بستن

نجات جان ساکنان، وظیفه‌ی ساختمان در هنگام زلزله

گزارش آگهی

مهندس غلامرضا فدایی، کارشناس ارشد سازه (طراح سازه)* در این کلیپ به این سوالات پاسخ می‌دهد: سطح تامین امنیت جانی در ساختمان‌های مسکونی چیست؟ یک ساختمان اصولی، در شرایط زلزله و بعد از آن، باید چه مشخصات و ویژگی‌هایی داشته باشد؟

 

اگر یک ساختمان مسکونی در بالاترین سطح ساخته شود، یعنی هر سه مرحله‌ی طراحی و اجرا و نظارت در آن به خوبی رعایت شده باشد و از بهترین مصالح در آن استفاده شده باشد، به نقطه‌ای می‌رسد که «سطح تامین امنیت جانی» نامیده می‌شود. طبق آیین‌نامه ایران و یا هر کشور معتبر دیگری، باید از ساختمان مسکونی این انتظار را داشت که فقط جان آدم‌ها را نجات بدهد؛ یعنی بعد از زلزله، یک ساختمان مسکونی نباید قابل استفاده باشد. ممکن است دیوارها ترک بخورد و شیشه‌هایش بریزد، ولی سقف نباید پایین بیاید و آدم‌ها باید از آن زنده بیرون بیایند.

تمام آیین‌نامه‌های معتبر دنیا این انتظار را دارند که ساختمان‌های مسکونی طوری طراحی و اجرا شوند که در هنگام زلزله، یک فرصت فرار به ساکنین بدهد که خودشان را به جای امن برسانند. این یعنی سطح تامین امنیت جانی. پس نباید از ساختمان‌هایی که در مواقع زلزله ترک می‌خورند عکس گرفت و آن را نشانه‌ی بد کار کردن مهندسان دانست. چون اتفاقا مهندس آن ساختمان باید همان کار را می‌کرد. اگر یک ساختمان مسکونی در زلزله ترک برداشته اما آدم‌ها از داخل آن سالم بیرون آمده‌اند، باید به تیم طراحی و اجرای آن تبریک گفت. اما خیلی از ما که این نکته را نمی‌دانیم، به مهندسین برچسب می‌زنیم.

با یک مثال ساده موضوع را روشن‌تر می‌کنم: در سال ۱۳۶۹ زلزله‌ای به بزرگی ۷.۴ ریشتر در منجیل رودبار اتفاق افتاد که ۳۵هزار نفر کشته داد و ۵۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند. چرا؟ چون در منجیل با ساختمان‌هایی روبه‌رو بودیم که اکثر آنها سازه‌ی بنایی یا خشتی بودند و یا حتی چوبی؛ و اصلا مهندسی‌ساز هم نبودند. چند دهه بعد در سال ۱۳۹۶، زلزله‌ای به همان بزرگی در کرمانشاه اتفاق افتاد، اما آمار کشته‌ها رسیده بود به ۴۰۰ تا ۷۰۰ نفر. البته این آمار هنوز هم زیاد است و باید به صفر برسد. اما باید این را هم توجه کرد که اینجا دیگر دغدغه‌ی ما این است که چرا بتن ترک خورده است و یا چرا این اتصال رد داده است. این یعنی پیشرفت.

اما چه اتفاقی افتاده بود که در زلزله‌ی کرمانشاه، اینقدر آمار کشته‌شدگان پایین آمده بود؟ جواب ساده است: ما سازمانی داریم به نام «سازمان نظام مهندسی ساختمان»، که وظیفه دارد از کنترل نقشه‌ها تا موارد نظارتی را تحت پوشش قرار دهد. اخیرا بحث اجرا را هم تحت پوشش قرار داده و اجازه نمی‌دهد هر کسی دست به اجرا بزند. هر قدر نظام مهندسی در این سال‌ها بیشتر قدرت گرفت، آمار کشته‌شدگان بعد از زلزله پایین‌تر آمد.

پس به تمام مالکانی که دارند ساختمان می‌سازند یادآوری می‌کنیم وقتی مهندس ناظر سخت‌گیری می‌کند، به خاطر این است که در هنگام زلزله، سقف ساختمان پایین نیاید و «سطح تامین امنیت جانی» فراهم شود.

 

* شرکت سازه برتر

آدرس: گراش، خیابان امام، ساختمان عالیان، طبقه اول، واحد ۱ و ۲

تلفن: ۰۷۱۵۲۴۵۱۸۸۴

همراه: ۰۹۱۷۷۸۲۵۷۵۲

🆔 Instagram.com/civil.eng_fadae

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top