بستن

کمبود نان: جلسه فوق‌العاده در فرمانداری

هفت‌برکه: بر اساس اعلام کارگروه آرد و نان، سهمیه هیچ کدام از نانوایی‌ها تاکنون تغییری نکرده است و کاهش پخت نان در برخی نانوایی‌ها توجیهی ندارد.

به گزارش هفت‌برکه، با عدم پخت نان در برخی نانوایی‌ها به بهانه کاهش سهمیه، جلسه فوق‌العاده کارگروه آرد و نان گراش صبح چهارشنبه ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به ریاست قاسم فرسوده، معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری گراش، در سالن جلسات فرمانداری گراش برگزار شد.

فرسوده: نظارت و بازرسی باید جدی‌تر باشد

قاسم فرسوده با اشاره به اهمیت موضوع تامین نان گفت: «در ۲۶ سال خدمت من هیچ وقت پیش نیامده بود که بگویند نانواها نان به مردم نمی‌دهند. این کار جنبه خوبی نداشت و حتی موضوع در شورای تامین شهرستان مطرح شد. به همین دلیل جلسه فوق‌العاده را تشکیل دادیم تا دلیل این مشکل مشخص شود. ما چیزی برای مخفی کردن از مردم را نداریم به خاطر همین از رسانه‌ها هم دعوت کردیم که در جلسه باشند.»

فرسوده گفت: «با توجه به بخشنامه ما باید بازنگری در سهمیه نانوایی‌ها را انجام می‌دادیم که این بازنگری هنوز نهایی نشده است. ما به همه کسانی که در تولید و توزیع نان زحمت می‌کشند احترام می‌گذاریم ولی مشکلاتی وجود داشت که نیاز بود تجدیدنظر کلی صورت بگیرد. برای بازنگری دوستان دو یا سه ساعت در نانوایی بودند و با دقت محاسبه می‌کنند. من احساس می‌کنم بخشی از کم کاری نانوایی‌ها هم به بهانه بازنگری در سهمیه آرد بود. البته مواردی مانند زمان خرید سهمیه آرد هم وجود داشت.»

رییس کارگروه آرد و نان گراش گفت: «اگر کسانی قصد اخلال دارند باید برخورد شود. من احساس می‌کنم در بازرسی‌ها نظارت کافی انجام نمی‌شود و در نظارت و بازرسی‌ها باید جدی‌تر عمل کنیم.»

فرسوده در مورد توزیع آرد مردمی گفت: «چیزی به عنوان توزیع آرد مردمی در سطح شهر نداریم. در سطح روستا داریم ولی اگر نانوایی داشته باشند از سهمیه توزیع مردمی کسر می‌شود. فقط در ماه مبارک رمضان برای احترام به مردم سهمیه نانوایی‌ها را کم می‌کنیم و در حد یک سوم در بین مردم توزیع می‌شود. به همین دلیل آردهایی که توسط نانوایی توزیع می‌شود کاملا خلاف قانون است.»

بازنگری سهمیه‌ها نهایی نشده است

فرسوده نهایی شدن بازنگری در سهمیه آرد نانوایی‌ها را به جلسه آینده و حضور فرماندار موکول کرد.

اسماعیل بلبلی رییس اداره صمت گراش در مورد مشکل روزهای اخیر گفت: «با توجه به راه‌اندازی سامانه یکپارچه توزیع آرد، نانوایی‌ها ۶ روز کسر سهمیه داشته‌اند که ما از طریق اتحادیه به همه نانوایی‌ها اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. نانوایی‌ها می‌گویند سهمیه ما کم است اما این همه نان‌ پخت خانگی و نان بسته‌بندی از کجا می‌آید؟»

عبدالهادی سمیعی رییس اداره غله لارستان، گراش و اوز با رد کم شدن سهمیه نانوایی‌ها گفت: «قبلا دو سامانه خرید آرد داشتیم و از آذرماه این سامانه یکپارچه شد. این سامانه جای اول ماه در ۲۵ آخر ماه شارژ می‌شود و عملا شش روز سهمیه کسر نشده یا کاهش پیدا نکرده است. بلکه سهمیه ۶ روز زودتر واریز شده است و در اسفندماه برگشت داده می‌شود. در واقع شروع ماه نانواها از ۲۵ این ماه تا ۲۵ ماه بعد است و این را به نانوایی‌ها اعلام کرده‌ایم. سهمیه اسفندماه نیز شارژ شده و در دسترس نانوایی‌هاست.»

