارستان برای او پیش آمد، گراش را ترک کرد و به نجف و سپس کرمانشاه رفت. سید عباس حدود دو دهه در کرمانشاه به تدریس پرداخت و همان‌جا درگذشت و دفن شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top