بستن

فارس در صف هوشمند‌سازی یارانه آرد

هفت‌برکه: با آماده شدن زیرساخت‌ها و تحویل دستگاه‌های کارت‌خوان به نانوایی‌ها، استان فارس سومین استان در طرح هوشمندسازی یارانه آرد خواهد بود. زمان آغاز این طرح در فارس با دستور وزیر کشور خواهد بود. 

محسن ربانی‌زاده، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، در گفتگو با ایرنا اعلام کرد طرح آزمایشی هوشمندسازی یارانه آرد در فارس به عنوان سومین استان اجرا می‌شود. ربانی‌زاده گفت: با اجرای این طرح، هیچ تغییر خاصی در ارائه نان به مردم ایجاد نخواهد شد و نان به قیمت فعلی در بین مردم عرضه خواهد شد و احتمالا یارانه آرد به حساب نانوایی‌هایی که از دستگاه پوز استفاده می‌کنند واریز می‌شود.

مهندس محمدکاظم جعفری، معاون عمرانی فرماندار گراش، با اشاره به این که فعلا در حال مهیا کردن زیرساخت‌های اجرای طرح هستیم، گفت: «طرح هوشمندسازی یارانه نان با هدف توزیع عادلانه آرد و جلوگیری از فروش بیرون از چرخه آرد (جلوگیری از قاچاق آرد) و مصرف بهینه آرد انجام می‌شود. در شروع کار قرار است بانک سپه، دستگاه پوز را به نانوایان تحویل دهد و آن را نصب کند.»

۲۸ نانوایی گراش کارت‌خوان مخصوص می‌گیرند

جعفری، دبیر کارگروه آرد و نان شهرستان، با بیان تعداد نانوایی‌ها در سطح شهرستان ادامه داد: «ما در سطح شهرستان گراش ۲۸ نانوایی داریم که از این تعداد هشت نانوایی مربوط به روستا است و ۲۰ نانوایی هم در شهر گراش داریم. به استثنای دو نانوایی سنگک، تمام نانوایی‌ها، لواش پخت می‌کنند.»

مسئول کمیته‌ی آرد و نان شهرستان گراش با معرفی متولیان اجرای این طرح می‌گوید: «متولی این طرح، اداره غله و جهاد کشاورزی و بانک سپه است و فرمانداری هم با تشکیل کارگروه، روی این اجرای طرح نظارت خواهد داشت.»

برخی از واحدها در اولویت تحویل دستگاه پوز هستند. جعفری در این رابطه گفت: «بانک سپه، نانوایی‌هایی را که اطلاعات و مشخصات دستگاه پوز آن‌ها با پروانه کسب صنفی‌شان مطابقت دارد، در اولویت تحویل دستگاه پوز مخصوص نان قرار داده است. هنوز دستورالعمل کلی نیامده اما ما به نانوایان اطلاع‌رسانی کردیم و نانوایی‌ها همه باید از طریق سامانه بانک سپه کارتشان را ثبت کنند که برای خرید نان به مشکل نخورند.»

آهنعلی حسین‌شیری امروز ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در مورد آخرین وضعیت نصب کارت‌خوان‌ها در گراش گفت: «تاکنون در ۸ یا ۹ نانوایی کارت‌خوان‌های جدید را نصب کرده‌اند. در حال حاضر فروش نانوایی‌ها هم به صورت نقدی، هم در کارت‌خوان‌های قدیمی و هم کارت‌خوان جدید به صورت آزمایشی است. هر زمانی که اعلام کنند فروش فقط با کارت‌خوان‌های جدید خواهد بود. به همه نانوایی‌ها هم برای دریافت کارت‌خوان‌ها اعلام کرده‌ایم.»

بانک سپه: نانوایی‌ها اطلاعات خود را تکمیل کنند

در تماس هفت‌برکه با بخش کسب و کار الکترونیک بانک سپه، کارشناس این بخش درباره روند کار گفت: «در تلاش هستیم که تا پایان هفته دستگاه‌های پوز را در سطح استان توزیع کنیم. ما اطلاعات نانوایی‌ها را از استانداری گرفتیم و برحسب همین اطلاعات دستگاه‌ها را به نانوایان تحویل می‌دهیم. این طرح، یک طرح ملی است که ابتدا به صورت آزمایشی در زنجان و قزوین کلید خورده است و در رشت هم در حال انجام است و مقدمات اجرای آن در استان فارس نیز در حال فراهم شدن است. تا چند روز آینده کار تحویل پوزها در کل استان انجام می‌شود و اکثر پوزها پخش شده اما اگر دستگاه به آن‌ها نرسیده حتما اطلاعات آن واحد کامل نبوده است.»

او نیز به هدف اجرای این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: «از این طریق می‌توان فهمید هر مشتری چقدر نان خریده است و هر نانوا چقدر نان پخته است و چقدر به مشتری تحویل داده است. همه این اطلاعات را داریم و هدف این است که اطلاعات به صورت کامل ثبت شود. و بعد از این نانوایان آرد را به صورت یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند و آرد به صورت آزاد خریداری می‌کنند.»

بعد از اجرا شدن طرح، نحوه‌ی خرید نان نیز تغییر خواهد کرد. از طریق این اینفوگرافیک و فیلم می‌توانید با نحوه‌ی خرید نان از طریق کارتخوان‌های هوشمند آشنا شوید.

بر اساس اعلام روابط عمومی فرمانداری گراش، در جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان اعلام شده که در حال حاضر ماهیانه در ۲۸ نانوایی شهرستان ۸۵۰۰ کیسه آرد توزیع می‌شود که از این تعداد ۵۵۰۰ کیسه ارد در نانوایی‌های شهر گراش و سه هزار کیسه آرد در روستاها و توابع شهرستان توزیع می‌شود. 

 

 

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top