بستن

محمدرضا خواجی، و دنیای بزرگ یک بچه‌ی کوچک

 تا جشنواره کل ۵- محمدرضا خواجی متولد ۱۳۷۸ و دانش‌آموز کلاس سوم راهنمایی مدرسه شهدا است. او در تعطیلات تابستان یک فیلم داستانی ۲۶ دقیقه‌ای را با عنوان «خفقان» با کمک برادرش و دوستان‌اش ساخته و برای جشنواره امسال فرستاده است. محمدرضا داستان فیلم‌اش را این‌طور تعریف می‌کند: «فیلم درباره‌ی بچه‌ای است که کسی دنیایش را درک نمی‌کند و فکر می‌کنند کوچک است؛ در حالی که او استعدادها و توانایی‌های بزرگی دارد …» فیلم‌نامه این کار را برادر بزرگ‌ترش، محمدامین خواجی، نوشته است.

محمدرضا درباره‌ی انگیزه‌اش برای فیلم ساختن می‌گوید: «الآن زیاد فیلم نگاه نمی‌کنم. ولی قبلا بیشتر. کلا فیلم‌برداری کردن برایم جذابیت داشت.» او تعریف می‌کند که اولین فیلم‌اش را هم با بچه‌های محله‌اش در عرض سه روز ساخته است، و چون کسی نبوده که برایش تدوین کند، «رفتم و برنامه‌ی میکس را از یک نفر گرفتم و خودم میکس‌اش کردم.» با این که رشته‌ی اصلی‌اش کنگ‌فو است، این فیلم را درباره‌ی فوتبال ساخته است: «نام فیلم اول‌ام گنج فوتبال بود، که همان اخلاق است.»

بعد از این هم فیلم‌های زیادی به عنوان پروژه‌های درسی‌اش ساخته است: «برای هر درس مدرسه، فیلم‌هایی در حد ۵ دقیقه می‌ساختیم و توی کلاس نمایش می‌دادیم.» ولی فیلمی که رویش بیشتر کار کرده، همین فیلم «خفقان» است. البته این فیلم برای بخش مسابقه گزینش نشد، و فقط در بخش ویژه گراش به نمایش درمی‌آید. خودش درباره‌ این موضوع می‌گوید: «قبل‌اش حتم داشتم به بخش مسابقه می‌رود و مقام هم می‌آورد. فکر می‌کنم به خاطر مسائل فنی است که نرفت. چون آن را با عجله ساختیم. یعنی یک روز قبل از اتمام مهلت ارسال به جشنواره.»

البته نکته‌ی اصلی آنجاست که او عزم‌اش را از همین حالا جزم کرده که سال آینده هم در جشنواره شرکت کند: «یک فیلم‌نامه بامفهوم و درست، تقریبا آماده دارم که حتما در تابستان سال آینده می‌سازم.» این فیلم‌نامه را هم برادر بزرگ‌ترش، محمد امین، نوشته است. او می‌گوید: «کلا می‌خواهیم فرهنگ گراشی و دنیای قشری از مردم را در این فیلم نشان دهیم.»

محمدرضا این روحیه جنگنده را از ورزش مورد علاقه‌اش یعنی کنگ‌فو کسب کرده است. او بیش از سه سال است که در این رشته ورزشی فعال است، و مقام‌های زیادی از جمله مقام دوم استانی ۲ بار (سال‌های ۸۹ و ۹۰)، اول استانی (سال ۹۰)، و دوم کشوری (سال ۹۰) را به دست آورده است. البته علاوه بر گنک‌فو، او در رشته‌ی ورزشی فوتبال، و در رشته‌های هنری معرق و نقاشی هم فعال است، و می‌گوید یک رتبه دوم استانی در نقاشی هم دارد.

 

مشخصات فیلم:

خفقان

تصویربرداری، تدوین و کارگردانی: محمدرضا خواجی

فیلم‌نامه: محمدامین خواجی

بازیگران: مهدی دانشور، محمدرضا خواجی، اسماعیل اسدی، جواد ابراهیمی، مرتضی زمانی، مجتبی طالبی، مهدی مقدسی

زمان: ۲۶ دقیقه و ۱۱ ثانیه

بخش: داستانی

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top