بستن

کارگاه‌های علمی و عملی، مکمل جشنواره‌ی گریشبانگ

هفت برکه: همزمان با برگزاری چهارمین جشنواره دوبله و تولیدات رادیویی، ۳ کارگاه آموزشی، با عنوان «فن بیان و گویندگی در رادیو»،«جایگاه رادیو و رسانه امروز» و «گفتار در دوبله» در محل سینما فرهنگ گراش برگزار شد.

به گزارش هفت برکه: مجتبی زارعی، کارشناس ارشد مدیریت رسانه از دانشگاه صدا و سیما و کارمند رسمی صدا و سیما مرکز استان فارس، برگزاری کارگاه فن بیان و گویندگی در رادیو را برعهده داشت.این کارگاه، امروز پنج شنبه، هفتم بهمن ماه از ساعت ۸ صبح تا ۹:۳۰ برگزار شد. زارعی ۳۶ ساله، ۱۴ سال است که در حوزه خبر و فن بیان و گویندگی در صدا و سیما فعالیت دارد.

زارعی با اشاره به این که در خصوص مهارت‌های فن بیان و گویندگی در خدمت هنرجویان جشنواره تولیدات رادیویی گریش بانگ بودیم، می‌گوید:«در این کارگاه، تمرین‌های مختلف نفس‌گیری، تمرین‌های کنترل صدا، و همچنین اصول رعایت قواعد مناسب برای داشتن یک فن بیان خوب و حرفه‌ای، به شرکت‌کنندگان آموزش داده شد.»

این گوینده صدا و سیمای فارس که از داوران این دوره جشنواره است با تاکید روی این موضوع که تمام اثرهای رسیده به صورت دقیق بررسی و داوری شدند، گفت:«۶۵ اثر در خصوص گویندگی و فن بیان از سراسر استان فارس به دست ما رسید. که اغلب شرکت‌کنندگان از بانوان گرامی بودند همه را به صورت دقیق بررسی کردیم و از میان آن‌ها ۳ نفر به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند و جوایزی به آن‌ها اهدا می‌شود.»

او با این امید که جشنواره به پیشرفت و رونق حوزه گویندگی در شهرستان گراش و استان فارس کمک کند، ادامه داد:«این نکته را بگویم که از میان اثرهایی که ارسال شد صداهای بسیار خوبی شنیدیم و کسانی بودند که با وجود این که در شروع کار گویندگی هستند اما همچون افراد پخته و حرفه‌ای توانسته بودند آثار خود را ضبط کنند و برای ما بفرستند و ما هم شنیدیم و امیدوارم بستری فراهم شود تا از این صداهای خوب و اثرگذار و استعدادهای نابی که وجود دارد انشاالله استفاده شود. از همه دست اندرکاران به ویژه آقای شامحمدی و آقای رستم‌پور و اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان گراش که همکاری بسیار خوبی برای برگزاری این جشنواره تشکر می‌کنم.»

مسعود فرخ‌زاده، دارای دو مدرک کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد ارتباطات با گرایش تبلیغات تلویزیونی است. او از سال ۱۳۷۵ وارد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شده است و در حوزه‌های مختلف صدا و سیما در رشته تخصصی و پژوهشگری، فعالیت کرده است.

فرخ‌زاده که مسئولیت برگزاری کارگاه جایگاه رادیو و رسانه  را بر عهده داشت، می‌گوید:«این کارگاه از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ صبح امروز ادامه داشت. تاریخچه‌ی رادیو، ویژگی‌های رادیو به مثابه یک رسانه و نقش رادیو در بستر ارتباطی قدیم و جدید و مولفه‌های موثر در تولید یک برنامه‌ی رادیویی موفق و تقابل و رقابت رادیو با رسانه‌های امروز، مسائلی بود که در این کارگاه مطرح شد. کیفیت دوره نیز بسیار عالی بود و دو سوم افراد شرکت کننده به صورت فعال در بحث مشارکت و اظهار نظر کردند.»

حمیدرضا ید ملت در سال ۷۲ در شیراز  متولد شد و در حال حاضر مدت ۱۰ سال  است که ساکن مشهد مقدس است. او دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک است و کارشناسی ارشد رشته هوا فضا دارد. ید ملت از سال ۹۰ تا ۹۳ در شهرداری مشهد و از سال ۹۳  به بعد در بخش سیمای خراسان رضوی به عنوان مجری و گوینده فعالیت داشته است و چند سالی است که با رادیو زیارت استان خراسان رضوی، همکاری می‌کند و در حاضر مجری‌گری برنامه‌ای به اسم زائرسرا را در روزهای پنج شنبه و جمعه در رادیو زیارت برعهده دارد.

«گفتار در دوبله»، عنوان کارگاهی است که حمید رضا یدملت، اطلاعات و تجربیات خود را در اختیار شرکت‌کنندگان در جشنواره دوبله و تولیدات رادیویی قرار داد. او می‌گوید:«داوری بخش دوبله با بنده بود توفیق این را داشتیم آثار خیلی خوبی را از بچه‌ها ببینیم. البته ما ویدیو‌هایی در چند سطح‌های مختلف داشتیم، ویدیو ساده، متوسط و سخت و خیلی سخت، بچه‌ها واقعا خوب کار کردند حتی در بخش خیلی سخت با این که تصور من این بود که شاید افرادی از عهده‌ی انجام آن برنیایند اما واقعا خوب کار شده بود و من لذت بردم از کار بچه‌ها. در بخش کارگاه ما سعی کردیم نکات کلیدی و مهمی را در بحث دوبله صحبت کنیم تا تجربیات شرکت‌کنندگان را در این عرصه بیشتر کنیم و بالتبع آن، علاقمندان به دوبله بتوانند برای کارهای بعد با کیفیت بهتر این فعالیت را انجام دهند و بتوانند راحت‌تر در عرصه دوبله و گویندگی قدم بردارند.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top