هفت‌برکه: در گراش، امیدِ بیش از ۵ هزار نفر برای خانه‌دار شدن به طرح مسکن ملی است. فرماندار گراش می‌گوید روند مسکن ملی در شهرستان مطلوب است اما مجریان طرح معتقدند مشکلات اجرایی باید سریع‌تر رفع شود.

در جلسه شورای اداری شهرستان گراش که چهارشنبه ۴ آبان‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، یک بار دیگر موضوع نهضت مسکن ملی از طرف سخنگوی بسیج مهندسین مطرح شد و محمود طاهرزاده نیز از تازه‌ترین اقدامات انجام شده خبر داد.

Maskan Melli

جلسات مسکن ملی منظم برگزار می‌شود؟

محمدامین خواجی، مسئول بسیج مهندسین، در انتقاد از عدم برگزاری جلسات منظم نهضت مسکن ملی گفت:‌ «وقتی شورای مسکن منظم و مستمر نباشد به این قضایا دامن می‌زند، ما می‌دانیم که فرماندار سرشان شلوغ است، درخواست داریم بین اعضای دیگر در فرمانداری این جلسات در بلندمدت ادامه پیدا کند و از ادارات مرتبط هم دعوت شود.»

اما محمود طاهرزاده با رد این موضوع در پاسخ می‌گوید:‌ «خردادماه ۱۴۰۱ بود که مراسم معارفه من انجام شد و در این مدت ۶ جلسه برای نهضت مسکن ملی تشکیل داده‌ایم. من با قبل از خودم هیچ کاری نداریم. این که می‌گویید ۳ ماه است جلسه‌ای گرفته نشده است درست نیست. ۴ جلسه در فرمانداری، یک جلسه در راه و شهرسازی لارستان با حضور دکتر حق‌بین مشاور استاندار و یک جلسه هم در محضر استاندار و مدیرکل با حضور مدیران هر سه شهرستان در این مدت برگزار شده است.»

فرماندار گراش وضعیت مسکن ملی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: «خدا را شکر گراش در نهضت مسکن ملی دولت آقای رئیسی گراش اول است و با همکاری همه نهادها تمامی استعلامات گرفته شده و دستورها هم صادر شده است. بنیاد مسکن بیشتر از یک ماه کار تسطیح را شروع کرده. گراش اولین شهرستان در جنوب است که توانسته طرح نهضت مسکن ملی پیش‌قدم باشد و کارها را پیش ببرد.»

محمدامین خواجی با اشاره به مشکلات زمین ۷۷هکتاری و کمبود پروفیل طول و عرضی آن از فرماندار خواستار پیگیری موضوع شد و گفت: «در خصوص زمین‌های طرح نهضت ملی یک زمین  ۷۷ هکتاری داریم که طرح آماده‌سازی زمین استارت خورد. بنیاد مسکن ماشین‌آلات به صورت معدود آورد ولی گفتند پروفیل عرضی و طولی کم است. کار کلا متوقف شد و این اتفاق خوبی نبود و درخواست داریم بنیاد و راه و شهرسازی در این کار تعجیل داشته باشند، اگر بنیاد فرصت انجام کار را ندارد طرح مناقصه اجرایی شود و کار تسریع پیدا کند.»

فرماندار اظهار گفت: «مشکل پروفیل عرضی و طول زمین ۷۲ هکتاری حل شده است و برای این موضوع هم پیگیر است.»

آیا در تنگ حسین هم مسکن ملی ساخته می‌شود؟

بسیج مهندسین می‌گوید مطلع هستیم تنگ حسین برای مسکن نیروهای مسلح، سپاه و نیروی انتظامی و در یک طبقه پیش‌نهاد شده است. اما فرماندار می‌گوید: «در این مورد چیزی با ما اعلام نشده است. اما اگر اعلام شود همکاری می‌کنیم. شاید به عنوان پیشنهاد اولیه بوده است و با تایید خود مشاور فقط ۳۰ هکتار از ۱۸۰ هکتار را می‌توانیم بهره‌برداری کنیم.»

خواجی در خصوص تنگ حسین به موضوع جابجایی کشتارگاه هم اشاره می‌کند که فرماندار در پاسخ به این موضوع گفت:‌ «برای جابجایی کشتارگاه که مسائل و مشکلات خودش را دارد و شورای شهر نظرات خودشان را دارند این باعث شد که برای ۷۷ هکتاری من پیشنهاد جایگزین ۶۰ هکتاری را دادم.»

بسیج مهندسین به دو استعلام منفی که یکی از سوی منابع آب برای وجود مسیل‌ها است اشاره می‌کند که فرماندار خبر خوش برای حل این موضوع می‌دهد و می‌گوید: «۶۰ هکتاری فعلا برای نقشه  رفته است. که هر دو استعلامی هم که فرمودید در حضور استاندار حل شد دستور دادند که انجام شود و ۶۰ هکتاری هم رفت برای اجرای کارهای عملیاتی.»

