بستن

آبشار اندیشه عصای دست نابینایان

هفت‌برکه : در نمایشگاه دو روزه دستان بینا، تولیدات و توانایی‌های افراد دچار آسیب بینایی به نمایش در آمد.

به گزارش هفت‌برکه صبح روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ نمایشگاه دستان بینا با حضور فرماندار، امام جمعه و جمعی از مدیران شهرستان گراش در کتابخانه آبشار اندیشه گراش آغاز به کار کرد. این نمایشگاه روزهای ۲۴ و ۲۵ آذرماه برگزار می‌شود.

موسسه فرهنگی ورزشی آبشار اندیشه در دوره تازه فعالیت‌های خود پس از کرونا، برای آموزش و کارآفرینی نابینایان در حال همکاری با موسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز است. از ۵ هفته پیش مربیان موسسه توانگران با حضور در گراش با همکاری اداره بهزیستی ضمن شناسایی افراد نابینا و کم‌بینا شهرستان گراش آموزش‌های مختلف کاربردی را در اختیار آنان قرار می‌دهند.

در بخش‌های مختلف نمایشگاه دستان بینا، تولیدات صنایع دستی، نحوه کار با رایانه و موبایل، آموزش خط بریل معرفی شده است. همچنین شهروندان با خرید تولیدات افراد دچار آسیب بینایی می‌توانند از آنان حمایت کنند.

زهرا خواجه‌زاده مدیر پروژه آموزش نابینایان در آبشار اندیشه گفت: «با حمایت بانی خیر همکاری خوب بین آبشار اندیشه و موسسه توانگران شکل گرفته است. حدود ۸۰ نفر نابینا و کم‌بینا تحت پوشش اداره بهزیستی در این مدت دعوت شده‌اند و بعد از ارزیابی آموزش آنان آغاز شده است. البته برنامه میان مدت ما این است که با آموزش مربیان بومی بتوان نابینایان جنوب استان را پوشش دهیم.»

لیلا غزنوی، مسئول آموزش موسسه توانگران کارآفرین شیراز در مورد این موسسه گفت: «موسسه نابینایان توانگران کارآفرین فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ شروع کرد. طرح اصلی ما این بود که افراد را از خانه بیرون  بکشانیم و با توجه به توانایی‌هاشان آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شود. در این ۱۵ سال با تجربه وارد شهرستان‌های مختلف شدیم و در شهرستان گراش با کمک خیر محترم پروژه را شروع کردیم.»

غزنوی در مورد مشکل اصلی نابینایان گفت: «مشکل اصلی عدم اطلاع و آگاهی خانواده‌ها و مسئولین با مسائل آموزشی نابینایان و کم بینایان است. هدف اصلی نمایشگاه نیز همین آشنایی عمومی با مسائل و مشکلات افراد دارای آسیب بینایی است. در حوزه پیشگیری و درمان هم خانه‌های بهداشت می‌توانند در آینده برنامه داشته باشند.»

غزنوی در مورد آموزش پایه برای نابینایان گفت: «با یک آموزش ۲۴ ساعته به نابینایان امکان استفاده و شماره گرفتن موبایل هوشمند را آموزش می‌دهیم. شاید شماره گرفتن به نظر ساده‌ برسد ولی همین شماره گرفتن لذتی به من نابینا می‌دهد و هم احتیاج به یک فرد بینا را کم می‌کند. آموزش‌هایی مانند خواندن بریل و عصازنی نیز از آموزش‌های پایه ما است.»

ملکی رییس بهزیستی گراش گفت: «همین اقدام موسسه آبشار باعث شد که ما هم به فکر مراکز حرفه آموزی برای معلولین باشیم. در حال رایزنی هستیم که حتی بتوانیم یارانه‌هایی را برای شروع کار جذب کنیم.»

این نمایشگاه جالب چهارشنبه ۲۴ آذرماه از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ و پنجشنبه ۲۵ آذرماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ در سالن کتابخانه آبشار اندیشه گراش برپا شده است.

 

گزارش محمد حسن نام‌آور خبرنگار خبرگزاری صدا  وسیما در گراش

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. سلام و خدا قوت بر همه روشندلان همشهری
    در گراش جایی برای آموختن خط بریل وجود داره؟ اگه هست ممنون میشیم اطلاع رسانی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top