بستن

سیل در فداغ : یک تجربه‌ی خوب، بد، زشت

فاضل نریمانی – فعال اجتماعی فداغ: چهار روز از بارش باران پر رحمت و سیل شدید منطقه فداغ گذشت و ویرانی‌های ناشی از آن بعضا پابرجاست. پس از گذشت چند روز شاید اکنون فرصت مناسبی برای ارزیابی عملکردها و تدابیر اتخاذ شده توسط مسئولین باشد.

🔻 پیش از باران

✅ هفته‌ها قبل از ورود سامانه بارشی به منطقه هشدارهای کارشناسان کشوری و منطقه‌ای صادر شد؛ هرچند این هشدارها توسط بعضی افراد جدی گرفته نشد!

✅ رایزنی ها، هماهنگی ها و ارائه پیشنهادات توسط صاحب نظران به مسئولین محلی صورت گرفت.

✅ مسیرهای ورودی و خروجی سیلاب به روستا شناسایی شد.
با همکاری برادران پناهی و همراهی اعضا شورای اسلامی و دهیار فداغ، مسیر سیلاب بهسازی و رفع مانع شد؛ مقسم‌ها باز و احیا شد؛ دیواره رودخانه فصلی بررسی و مناطق مستعد تخریب تا حد امکان اصلاح شد.

✅ تیرهای برق آسیب دیده اصلاح شد.

✅ گروه‌های امدادی بسیج با اعلام آمادگی خود برای کمک به آسیب‌دیدگان احتمالی روحیه جهادی خود را به اثبات رساندند.

✅ همکاری و همراهی کشاورزان بالاخص اکثر مقسم‌داران و چند تن از اهالی از جمله جوانان محله قبله برای تسریع کار لودر و لوله‌گذاری خروجی کوچه‌ها قابل تقدیر و سپاس است. امید داریم باقی مقسم‌داران نیز از این پس به اهمیت همکاری در شرایط بحرانی پی ببرند!

✅ مقرر شد ماشین‌های سنگین شخصی و شرکت نفت فداغ در زمان حادثه در حالت آماده‌باش کامل باشند.

💧 باران بارید و بارید و بارید… شدت گرفت… سیل روانه رودخانه فصلی فداغ شد.

🔻پس از باران

✅ شوق و ذوق اهالی از دیدن باران رحمت الهی وصف ناپذیر بود.

⭕️ سیل شدت گرفت؛ مقسم‌ها جواب‌گوی شدت سیلاب ورودی نبود؛ تعرض سیلاب به کوچه‌ها و منازل مسکونی بیشتر شد؛ فریاد نگرانی، شکایت و دلهره اهالی به گوش رسید.

⭕️ تصاویر و کلیپ های سیل و خرابی در گروه ها منتشر می‌شد و همزمان فیلم‌هایی از دیگر شهرها و روستاهای جنوبی دست به دست می‌شد که بر شدت نگرانی همشهریان می افزود.

✅ گروه‌های جهادی بسیجی و جوانان داوطلب در گوشه و کنار روستا دست بکار شدند و تا حد امکان کمک حال همشهریان آسیب زده بودند.

✅ صحنه های زیبای همکاری و تلاش جهادگونه همشهریان بالاخص جوانان با غیرت فداغی باعث دلگرمی و قوت قلب همگان بالاخص آسیب دیدگان در محاصره سیل می شد. خدا را هزاران بار شاکریم بابت این نعمت و دست بوس تک تک تلاشگران عرصه خدمت به اهالی هستیم.

⭕️ با توجه به رایزنی های قبلی، جهت بازکردن مسیر آب در کوچه ها درخواست کمک از شرکت نفت شد اما متاسفانه اعضا شورای اسلامی با پاسخ منفی مسئولان شرکت مواجه شدند! درخواست بخشدار از شرکت نیز بی نتیجه ماند! این شدت عدم همکاری در آن مقطع حساس جای گله و شکایت شدید و بررسی دقیق دارد.

✅ فرماندار و بخشدار مرکزی شهرستان در بحبوحه بحران سیلاب فداغ به منطقه آمدند و طی بازدید میدانی از وضعیت فداغ پیگیر تسریع در خدمت رسانی به اهالی شدند. حضور مسئولین مایه دلگرمی و قوت قلب همه اهالی بود و جای تقدیر و سپاس دارد.

⭕️ تخریب دیوار منزل یکی از اهالی باعث نگرانی همه همشهریان شد و سیل پیام‌ها و درخواست‌های همکاری بود که از طرف همه گروه ها شنیده می‌شد.

✅ در بحبوحه سیل و با توجه به مسدود بودن اکثر راه‌ها، کمک به منزل آسیب‌دیده هرچند با کمی تأخیر اما صورت گرفت و پیام قدردانی صاحب منزل نشان از همت اهالی و نیز صبوری و بزرگواری آسیب دیدگان بود.

⭕️ پیام‌ها و شایعات نگران کننده از قبیل تخریب سد بزرگ فداغ باعث نگرانی اهالی شده بود که با خبررسانی دقیق رفع شد. لازم است از این پس مدیریت دقیق تری برای اینگونه مسائل داشته باشیم.

✅ همکاری به موقع و فوری نیروهای شرکت برق بیرم برای تعمیر مسیر انتقال برق بعضی نقاط روستا قابل تقدیر و سپاس است.

✅ شدت سیلاب ورودی باعث تخریب محل عبور لوله‌های گاز کنار پل شرقی نشد. با توجه به اینکه اهالی محله از مدت ها قبل ابراز نگرانی کرده بود اما این سیلاب باعث شد بر دقت کار شرکت گاز مطمئن باشیم.

⭕️ خبررسانی دقیق و به موقع به نهادهای حمایتی استان از وضعیت بحرانی فداغ ضعیف صورت گرفت. شاید عدم توجه مسئولین استانی در این روزها نیز نتیجه همین خبررسانی ضعیف باشد.

✅ همکاری و تلاش مسئولین محلی، اعضا شورای اسلامی و دهیار فداغ با حضور دائم در صحنه شایسته تقدیر و سپاس است و امید داریم از این پس نیز همه اعضا شورا با همراهی همدیگر مسائل و مشکلات روستا را مدیریت و حل نمایند. اهالی فداغ همچنان که عدم همکاری و گریز از مسئولیت افراد را به یاد خواهند داشت، زحمات هر کدام از مسئولین محلی را نیز هیچ گاه فراموش نخواهند کرد.

✅ امید داریم برای عدم تکرار حوادث سیلاب گذشته در بارش های آینده منطقه، فکری اصولی و منطقی شود و اقدامات اساسی توسط مسئولین با سرعت انجام پذیرد.

 

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top