بستن

کتاب تازه‌ی دکتر تقوی: ریشه‌های عقب‌ماندگی منطقه جویم

هفت‌برکه: دکتر کرامت‌اله تقوی، پژوهشگر و فعال اجتماعی جویمی، کتاب جدیدش را در مورد ریشه‌های عقب‌ماندگی منطقه جویم به زودی منتشر می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب سترگ را که شامل اسناد و مدارک ارزشمندی در مورد تمام شهرهای منطقه است، پیش‌خرید کنند.

«ریشه‌های عقب‌ماندگی منطقه جویم در دوره‌های قاجار و پهلوی در مقایسه با مناطق اوز، بستک، بیرم، خنج، گراش و لار» عنوان کامل کتاب جدید دکتر تقوی است که نشر اناالحق آن را در بهمن ماه ۱۴۰۰ چاپ منتشر خواهد کرد. این کتاب در ۹۳۵ صفحه، حاوی ۲۷۶ برگ سند تاریخی و ۲۲۶ قطعه عکس، حاصل ۱۵ سال تلاش‌شبانه‌روزی نویسنده است. یک فصل از این کتاب را، به همراه تعدادی از اسناد و عکس‌های موجود در آن، می‌توانید به فرم پی‌دی‌اف از اینجا دریافت کنید.

تکمیل خبر: کتاب ریشه‌های عقب‌ماندگی جویم به قیمت هر نسخه ۷۰۰ هزار تومان منتشر شده است. خواهندگان محترم می‌توانند مبلغ یادشده را به شماره حساب نویسنده کتاب واریز نمایند و تصویر آن را با واتساپ ارسال دارند. شماره واتساپ نویسنده، ۰۹۱۷۷۸۲۳۳۹۰ و شماره حساب نویسنده ۶۰۳۷۹۹۷۳۱۱۴۶۱۲۸۰ است.

پژوهشگر خستگی‌ناپذیر

کرامت‌اله تقوی متولد سال ۱۳۴۷ در شهر جویم است. او در سال ۱۳۷۳ مدرک کارشناسی جغرافیا را از دانشگاه تهران، و در سال ۱۳۸۸ مدرک کارشناسی ارشد تاریخ ایران در دوره اسلامی را از دانشگاه داراب دریافت کرد. او در سال ۱۳۹۵ در رشته دکتری تاریخ ایران باستان پذیرفته شد و هم اکنون مشغول تحصیل برای اخذ مدرک دکتری است.

از دکتر تقوی تاکنون ۱۲ کتاب پژوهشی و بیش از ۶۰ مقاله تحقیقی در مجلات و رسانه‌های مختلف منتشر شده است. او دست کم ۱۷ کتاب را نیز آماده انتشار دارد.

از میان فعالیت‌های چشمگیر فرهنگی و اجتماعی دکتر تقوی، می‌توان به تأسیس کتابخانه عمومی جویم در سال ۱۳۷۴، عضویت در نخستین دوره شورای اسلامی شهر جویم، مرمت و احیای آثار تاریخی شهر و بخش جویم با تشکیل انجمن میراث فرهنگی و گردشگری بخش جویم در سال ۱۳۷۷، تشکیل انجمن شاعران و نویسندگان بخش جویم در سال ۱۳۷۸، چاپ و انتشار ماهنامه‏های «پیام جویم» (۸۲- ۱۳۸۱) و «صحبت نوی جویم» (۹۶- ۱۳۹۴) اشاره کرد.

سوابق علمی و پژوهشی و سیاسی و اجتماعی کرامت‏اله تقوی را می‌توانید در فصل ۴۴ کتاب «پر سیمرغ» نوشته دکتر صغری استوار مطالعه کنید (دریافت این فصل از کتاب).