یکی از موضوعات دیگر آورده متقاضیان برای آماده‌سازی زمین است. خواجی گفت: «در جلسه راه و شهرسازی اعلام شد که زمین‌های غیرمتعارف قانونش این است که حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون از خود متقاضی گرفته شود و مابقی خود راه و شهرسازی پرداخت شود و نیاز است اگر قرار است خود راه و شهرسازی کل مبلغ را پرداخت کند از درون شهرستانی برای پیگیری به وزارتخانه بروند تا فشار روی متقاضی کمتر شود.»

برای مسکن ملی خودمالکی زمین کم داریم

مسئول بسیج مهندسی گراش به کمبود زمین برای مسکن در گراش اشاره می‌کند و زمین شمالی اداره هواشناسی را پیشنهاد می‌دهد و می‌گوید: «آنالیزهایی انجام شده است که بر اساس متقاضیان و زمین‌های موجود کمبود زمین داریم. وجود مسیل‌ها می‌تواند یک علت و اینکه دولت اعلام کرده است که زمین را به مردم می‌دهیم تا خودشان طی یک سال و نیم بسازند و نیاز به این دارد که زمین موجود باشد و از طرفی دولت درخواست دارد که به سمت ساخت یک طبقه برود پس برای این حرکت افقی نیاز به زمین است. برای این مورد یک زمین وجود دارد در بخش شمالی ساختمان هواشناسی که در سمت چپ یکسری واگذاری‌ها اتفاق افتاده است، با معاون اداره کل صحبت کرده‌ایم که استقبال شد ولی انگار کسی نیست این جریانات را پیش ببرد و کار انجام شود و درخواست داریم که موضوع پیگیری و در دستور کار قرار گیرد.»

طاهرزاده ضمن استقبال از این موضوع گفت:‌‌ «اگر بتوانیم ۶۰ هکتاری و ۷۷ هکتاری را حل کنیم که حدود ۱۱۶۴ واجد شرایط در فاز ۱ و ۲ باید اجرایی شود. در فاز یک ۱۶۴ واحد و در فاز دوم ۹۰۰ واحد که دستور نقشه خورده است. گراش رسیده است به نقطه اجرا و اگر قرار است بعد از این ۶۰ و ۷۷ و ۷۲ هکتاری زمینی اضافه الحاق شود ما استقبال می‌کنیم و مخالف نیستیم که به سراغ خودمالکی برویم.» 

طبق نقشه ملی، حیاط خانه‌ها مشترک است

بسیج مهندسین در درخواست دیگری از فرماندار خواست تا موضوع نقشه‌های ۱۲۰۰ واحدی را برای جداسازی‌ حیاط مشترک پیگیری کند که فرماندار در پاسخ به این درخواست گفت: «اصلاح نقشه دست ما نیست و ملی است، اگر بخواهیم نقشه‌ها را تغییر دهیم که هزینه‌ها تغییر می‌کند. ابتدا ۴ واحدی بود ولی الان شد ۲ واحدی و باز هم برای حیاط جدا درخواست خود را می‌دهیم ان شاالله که موافقت شود.»

امام جمعه گراش با تاکید بر این موضوع که واحدها باید حیاط مجزا داشته باشند تا خانواده‌ها در حیاط خودشان احساس راحتی کنند از فرماندار خواست تا موضوع پیگیری شود و حیاط مشترکی در نظر گرفته نشود.

ساخت‌ و ساز در بافت فرسوده

محمدامین خواجی در ادامه به موضوع ۱۶۴ واحدی خیابان عاشورا اشاره می‌کند و خواهان تعیین وضعیت با پیمانکار است که اگر امکان ادامه ندارد به مناقصه گذاشته شود که فرماندار گفت: «پروژه ۱۶۴ واحدی که اقدام ملی است و از اقدامات دولت قبل بود میراث‌دار آن هستیم، جامعه مهندسین کمک کردند و ما هم پیگیری کردیم، پولی که قرار بود به حساب برگشت بخورد انجام شد.»

با توجه به انجام تفکیک‌های مختلف موضوع آغاز کار اداره خدمات رسان نیز اهمیت دارد. خواجی گفت: «طرح خدمات شهری آب و برق و گاز در تنگ حسین و زمین ۷۷ هکتاری که طرح و بودجه مشخص و برنامه‌ریزی شود.»

به نظر می‌رسد به ساخت و ساز در بافت فرسوده گراش کم‌توجه‌ای شده است: «بافت فرسوده ۳۰۰ میلیون وام ۱۸ درصد نهضت، ۳۵۰ میلیون تهسیلات نوسازی با نرخ ۱۰ درصد و ۱۵۰ هم صفر درصد است که برنامه‌ریزی شود از آن‌ها استفاده کرد.»

محمد امین خواجی در پایان به چند موضوع دیگر اشاره کرد و از فرماندار خواست تا در دستور کار قرار داده و پیگیری کند، او می‌گوید: «تسریع در صدور پروانه زمین ۷۷ هکتاری و اصلاح نقشه که در دستور کار قرار گیرد. کمبود نیروی انسانی در بنیاد بسیار احساس می‌شود که نیاز است پیگیری شود. موضوع آخر هم مسکن روستایی است که باید پیگیری شود.»

maskan1