بستن

فروش مجازی شترهای کارتونی در بازار جام جهانی

هفت‌برکه: عادل گشتم نیازی و محمدرضا خواجی، دو جوان گراشی، پروژه‌ای را برای فروش آثار هنری به صورت مجازی در قالب ان‌اف‌تی NFT در حاشیه‌ی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر شروع کرده‌اند.

خواجی‌ در گفتگو با هفت‌برکه می‌گوید: «پروژه Final Champion NFT یک پروژه بر بستر اِتِریوم است که با موضوع مسابقات ورزشی بین‌المللی، با شروع جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر کلید می‌خورد. قصد داریم در ادامه به ورزش‌های دیگر و مسابقات معتبر دیگر نیز بپردازیم.» موسس و مدیر این پروژه، عادل گشتم نیازی، ۳۱ساله، کارشناس ارشد فیزیک هسته‌ای، متولد امارات و ساکن وین اتریش است. محمدرضا خواجی، ۲۳ساله، لیسانس معماری، طراحی گرافیکی و کاراکتر این پروژه را انجام می‌دهد.

نیازی سعی می‌کند ان‌اف‌تی را به این شکل ساده کند: «وقتی پدیده‌ای به نام بلاک‌چین Block-chain ظهور کرد، به سرعت توانست بستری برای ارزهای دیجیتال و ان‌اف‌تی فراهم آورد. ان‌اف‌تی خلاصه‌ی «ژتون (توکن) غیر قابل معاوضه» Non-fungible token است و در حقیقت، توکنی دیجیتال و نوعی رمزارز (کریپتوکارنسی) مانند بیت‌کوین و اتریوم است. اما بر خلاف یک سکه استاندارد در بلاک‌چین بیت‌کوین، ان‌اف‌تی منحصربه‌فرد است و نمی‌توان آن را معاوضه کرد.»

او این اصطلاح را با ذکر این مثال توضیح می‌دهد: «فرض کنید تابلو نقاشی رنگ روغن کشیده باشید و بخواهید آن را به فروش برسانید. شما می‌توانید آن را به یک ان‌اف‌تی تبدیل کنید و با ای کار، حتی در صورت از بین کالای فیزیکی، خود اثر در قالب ان‌اف‌تی از بین نمی‌رود و حق مالکیت آن در اختیار صاحب اصلی حفظ می‌شود. ان‌اف‌تی‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توانند به هنر دیجیتال، فایل موسیقی، ویدیو یا هر چیز منحصربه‌فرد و باارزش دیگری اختصاص پیدا کنند. درک این پدیده هنوز برای بسیاری از مردم مشکل است، ولی می‌توان گفت که در آینده نزدیک، با گسترده‌تر شدن این پدیده در حوزه‌های مختلف، به امری طبیعی در زندگی تبدیل خواهد شد.»

محمدرضا خواجی پروژه جدیدشان را اینطور معرفی می‌کند: «از معروف‌ترین ان‌اف‌تی‌ها در سطح دنیا، تصویر یک میمون است که بارها در جاهای مختلف تولید شده است. ما می‌خواستیم یک کاراکتر (شخصیت) طراحی کنیم که معرف جام جهانی در قطر باشد. به همین خاطر، تصویر شتر را انتخاب کردیم. من هفته‌ها طرح‌های مختلف را امتحان کردم تا در نهایت به این تصویر دلخواه رسیدم. در مرحله‌ی بعد، پیراهن تیم‌های حاضر در جام جهانی، نمادهای تیم، بهترین بازیکن و بهترین گلزن، قدرت هر کدام از تیم‌ها، و تعدادی اکسسوری (لوازم جانبی) برای نشان دادن فرهنگ آن کشور به این تصویر اضافه کردیم.»

او در مورد تعداد طرح‌های آماده‌شده نیز می‌گوید: «ما ۱۰۵ عدد ان‌اف‌تی برای تیم‌ها و بازیکن‌های حاضر در جام جهانی قطر آماده کرده‌ایم، که شامل ۳۲ ان‌اف‌تی برای تیم‌های حاضر در این جام، ۳۲ ان‌اف‌تی برای بهترین بازیکن هر تیم، ۳۲ ان‌اف‌تی برای بهترین گلزن هر تیم، و ۹ ان‌اف‌تیِ ویژه برای بازیکنان برتر حاضر در جام جهانی است.»

خواجی از علاقه‌مندان به اطلاعات بیشتر در مورد این پروژه دعوت می‌کند برای اطلاع از مزایا و جوایز FCN به آدرس‌های زیر بروند:

سایت: www.finalchampion.net

اینستا: https://instagram.com/finalchampionnft

تلگرام: https://t.me/Final_Champion_NFT

توییتر: https://twitter.com/final_nft

فیسبوک: https://www.facebook.com/profile.php?id=100086737990984

لینک ایردراپ: https://t.me/FCN_bot

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top