عقب‌ماندگی منطقه جویم در مقایسه با دیگر مناطق جنوب غربی فارس

دکتر تقوی در مقدمه‌ی کتاب «ریشه‌های عقب‌ماندگی منطقه جویم در دوره‌های قاجار و پهلوی» نوشته است: «منطقه جویم در جنوب شرقی استان فارس به فاصله ۲۵۰ کیلومتری شیراز مرکز این استان واقع شده است. شواهد و مستندات تاریخی نشان می‌دهد که منطقه جویم در غالب دوره‌های تاریخی از رشد و توسعه گسترده‌ای بهره‌مند بوده است. همین منطقه در دوره‌های قاجار و پهلوی به اوج انحطاط و عقب‌ماندگی می‌رسد. مقالات و کتاب‌های متعددی که نگارنده در حوزه تاریخ و جغرافیای منطقه جویم نگاشته و به چاپ و انتشار رسانده، مویّد ادعای موصوف است. گزارش‌های هر ده سال یک‌بار (برخاسته از سرشماری نفوس و مسکن) سازمان برنامه و بودجه استان فارس و مرکز آمار ایران (۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵) نشان می‌دهد که بخش جویم همواره یکی از عقب افتاده‌ترین بخش‌های استان فارس بوده است.»

او در ادامه می‌افزاید: «چکیده آن همه رونق و شکوفایی در اعصار گذشته را در فصل چهل و یکم کتاب حاضر و اوج انحطاط و مذلّت منطقه را در تمامی فصول همین کتاب می‌توان دید. کتابی که در واقع ۷۰۰۰ صفحه می‌باشد و چکیده آن به ۹۳۰ صفحه تبدیل گردیده است. مسأله اصلی در پژوهش حاضر این است که علت آن همه شکوفایی و توسعه در ادوار گذشته و عامل این همه عقب‌ماندگی منطقه جویم در دوره‌های قاجار و پهلوی چیست؟»

 

شیوه‌ی پیش‌خرید کتاب

کتاب «ریشه‌های عقب‌ماندگی منطقه جویم در دوره‌های قاجار و پهلوی» به صورت پیش‌فروش منتشر خواهد شد، به این ترتیب که به علت سنگین بودن هزینه چاپ، تعداد نسخ چاپ شده بر اساس تعداد متقاضیان پیش‌فروش خواهد شد.

این کتاب در قطع وزیری با ۹۳۵ صفحه، دارای جلد سخت سلفون رنگی، حاوی ۲۷۶ برگ سند تاریخی، ۲۲۶ قطعه عکس در ۹۴ صفحه تمام رنگ با کاغذ گلاسه، داشتن نمایه‌ی اشخاص و مکان‌ها، منبع ارزشمندی برای اهل کتاب و تحقیق خواهد بود. قیمت هر نسخه کتاب چاپ شده با هزینه‌ی ارسال پستی، ۴۵۰ هزار تومان است.

متقاضیان پیش‌خرید کتاب می‌توانند مبلغ یادشده را به شماره حساب نویسنده‌ی کتاب واریز، و تصویر آن را با واتساپ ارسال کنند. شماره واتساپ نویسنده ۰۹۱۷۷۸۲۳۳۹۰ و شماره حساب او ۶۰۳۷۹۹۷۳۱۱۴۶۱۲۸۰ است.

دکتر کرامت‌اله تقوی برای آشنایی علاقه‌مندان با سبک نگارش و محتوای کتاب، به عنوان نمونه، فصلی از این کتاب را با نام «بهداشت و درمان منطقه جویم در دوره پهلوی» در اختیار هفت‌برکه قرار داده است. بدیهی است در ۴۰ فصل دیگر نیز معرفی و مقایسه به همین منوال و به شکل مقایسه تطبیقی مناطق یاد شده انجام پذیرفته است. ۴۵ صفحه دیگر این چکیده نیز به چند نمونه از اسناد و عکس‌های مرتبط با همه‌ی مناطق یاد شده اختصاص دارد. این چکیده‌ی ۶۰ صفحه‌ای را می‌توانید از اینجا به فرمت پی‌دی‌اف دریافت کنید.

در ادامه نیز می‌توانید مقدمه‌ی این کتاب را مطالعه کنید.

