هفتبرکه: چهارده پس از آغاز دوره نمایندگی، اولین نشست خبری علاالدین بروجردی، نماینده مردم پنج شهرستان جنوب فارس، یک روز پس از روز خبرنگار، شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۴ برگزار شد.
به گزارش هفتبرکه، بروجردی در اولین نشست خبری با رسانههای حوزه انتخابیه در سالن کنفرانس اداره آموزش و پرورش لارستان میزبان خبرنگاران منطقه بود تا گزارشی از فعالیتهایش را در ۱۲ بخش ارائه کند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد. از گراش، خبرنگاران چهار رسانهی هفتبرکه، پندری، تابان و فداغنیوز در این جلسه دوساعته حضور داشتند.
نشست خبری با قرائت قرآن توسط خود علاالدین بروجردی شروع شد و در ادامه نیز خود او مدیریت جلسه را به عهده گرفت. او پس از تبریک به مناسبت روز خبرنگار و تسلیت به مناسبت شهدای جنگ ۱۲روزه، اظهار کرد: «بعد از حدود یک سال و نیم، تصمیم گرفتیم یک گفتمان با رسانهها داشته باشیم.»
گزارش عملکرد در ۱۲ محور
نیم ساعت ابتدایی نشست به گزارش بروجردی از عملکردش در این ۱۴ ماه نمایندگیاش گذشت. او گزارشش را در ۱۲ محور ارائه کرد: آب، جاده، خط آهن، فرودگاه، منطقه ویژه اقتصادی، بندر خشک، بندر لارستان، صنعت، نیروگاه خورشیدی، چاه گاز، میراث فرهنگی و پیست موتورسواری.
محور اول: آب
نماینده مردم جنوب فارس گفت: «از روز اول، مبنای ما بر کارهای زیربنایی با اولویت آب بود. ما کشور کمآبی هستیم و منطقه ما کمآبتر از خیلی مناطق کشور است. ما در جلسهای که با مسئولان آبفا و منابع آب استان داشتیم، گزارش نگرانکننده شنیدیم: تعدادی از سدهای استان عملا خشکیده و میزان آب به دلیل عدم بارندگی یا کمبود آن به شدت دچار کاستی شده است. دیروز هم بازدیدی از سد سلمان داشتیم. سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در این سدِ یک میلیادر متر مکعبی بود. امسال به ۳۷۰ میلیون متر مکعب رسیده بود. این به شدت نگرانکننده است. ما به عنوان کسانی که معتقدیم که قدرت از آن خداست، باید دعا کنیم و فرهنگ اسلامی نماز استسقا را ترویج کنیم تا خدا باران رحمتش را بر ملت ما ارزانی دارد. نکته دوم هم این است که در مصرف آب صرفهجویی کنیم و توصیه کنیم به افکار عمومی برای صرفهجویی.»
پس از این هشدار و توصیه، بروجردی به اقداماتش به عنوان نماینده مجلس پرداخت: «با وجود همه اینها، ما برای چند ده سال آینده نیازمند تامین آب هستیم و مهمترین منبع هم سد سلمان است. سال گذشته تلاش شد و ماده ۲۳ خط دوم سد سلمان فارسی اخذ و به مجلس منعکس شد. در ردیف بودجه ۱۴۰۴ قرار گفت که حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد که به زودی مناقصه برگزار میشود. این خط ۸ هزار میلیارد تومان نیاز دارد. در آغاز عملیات اجرایی آن هستیم و این گام بسیار مهمی برای مردم و آیندهی منطقه کم آب جنوب فارس.»
دومین اقدام بروجردی، بهرهگیری از آب دریاست. به گفته او، «تلاش دیگر برای تصفیه آب دریاست. آب دریا بسیار پرهزینه است. صد برابر آب معمولی است قیمت آن، چیزی در حدود ۲.۵ یورو. تصفیهخانه لازم است که در حال احداث است و لولهگذاری نیاز دارد. البته برای صنایع بزرگ خیلی مفید است و با توجه به درآمد هنگفتی که دارند، امکان خریداری دارند. در هر صورت به همین میزان که کارخانههای بزرگ استفاده میکنند، در مصرف آب معمولی برای شرب و مردم و کشاورزی صرفهجویی خواهد شد.»
محور دوم: جاده
نماینده مردم اولویت دومش را جادهها اعلام کرد و گفت: «ما همیشه تعبیر جاده مرگ را از زبان مردم شنیدهایم به دلیل عدم چهارخطه بودن جاده بندرعباس-لار-جهرم. خبر خوب را عرض کنم که ۳۰ کیلومتر آخر جاده لار – بندرعباس منتهی به مرز استان هرمزگان اخیرا به مناقصه گذاشته شد و یکی از شرکتهای قدرتمند برنده شد و سهشنبه همین هفته معاون وزیر راه برای مراسم آغاز عملیات اجرایی این جاده میآید. بنابراین ما دیگر بخشی در جادههایمان نداریم که به پیمان نرفته باشد.»