از هرجایی باشد برای نانوایی‌ها آرد تامین می‌کنیم

آهنعلی حسین‌شیری، رییس اتحادیه نانوایان گراش، گفت: «به هیچ وجه کمبود آرد نیست. ما همه نانوایان را توجیه کرده‌ایم که آردی از شما کسر نشده است. بلکه سهمیه شش روز زودتر واریز می‌شود و این شش روز از سهمیه کسر شده است.»

حسین‌شیری با اشاره به بعضی نانوایی که به بهانه کاهش سهمیه، پخت کمتری داشته‌اند گفت: «کم‌فروشی تعداد نان تخلف است و به برخی از نانوایی‌ها تذکر داده‌ایم. اگر موردی هم با ما تماس گرفته‌اند سریعا مراجعه کرده‌ایم. اگر مسئولیت قبول کرده‌ایم پای آن هم ایستاده‌ایم. ما بازرسی انجام می‌دهیم ولی وقتی تخلفات را گزارش می‌دهیم در جلسه نتیجه نمی‌گیریم.»

حسین‌شیری با تاکید بر سرعت‌گیری بازنگری سهمیه‌ها گفت: «۱۹ نانوایی در شهرستان داریم که فقط ۳ نانوایی را بازنگری کرده‌ایم. این کار را باید سریع‌تر انجام می‌دادیم. ما همیشه برای حضور در نانوایی‌ها آمادگی داریم ولی بازنگری باید با حضور نماینده فرمانداری باشد.»

رییس اتحادیه نانوایان گراش گفت: «ما در این مدت کمبود آرد نداشته‌ایم. حتی اگر یک نانوایی اعلام کرد آرد من تمام شد من از هر جایی بوده آرد برای‌شان تامین می‌کنم ولی بعضی از نانوایی‌ها بهانه می‌گیرند.»

سمیعی گفت در مورد بازنگری در سهمیه آرد نانوایان گفت: «روش ما این است که سهمیه نان را بر اساس گاز مصرفی تعیین کنیم.»

متولی نظارت چه کسی است؟

فرسوده، معاون فرماندار گراش، با اشاره به تغییر متولی تنظیم بازار گفت: «حدود یک ماه است که نظارت بر آرد و نان از اداره صمت به جهادکشاورزی منتقل شده است.»

مجیدی کارشناس جهادکشاورزی گفت:‌ «موضوع نظارت به ما منتقل شده است ولی نیرویی اضافه نشده است. بهتر است همه اعضای کارگروه در بخش نظارت همکاری کنند.»

حسین‌شیری  رییس اتحادیه نانوایان نیز در مورد نحوه بازرسی‌ها گفت:‌ «بازرسی به صورت سرزده است و در هر روز سه یا چهار نانوایی را بازدید می‌کنیم.»

مشکلات نانوایی سخاوت

به جز نانوایی‌ها کمبود نان در سوپرمارکت‌ها نیز دیده می‌شود. در این مورد خبرنگار هفت‌برکه در روزهای آینده با مالک نانوایی سخاوت گفتگو خواهد کرد.

حسین‌شیری در مورد نان سخاوت گفت: «نانوایی سخاوت مسئولیت آن با اتحادیه ما نیست.»

بلبلی در مورد نحوه فعالیت نان سخاوت گفت: «چانه نان صنعتی ۱۴۰ گرم است و با نانوایی‌های عادی متفاوت است. هر بسته دو هزار تومان به فروشگاه تحویل می‌شود و ۲۵۰۰ تومان به فروش می‌رساند. البته این شرکت برای تامین آرد مشکلاتی دارد. پخت نان لواش سخاوت ادامه دارد اما دستگاه نان لبنانی مدتی است متوقف شده است.»

همچنین در این جلسه اعلام شد مجوز نخستین مجتمع پخت نان سنتی تپ‌تپی در حال صدور است. 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top