 

ریشه های عقب ماندگی منطقه جویم در دوره­های قاجار و پهلوی

منطقه جویم در جنوب شرقی استان فارس به فاصله ۲۵۰ کیلومتری شیراز مرکز این استان واقع شده است. شواهد و مستندات تاریخی نشان می­دهد که منطقه جویم در غالب دوره­های تاریخی از رشد و توسعه گسترده­ای بهره­مند بوده است. همین منطقه در دوره­های قاجار و پهلوی به اوج انحطاط و عقب­ماندگی می­رسد. مقالات و کتاب­های متعددی که نگارنده در حوزه تاریخ و جغرافیای منطقه جویم نگاشته و به چاپ و انتشار رسانده ، مویّد ادعای موصوف است. گزارش­های هر ده سال یک­بار ( برخاسته از سر شماری نفوس و مسکن) سازمان برنامه و بودجه استان فارس و مرکز آمار ایران (۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵) نشان می­دهد که بخش جویم همواره یکی از عقب افتاده­ترین بخش­های استان فارس بوده است.

چکیده آن همه رونق و شکوفایی در اعصار گذشته را در فصل چهل و یکم کتاب حاضر و اوج انحطاط و مذلّت منطقه را در تمامی فصول همین کتاب می­توان دید. کتابی که در واقع ۷۰۰۰ صفحه می­باشد و چکیده آن به ۹۳۰ صفحه تبدیل گردیده است.

مسأله اصلی در پژوهش حاضر این است که علت آن همه شکوفایی و توسعه در ادوار گذشته و عامل این همه عقب ماندگی منطقه جویم در دوره­های قاجار و پهلوی چیست؟

در دوره­های قاجار و پهلوی ، صاحبان قدرت و ثروت با شدّت و حدّت تمام به نهایت جنایت و ستمکاری دست یازیدند و ساکنان این سرزمین کهن را از داشتن کمترین امکانات (آموزشی و بهداشتی و درمانی و خدماتی) محروم ساختند ، به نحوی که مردمان تن به قضا و قدر سپردند و به مرگ تدریجی توام با ترعیب و تهدید و شکنجه و تحقیر گرفتار آمدند. این در حالی بود که منطقه جویم از لحاظ داشتن عوامل جغرافیایی موثر در توسعه یافتگی (آب و هوای متعادل ، منابع زیر زمینی ، موقعیت جغرافیایی ، منابع آب فراوان ، پوشش گیاهی گسترده) نه تنها در استان فارس بلکه در سطح ایران همتا نداشت.

از سویی در ۴۰ سال اخیر به مصداق «هر کسی از ظن خود شد یار من » دارندگان مدارک دانشگاهی در نقش­های مختلف اجتماعی برای درمان زخم­های عمیق این بیمار رو به احتضار ، نسخه­هایی نادرست پیچیدند که نه تنها تأثیر نداشت ، بلکه بر عکس وخامت احوال او را دو چندان ساخت. علت این امر را باید در ندانستن روش­های تحقیق برای یافتن پاسخ مسأله دانست. پاسخ­گویی به مسایل بدون دانستن روش پژوهش و مراحل آن ره به بادیه بُردن و جان و تن به هلاک سپردن است.

جهان پیشرفته معاصر (در یکصد سال اخیر) پاسخ­گویی به مسایل و یافتن راه حل مناسب در همه عرصه­ها را کار پژوهشگران می­داند. یک پژوهشگر علوم انسانی با طی مراحل پژوهش (طرح سوال و بیان مساله ، تدوین فرضیه ، جمع­آوری داده­ها ، پردازش و تجزیه و تحلیل داده­ها ، نتیجه­گیری و ارایه پیشنهادات) و بهره­مندی از نظرات متخصصان (در حوزه­های تاریخ و جغرافیا ، مرمت و معماری ، جامعه­شناسی و روان­شناسی) می­تواند پاسخ هر مساله­ای را دریابد و برای اجرا در اختیار مجریان قرار دهد.

نگارنده تا کنون (پایان سال ۱۳۹۸) توانسته تعداد ۴۰ عنوان کتاب و ۷۰ عنوان مقاله با موضوعات تاریخ ، جغرافیا ، ادبیات و مذهب در حوزه­های منطقه­ای ، استانی ، کشوری و جهانی به رشته تحریر در آورد که تنها کتب مزبور بالغ به ۱۴۰۰۰ صفحه می­باشد ؛ اما مهم­ترین و حجیم­ترین وسنگین­ترین کتاب خود را کتاب حاضر «ریشه­های عقب ماندگی منطقه جویم در دوره­های قاجار و پهلوی» می­داند که حجم آن بالغ بر ۷۰۰۰ صفحه می­باشد و چکیده آن در ۹۳۰ صفحه هم­اینک پیش روی خواننده ارجمند قرار دارد.