بروجردی در مورد نحوهی تامین بودجه این بخش از جاده نیز توضیح داد: «البته ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که ما با استفاده از با برخی روشها برای تامین منابع مالی با توافق با استاندارهای فارس و هرمزگان از یک طرف و معاونین وزیر راه و شهرسازی به توافقی که مکتوب و ابلاغ هم شده انجام پذیرفته اتفاق بیفتد. ضمن اینکه میزان بودجه اختصاص یافته در بودجه ۱۴۰۴ برای جادهها نیز حداقل دو برابر بودجه سال قبل شده است که از این منظر هم امکان ادامه راه وجود دارد.»
نماینده در ادامه گفت: «هر سه تونل در این مسیرها فعال و در حال احداث است. و همه شرکتهای پیمانکار در حال کار هستند.»
محور سوم: خط آهن
خط آهن یکی از برنامههای اعلامشدهی بروجردی در زمان انتخابات بود. او در این زمینه نیز گزارش داد: «خط آهن لارستان چیزی حدود ۲۷ سال است زمین مانده است. از زمان مرحوم نخبه که تلاش کرد عملیات اجرایی این خط بعد از کسب ماده ۲۳ آغاز شد و ۲۰ کیلومتری هم عملیات اجرایی هم انجام شد. ولی با توجه به عدم امکان مالی دولت در وضعیت فعلی، امکان استفاده از بودجه دولتی وجود نداشت و در نتیجه از شیوه تامین مالی خارجی، فاینانس، استفاده شده و موافقت وزارت راه گرفته شده و در مرحله اجراست. امیدواریم با نهایی شدن تایید این روش توسط دولت ما شاهد آغاز عملیات اجرایی باشیم.
محور چهارم: فرودگاه
بروجردی در مورد چهارمین محور گزارشش گفت: «با توجه به اهمیت مرز هوایی برای شهرستان ما و هر پنج شهرستان، یعنی فرودگاه آیتالله آیتالهی، ما در مذاکراتی که با ایران ایر صورت گرفت بعد از جنگ تحمیلی که همه پروازها لغو شده بود، یک پرواز ایران ایر اضافه کرد که دو پروازش بشود سه پرواز. کاسپین هم دو پرواز اضافه کرده و بنابراین پنج روز هفته ما پر شده است. امیدواریم که برای دوشنبه هم پرواز مشهد-لارستان را مذاکره اولیه صورت گرفته است.»
او در مورد پروازهای خارجی فرودگاه لار نیز گفت: «توافق شد که با توجه به حجم مسافر که تنها فرودگاهی در کشور هستیم که تعداد پروازهای خارجیمان سه برابر پروازهای داخی است. این استثناست در کل کشور. بنابراین برای احداث ترمینال جدید موافقت شرکت فرودگاههای کشور گرفته شده و امیدواریم عملیات اجراییش آغاز شود.»
او سپس به طرح هواپیمایی لادایر پرداخت: «طرحی هم پیشنهاد شد و پیگیری شد و مراحل آخر عملیاتی شدنش را میگذراند: یک خط هوایی ویژه این منطقه تحت عنوان لاد ایر است. که هواپیماهای آن خریداری شده و امیدواریم امسال شاهد افتتاح رسمی این خط باشیم. حسن این کار این است که دستمان باز است که مثلا اگر بخواهیم در سفر عمره استفاده کنیم، میتوانیم از خط خودمان استفاده کنیم. من معتقدم مسیرهایی مثل لار به طرف شیراز یا به طرف کیش یا با توجه به تقاضاهایی که وجود دارد در این منطقه، به طرف شمال کشور مثل رامسر، امکان ایجاد خط هوایی وجود دارد.»
