هفت‌برکه: با برگزاری نخستین دوره انتخابات هیات مدیره کانون معماران و شهرسازان گراش در ۳۱ خرداد، این کانون به طور رسمی آغاز به کار کرد.

این کانونِ نوپا با هدف تقویت جایگاه قانونی معماران و شهرسازان در حوزه‌ی تخصصی خودشان و پاسخگویی به مسائل، مشکلات و نیازهای این صنف که در واقع بازوی کمکی کمیته‌ی معماری و شهرسازی نظام مهندسی است، راه‌اندازی شده است. مهندس حامد عبداللهی، یکی از اعضای این کانون، گفت: «این تشکل می‌تواند به عنوان یک کانون یا انجمن ثبت شود و پس از تعریف جایگاه قانونی خود و برخورداری از فرصت‌های قانونی، امور را سازماندهی کند.»

14030406 Kanoone Memaran Shahrsazan 1

جایگاه قانونی، اساسنامه و برنامه‌های کانون

مهندس عبداللهی درباره‌ی تفاوت جایگاه قانونی و ظرفیت اجرایی این کانون با کمیته‌ی معماری نیز گفت: «کمیته معماری در بحث قانونی صرفا تسهیل‌کننده است و نقش مشاوره‌ای دارد و نمی‌تواند به صورت قانونی وارد مسائل و مشکلات و نیازهای معماران و شهرسازان شود. کمیته‌های مختلفی در حوزه‌ی مهندسی ساختمان که زیر نظر دفتر نظام مهندسی گراش هستند فعالیت دارند، از جمله کمیته‌ی معماری و شهرسازی، کمیته‌ی تاسیسات مکانیکی و برقی و کمیته‌ی سازه. از آنجایی که طبق آمار ۶۷ نفر عضو دفتر نمایندگی نظام مهندسی در حوزه‌ی معماری و شهرسازی هستند و حداقل بین ۴۰ تا ۵۰ نفر هم عضو نیستند اما تحصیلکرده‌ی این رشته هستند و در گراش فعالند، ضرورت تشکیل این کانون را احساس کردیم.» او درباره‌ی لزوم ایجاد یک مرجع قانونی در زمینه‌ی معماری و شهرسازی در شهر نیز افزود: «این خلا هم در شهر احساس می‌شد که در حوزه‌ی معماری و شهرسازی یک سری اتفاقات می‌افتد که چون از لحاظ قانونی امکان پیگیری ندارد، بار اجرایی نیز ندارد. برای همین این رویکرد را انتخاب کردیم.»

عبداللهی همچنین درباره‌ی لزوم ثبت اساسنامه در پشیبرد اهداف و برنامه‌های کانون گفت: «هدف هیئت مدیره این است که روال قانونی اساسنامه و ثبت تشکل را پیش ببرد و از سوی دیگر ویژه‌برنامه‌هایی در حوزه‌ی آموزش، مبانی طراحی و مسائلی که خود اعضا درگیر آن هستند برگزار کند تا بتوانند در مسائل صنفی نقش‌آفرینی کنند. کانون می‌تواند با ثبت اساسنامه مواردی را که کمیته‌ی معماری قانونا نمی‌تواند پیگیری کند، دنبال کند.»

 مرجع تعرفه‌گذاری در پروژه‌های معماری   

به گفته مهندس عبدالهی، به عنوان نمونه یکی از فعالیت‌های موثر این کانون در آینده، موضوع تعرفه‌گذاری و ساختارمند شدن آن در شهر است: «خبر خوب اینکه کانون می‌تواند در زمینه‌ی طراحی به سطحی برسد که با تعرفه‌گذاری حداقل و حداکثر قیمت‌ها کمک کند افراد در جایگاه‌های مختلف چه مردم و چه طراحان بتوانند به این مرجع مراجعه کنند تا علاوه بر تعرفه وضع‌شده ترسیم نقشه از سوی استان، در موضوعات دیگر مثل طراحی نما، طراحی داخلی، سایت پلان و لنداسکیپ بدانند قیمت‌ها به چه صورت است و این مسئله در شهر به جای انجام سلیقه‌ای و عدم تعریف حقوق طرفین، شکل ساختاری پیدا کند.»

اعضای نخستین دوره کانون

میزان تحصیلات، تجربه، حرفه، جایگاه دانشگاهی، فعالیت‌های اجتماعی و جوان‌گرایی از جمله معیارهای موثر در انتخاب اعضای این کانون است. مهندس عبداللهی گفت: «در گروه الف لزوم داشتن سابقه‌ی کاری ۱۵ تا ۲۰ سال و پایه یک؛ در گروه ب سابقه‌ی کاری ۱۰ تا ۱۵ سال، داشتن پایه دو سابقه‌ی تدریس بیش از ۵ سال در دانشگاه و مسئولیت در انجمن‌ها و گروه‌های فعال شهری، هر کدام دو صندلی به خود اختصاص دادند. در گروه ج نیز اعضای با پایه سه و بدون پایه، دو صندلی کسب کردند. یک صندلی دیگر نیز جایگاه حقوقی رئیس کمیته معماری و شهرسازی به انتخاب رئیس دفتر نمایندگی شهرستان گراش است.»

این کانون متشکل از اعضای دفتر نظام مهندسی گراش در حوزه‌ی معماری و شهرسازی است و قرار است هر انتخابات تا زمان تشکیل اساسنامه به شکل سالیانه برگزار شود و بعد از شکل‌گیری اساسنامه هم انتخابات دوباره برگزار می‌شود. در این دوره ۶۷ نفر از اعضای رشته معماری و شهرسازی عضو دفتر نمایندگی نظام مهندسی و ساختمان شهرستان گراش صلاحیت شرکت در انتخابات را داشتند که از مجموعه ۴۸ رای ماخوذه، اعضای زیر انتخاب شدند:

گروه الف:

  1. مهندس محبوبه نوروزی
  2. مهندس عبدالله ایزدی

گروه ب:

  1. مهندس حامد عبداللهی
  2. مهندس سید مجید جهانبانی

گروه ج:

  1. مهندس زهرا شمسی
  2. مهندس علیرضا قنبرپور

همچنین در این دوره، مهندس محمد شیروان به عنوان بازرس و مهندس کیوان هنرور و مهندس وحید وقارفرد به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند. مهندس جواد اسدی نیز با نظر اعضای کانون، به ریاست کمیته‌ی معماری و شهرسازی شهرستان گراش در جایگاه شخصیت حقوقی و به عنوان نفر هفتم عضو هیات مدیره، برگزیده شد.

حامی مالی اولین دوره انتخابات کانون معماران و شهرسازان گراش، مجموعه‌ی اسپیناس بود. همچنین مهندس کمیل باقرپور و مهندس علی راهپیما به همراه مهندس جواد اسدی هیات اجرایی برگزاری انتخابات این دوره بودند.

14030406 Kanoone Memaran Shahrsazan 2