اهمین حیاتی موضوع سبب گردید نگارنده از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۹ یعنی ۱۴ سال تمام (با اختصاص ۷۰۰۰ ساعت وقت خالص) به شکل شبانه­روزی و تمام وقت بدین مهم اهتمام ورزد تا بتواند شاهکار آثار پژوهشی خود را تولید و تقدیم نماید.

نگارنده با افتخار تمام اعلام می­دارد که پس از زحمات شبانه­روزی ۱۵ ساله ، توانسته خورشید حقیقت را از پس ابرهای تیره و تار جهالت نمایان سازد و بر همه حدس و گمان­های عامیانه و غافلانه در بیان علل عقب ماندگی منطقه جویم مُهر بطلان زند. بنابراین برای بیرون رفت منطقه از این وضعیت خطرناک و کشنده ، پیشنهاداتی کاملاً پژوهشی و فنی برخاسته از جانمایه همین پژوهش عرضه گردیده تا همه آحاد هر یک در نقش تعیین شده ، با اجرای آن بتوانند به زدودن هر چه زودتر ریشه­های متعفن یاد شده و کاشتن شجره­ای با ریشه طیبه دست یا زند تا دست کم نسل آینده بتواند از این مرداب و منجلاب جهنم گون برون آید و با جوبیارهای زلال ذهن و تفکر آسمانی خود ، دریایی روشن و گلستانی معطر ، سرشار از طراوت و تازگی و شادمانی و آرامش فراهم سازد.

در همین راستا با کاربرد روش مقایسه تطبیقی ، تحولات همزمان سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی مناطق همجوار منطقه جویم در محدوده لارستان کهن یعنی اوز ، بستک ، بیرم ، خنج ، گراش و لار نیز واکاوی و بررسی گردیده است تا بدین وسیله باشندگان و پویندگان مناطق مزبور نیز بر داشته­های غالباً بیشتر و کاستی­های غالباً کمتر مناطق خویش اشرافی بیشتر یابند.

این کتاب از یک مقدمه و ۴۶ فصل همراه با نمایه نام کسان و نام جای­ها تشکیل شده است. تعداد ۲۷۶ برگ سند منحصر به فرد تاریخی و تعداد ۲۲۶ قطعه عکس از رجال منطقه جویم و مناطق اوز ، بستک ، بیرم ، خنج ، گراش و لار در یکصد صفحه کاغذ گلاسه رنگی زینت بخش کتاب حاضر است.

عناوین فصل­های یاد شده عبارتند از:

کلیات ، بخشداران ، آب­رسانی به روستاها ، آموزش و پرورش ، انجمن­ها ، بهداشت و درمان ، پست و تلگراف و تلفن ، تغیییر ترکیب جمعیتی ، خاندان­های قدیمی ، شکایت­های عمومی و خصوصی ، کد خدایان ، میراث فرهنگی و گردشگری ، برق­رسانی به روستاها ، تربیت بدنی ، ثبت احوال ، ثبت اسناد و املاک ، جاده­سازی روستاها ، وضعیت حزب رستاخیز ، داد و ستد و بازرگانی ، دامداران ، ساخت و ساز مسکن و شهرسازی ، سازمان دفاع غیر نظامی ، سوانح طبیعی و غیر طبیعی ، شهرداری ، وضعیت شیر و خورشید سرخ ، کشاورزی ، محیط زیست گیاهی و جانوری ، برگزاری مراسم نیایش و جشن­های دولتی ، وضعیت مطبوعات ، مواد مخدر و کالاهای قاچاق ، مهاجران ، نیروی انتظامی ، برنامه­های عمرانی انجام شده ، عملکرد شورای اداری ، شرکت­های تعاونی ، بررسی وضعیت سیاسی اجتماعی ، وضعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی ، نتیجه­گیری نهایی ، پیشنهادات ، اسناد و نگاره­های مناطق جویم ، اوز ، بستک ، بیرم ، خنج ، گراش و لار در دوره­های قاجار و پهلوی از اهم فصول یاد شده کتاب حاضر به شمار می­آید.

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top