محور پنجم: منطقه ویژه اقتصادی
نماینده مردم جنوب فارس ادامه داد: «نکته پنجم منطقه ویژه اقتصادی است. این منطقه سالهای طولانی متوقف شده بود و من معتقدم آن هزار هکتاری که جانمایی شده بود، برای آینده کافی نیست. بنابراین طراحی جدید صورت گرفت تا این هزار هکتار تبدیل به ۳ هزار هکتار شود تا پروژههای بزرگ اگر قرار بود احداث شود، بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. موافقت استاندار گرفته شده و یکی از شرکتهای بزرگ اقتصادی هم به عنوان مسئول منطقه ویژه قبول مسئولیت کرده و مراحل اجراییش طی میشود.«
محور ششم: بندر خشک
ششمین نکتهی گزارش بروجردی، بحث بندر خشک بود. او گفت: «تجربهی تلخ انفجار بندر رجایی نشان داد که سیاست تمرکز کالاها در بندرعباس نادرست است و باید تقسیم شود. با توجه به این که منطقه ما منطقه خشک است، ایجاد بندر خشک طی گزارشی به وزیر داده شد و موافقت وزیر اخذ شد. مراحل اجراییش طی میشود تا بتوانیم بخش قابل توجهی از این امکانات به این منطقه وارد شود.»
محور هفتم: بندر لارستان
علاالدین بروجردی، نماینده مجلس، در ادامه گزارش گفت: «نکته هفتم، فعال کردن بندر لارستان است. که رویه صادرات و واردات مصوب شد و حتی درخواست شده که واردات خودرو در این منطقه وجود داشته باشد. درخواستش به وزیر اقتصاد داده شد. دنبال این هستیم که بتوانیم از گمرک استفاده کنیم و برای کسانی که در این منطقه حضور دارند لازم نیست کالاهایی که از خارج وارد میکنند، به بندرعباس ببرند. مستقیم از کشتی منتقل میشود به گمرک لارستان و اینجا تخلیه شود و مراحل قانونی گمرکی را طی کند.»
محور هشتم: صنعت
نکته هشتم گزارش بروجردی، واحدهای صنعتی بود. او گفت: «در انتخابات هم عرض کردم برای اشتغال ضروری است. پروژه لاتکس فعال است. البته در دیوانسالاری اداری ما مراحل کسب مجوز و گرفتن زمین ومحیط زیست و … هفتخوان رستم است. به هر حال با جدیت دارد دنبال میشود.»
بروجردی سپس به بحث گراشخودرو پرداخت: «با یکی از دوستان در گراش صحبت شد تا یک کارخانه احداث ماشینهای برقی راهاندازی کند. چون مستحضرید که خودرو از سوختهای فسیلی فاصله میگیرد به لحاظ مسائل زیستمحیطی و به سمت خودروی برقی میرود. پیشنهاد کردم که اگر این شکل بگیرد عنوانش را گراشخودرو بگذاریم. یعنی هر شهری آمادگی سرمایهگذاری داشته باشد، حتما حق این است که به نام همان شهر رقم بخورد. این هم مذاکرات اولیه صورت گرفته، ممکن است زمانبر شود، اما امیدواریم وارد مرحله عمل شود.
محور نهم: نیروگاه خورشیدی
ایجاد نیروگاههای خورشیدی نهمین نکتهای بود که بروجردی در گزارشش ذکر کرد. او گفت: «با توجه به این که یکی از بهترین مناطق کشور در داشتن خورشید قوی و عدم وجود رطوبت در منطقه بسیار وسیع لارستان، ما میتوانیم در یکی از پنج شهرستان این کار را انجام بدهیم. صحبتهای اولیه صورت گرفته برای احداث یک نیروگاه صد مگاواتی و با طرح توسعه تا دویست مگاواتی خورشیدی. امیدوار هستیم که این کار عملیاتی بشود و شاهد تحول در منطقه باشیم.»
محور دهم: دکل گاز
بروجردی، نماینده مجلس، در ادامه گفت: «نکته دهم، با توجه به اینکه هم در شمال منطقه ما، جویم، و هم در جنوب، در بیرم، چاههای با منابع عظیم گازی کشف شده؛ در جویم دکل در حال نصب است. دکلهای حفاری چاههای گاز با بیش از صد تریلی منتقل میشود و اکثرش منتقل شده است و به زودی در همین هفته بازدید خواهیم داشت. در بیرم هم جانمایی صورت گرفته و راه احداث شده است. که باید از نماینده قبلی منطقه، برادر عزیز آقای حسینزاده، هم که مسئولیت مهمی در وزارت نفت دارند، تشکر و قدردانی بکنم. ظرف دو ماه آینده با مذاکراتی که صورت گرفته، دکل بیرم هم میآید و نصب خواهد شد. و این هم گام بسیار مهمی است.»
محور یازدهم: میراث فرهنگی
بروجردی رسیدن به آثار باستانی را محور دیگری برای گزارش قرار داد: «آثار باستانی که در هر ۵ شهرستان وجود دارد، با دعوت از دارابی، قایم مقام وزیر میراث فرهنگی، در اواخر سال گذشته، توافقهای خوبی صورت گرفت و در حال اجراست. حتی احیای سومین آتشکده مهم زرتشتیان کشورمان در منطقه کاریان جویم در برنامه وجود دارد. که امیدوارم بتواند این کار صورت بگیرد.»
