بستن

۵۰ مسجد گراش همراه با مجید افشار

هفت برکه: بی‌جهت نیست که گراش به شهر مناره‌ها و مسجدها معروف است. به هر سمت از شهر که بروید در هر کوچه و محله، مسجدی بنا شده است که اهالی محل به آبادی آن دلخوش‌اند. مجید افشار به بهانه‌ی رمضانی که پشت سر گذاشتیم، به مسجدهای شهر سر زد و با گرفتن یک عکس، این مساجد را معرفی کرد. معرفی مساجد در ماه رمضان روزانه با هشتگ «خونه خدا» در کانال هفت برکه منتشر شد.برای تکمیل معرفی بعضی از مساجد شما را به وبلاگ شخصی مجتبی بنی اسدی، لینک داده‌ایم تا روایت‌های جذاب او را نیز از سر زدن به مساجد در ماه رمضان بخوانید.

در این پست عکس‌ها و اطلاعات مساجد را به صورت یک جا جمع‌آوری کرده‌ایم:

مسجد حاج ابوالحسن در محله برا

 مسجد مهدیه: مسجد مهدیه در محله بیدله

۳- مسجد علی ابن موسی رضا(ع) در خیابان بازار: این مسجد که به نام حاج فتح‌الله هم شناخته می‌شود را حاج محمد ابراهیم پورکریمی نوسازی کرده است.

۴- مسجد فاطمه زهرا(س) در شهرک رزمندگان: این یادداشت ۸ سال پیش در مورد این مسجد در هفت‌برکه منتشر شد.

۵- مسجد جامع گراش (مسجد جمعه)

۶- مسجد حاج حسینا و پیرمکرم در محله برا

۷- مسجد امام جعفر صادق(ع) در خیابان بسیج روایت مجتبی بنی اسدی از حضورش در این مسجد را این‌جا بخوانید.

۸- مسجد آخوند: درباره بازسازی مسجد آخوند در هفت‌برکه بخوانید:

۹- مسجد چهارده معصوم در شهرک فرهنگیان

۱۰- مسجد  سیف‌الدین: مسجد سیف‌الدین با ۲۵۰ سال قدمت، سال ۱۳۹۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد. گزارش ۱۱ سال پیش حبیبه بخشی از مسجد سیف‌الدین را این جا بخوانید:

۱۱-مسجد حضرت خدیجه کبری(س) در شهرک شهید بهشتی و در بافت جدید شهری گراش قرار دارد.حاجی علی‌بابا عسکری، بانی خیر این مسجد  نقشه آن روی گوگل:

۱۲-مسجد الزهرا(س) در شهرک شهید دستغیب حاجی محمد حسن‌زاده بانی خیر این مسجد است.

۱۳- مسجد امام حسن عسکری(عج) یا مسجد حاج فرضعلی این مسجد در بلوار سرداران ابتدای خیابان تمیز قرار دارد.

۱۴مسجد جواد الائمه یا مسجد رییس، روایت مجتبی بنی‌اسدی را از این مسجد در وبلاگش بخوانید:

۱۵-  مسجد الغدیر یا مسجد ملادرویش در خیابان امام مسجد الغدیر سال ۱۳۶۷ نوسازی شده است. گزارش ۱۱ سال پیش محمد خواجه‌پور از مسجد را در هفت‌برکه بخوانید:

۱۶-  مسجد امام زین‌العابدین(ع) در شهرک شهید بهشتی خیابان دانشگاه:

۱۷-  مسجد امام جعفر صادق (ع) یا مسجد حاج آهن: روایت مجتبی بنی‌اسدی را از این مسجد در وبلاگش بخوانید:

۱۸-  حسینیه علی ابن موسی الرضا(ع): حسینیه علی ابن موسی الرضا(ع) یکی از تازه‌ترین مکان مذهبی گراش است که حاج علی کاکاجی آن را در خیابان آبیاری ساخته است. این حسینیه سال ۱۴۰۰ افتتاح شد.

۱۹-مسجد النبی(ص) در خیابان درمانگاه حاج اسد سلیمی بانی خیر این مسجد است.

۲۰- مسجد امام سجاد(ع) یا شیخ در محله روباد این مسجد را حاج احمد پورملا در سال ۱۳۶۱ ساخته است.

۲۱- مسجد امیرالمومنین(ع) در شهرک شهید دستغیب، خیابان شهید منفرد: به گفته عباس سپهر مسئول هیات امنای مسجد: زمین مسجد امیرالمومنین(ع) از طرف بنیاد مسکن اختصاص پیدا کرد و حاجی فرامرز که پیش از آن حسینیه حاج فرامرز را ساخته بود، ساخت مسجد را آغاز کرد. با متوقف ماندن کار مسجد بعد از فوت حاج فرامرز با همکاری ستاد بازسازی مساجد، مسجد امیرالمومنین تکمیل و سال ۱۳۷۴ افتتاح شد. پس از آن هیات امنا به کمک‌های مردمی بخش‌های دیگر آن را تکمیل کرد.

۲۲- مسجد حاج شیخ حسن؛ در محله نو حاج شیخ احمد انصاری خیر نامدار گراشی این مسجد را که پدرش حاج شیخ حسن ساخته بود در دهه ۸۰ مرمت و نوسازی کرد.

۲۳- مسجد باب‌الحوائج(ع) در محله پاسگاه قدیم: مسجد باب الحوائج در خیابان شهید غلامی قرار دارد. حاج حیدر پورشمسی زمین مسجد و آشپزخانه را  وقف مسجد کرده است. بخش عمده هزینه ساخت را نیز خود حاج حیدر بر عهده گرفت و شیخ احمد انصاری نیز به ساخت مسجد باب‌الحوائج کمک کرد. این مسجد در سه طبقه زیرزمین، همکف و طبقه اول سال ۱۳۷۵ افتتاح شد.

۲۴- مسجد قمر بنی هاشم(ع)در خیابان آبیاری: مسجد حاج قمر بنی‌هاشم(ع) را حاج فتح‌الله منفرد ۷۵ سال پیش در یکی از فرعی‌های خیابان آبیاری ساخت و بعد از آن سه نوبت تعمیر شده است. در حال حاضر حاج محمد منفرد فرزند او متولی این مسجد است.  کانون فرهنگی هنری شهید برزگران که یکی از کانون‌های فعال مساجد گراش است در مسجد حاج فتح‌الله قرار دارد. روایت مجتبی بنی اسدی از این مسجد را در وبلاگش بخوانید:

۲۵- مسجد ابراهیم خلیل‌الله: مسجد ابراهیم خلیل‌الله سال ۱۳۹۷ در محله خلیل‌آباد بین خیابان‌های بسیج و آبیاری افتتاح شد. زمین مسجد توسط ورثه حاج‌ابوالحسن محمودی اهدا شد و حاج‌بابا عسکری آن را ساخته است.

 

 

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top