محور دوازدهم: پیست موتورسواری
بروجردی آخرین بخش گزارش عملکردش را ویژه جوانان دانست و گفت: «نکته آخر هم که مخصوص جوانان است، بحث پیست موتورسواری است که جانمایی صورت گرفته و تسطیح انجام شده و در مرحله آسفالت و آمادهسازی است. تا از تردد موتورهای سنگین و پرسرعت در جاده لار به طرف گراش خودداری بشود که میتواند برای مردم خطرناک باشد.»
نماینده در پایان گزارش گفت: «بر اساس اولویتها کار جلو میرود. امیدواریم که هر چه سریعتر شاهد به نتیجه رسیدن پروژهها و افتتاح رسمی آنها در منطقه باشیم.» او سپس آماده پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران شد.
پاسخهای بروجردی به سوالات خبرنگاران
پرسشهای خبرنگاران گراش و پاسخهای بروجردی در گزارش جداگانهای منتشر خواهد شد. در ادامه، بخشهایی از پاسخهای بروجردی به سوالات خبرنگاران شهرهای دیگر منطقه را مرور خواهیم کرد.
تقاطع غیر همسطح در هر دو ورودی لار در حال پیگیری است.
برای احداث کارخانه آرد، اگر فرد مورد نظر شناسایی شود، از کسانی که در بخش خصوصی آمادگی سرمایهگذاری دارند، حمایت همهجانبه میکنیم.
ارتقای منطقه حفاظتشده هرمود به پارک را در ملاقات با رییس سازمان محیط زیست به صورت درخواست کتبی ارائه دادیم.
توسعه کشتهای گلخانهای هم ضروری است.
در بحث حمایت از شترداری، امیر قطر دو سایت بزرگ پرورش شتر را چندین سال است در منطقه احداث کرده است. در فراشبند پرورش شترهای گوشتی هم در برنامه است.
بزرگترین کشتارگاه مدرن کشور را یکی از سرمایهداران در لار احداث میکند. حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است. کنار آن یک مرکز بزرگ پرورش دام هم ساخته میشود. در آینده، این یکی از اقلام صادراتی شهرستان به منطقه میتواند باشد، که ارزآوری خوبی هم دارد.
پروژههای مسکن ملی را در همه شهرستانها پیگیری میکنیم.
احداث یک هتل بزرگ که در ارتقای صنعت توریسم و توریسم ورزشی تاثیرگذار است لازم است.
کارخانه قیر با توجه به مخالفت مردم کورده، ما منطقه را تغییر دادیم و توافق شده که آنجا عملیاتی شود. اما این بار محل آن را اعلام نمیکنیم.
من موافق نیستم که مدل توسعهی لامرد در اینجا تکرار شود، چون برای ما مسالهی هوا مهمتر از همه چیز است.
در عزل و نصبها روشم این نیست که فلانی باشد یا نه، اما اگر احساس کنیم که فردی به مسئولیتی منصوب میشود که توانمندی لازم را نداشته باشد، در جهت دفاع از حق مردم، تذکر به استاندار و مسئول مربوطه میدهیم تا فردی را بگذارند که توانمند باشند.
اگر فرد خاصی برای دارالترجمه متقاضی است، بگویید تا تلاش کنیم راهاندازی کنیم.
فاز دوم کارخانه سیمان را هم در برنامه داریم و انشالله به نتیجه برسد.
در گراش هم ۷۰۰ هکتار الحاق به محدوده در دست انجام است برای بحث مسکن.
وقتی اوز تبدیل به پایتخت کتاب ایران میشود، نشان میدهد ما در بخش فرهنگی عرض اندام خوبی داریم که باید تقویت شود.
سیستم اداری ما دچار یک دیوانسالاری بسیار بدی است و کارها کند پیش میرود.
در مورد جذب نیرو، فراخوان داده میشود و باید از همین چارچوب باشد.
در تلاشیم کتابخانه لارستان را در دهه فجر افتتاح کنیم.
[در مورد ارتقای فداغ به بخش]، ارتقا یک معیارهایی دارد. در مقطعی وزارت کشور کل ارتقاها را متوقف کرده بود. اخیرا برخی اقدامات شروع شده است. در مورد فداغ هم نامهنگاریهایی صورت گرفته است.
برای اولین بار در تاریخ اسلام، دو فرماندار ما در اوز و خنج از خانمها هستند.
حق جویم است که کارخانه پنبه داشته باشد.