بستن

دستگیری ۳۷ خرده‌فروش مواد مخدر

هفت‌برکه: در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان، مدیران ادارات مرتبط در مورد اقدامات انجام شده گزارش دادند. در این جلسه اعلام شد از ابتدای امسال ۳۷ خرده‌فروش مواد در شهرستان دستگیر شده‌اند. 

به گزارش هفت‌برکه، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان، صبح چهارشنبه ۱۰ مردادماه به ریاست قاسم فرسوده، معاون فرماندار، و با حضور دادستان شهرستان و کارشناسان ادارات مرتبط برگزار شد.

 

معاون فرماندار: سال سختی را می‌گذرانیم

فرسوده با اشاره به شرایط خاص امسال گفت: «امسال از نظر کرونا روزهای بدی داشتیم و وضعیت خطرناکی بود و در ماه‌های گذشته انواع مرگ‌های از فوتی‌های کرونا و تصادف و خودکشی  داشتیم که این بحران‌ها کار را در بخش آسیب‌های اجتماعی سخت کرده بود.»

معاون فرماندار با تاکید بر تلاش بیشتر مدیران شهرستان گفت: «با توجه به شروع کار دولت جدید جابه‌جایی‌ها و تغییرات امری طبیعی است و نباید مدیران به روزمرگی بیفتند. باید کار و تلاش دوچندان شود و به جز خود عملکرد مدیران، نظارت بر کارکنان نیز اهمیت دارد.»

معاون فرماندار گراش از جلسه با روحانیون و وعاظ در موضوع آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: «با هماهنگی امام جمعه، جلسه‌ای با مبلغین و روحانیون بومی و غیر بومی در حسینیه حضرت ولی‌عصر(عج) داشتیم که مسائلی مطرح شد و لازم است این جلسات تدوام داشته باشد و برگزاری و مباحث مطرح شده این جلسات می‌تواند کمک کند.»

معاون فرماندار گراش با تاکید بر هماهنگی بین بخش‌های مختلف گفت: «بعد از ترک اعتیاد، تسهیلات حمایتی لازم است و در حال حاضر این حمایت‌ها معدود است و افزایش این حمایت‌ها از سوی بهزیستی و کمیته امداد بخش مهمی از فرآینده بازگشت معتادان به جامعه است.»

وام به کارگاه‌ها برای به کارگیری معتادان ترک کرده

اکبر غلامی، رییس اداره بهزیستی، با توجه به محدودیت منابع گفت: «ما وام‌های چهار درصد را پرداخت می‌کنیم. ولی این وام‌ها در عمل کمک زیادی به اشتغال نمی‌کند و گیرندگان وام تمرکزی برای اشتغال‌زایی ندارند و خیلی از اوقات وام‌ها صرف کارهای دیگر می‌شود.»

رییس اداره بهزیستی گراش در مورد برنامه شش‌ماهه دوم سال گفت: «با توجه به آغاز مدارس، برگزاری دوره پیشگیری از اعتیاد ویژه والدین و دانش‌آموزان را برای شش‌ماهه دوم در برنامه داریم. در بخش ادارات نیز بیشترین آموزش و آگاه‌سازی ما با همکاری شهرداری و اداره کار برای محیط‌های کارگری است.»

غلامی در مورد رویکرد پرداخت وام به کارگاه‌ها به جای کارگران گفت: «در این بخش تمایل زیادی وجود ندارد. دو مشکل وجود دارد. کارفرما باید فرد را بیمه کند و طبق قانون کار هم حقوق را پرداخت کند که در شهرستان‌ها کارفرماها تمایلی زیادی به این کار ندارند. از سوی دیگر تعداد کارگاه‌های فعال ما در شهرستان معدود است و گرنه اولویت ما پرداخت به کارفرما است.»

سروان پاکاری از نیروی انتظامی گفت: «در پنج ماه گذشته چندین طرح ارتقای امنیت اجتماعی اجرا شده است که منجر به کشف  ۳۲۵ گرم هرویین، ۱۸۵ گرم شیشه، ۲ کیلو و ۹۵۰ گرم ماری‌جوانا، دو کیلوگرم تریاک و مقداری انواع مخدرهای دیگر شد. در این عملیات‌ها ۳۷ نفر خرده‌فروش مواد مخدر و ۱۰ نفر معتاد دستگیر شدند که این ده نفر معتاد به کمپ معرفی شده‌اند.»

مراکز NA برای برخی معتادن معجزه می‌کند

دادستان گراش گفت: «مواد مخدر منشا بسیاری از مشکلات در جامعه، مانند طلاق، سرقت‌های خرد و کلان است. در بحث پیشگیری، پیشگیری وضعی و پیشگیری اجتماعی داریم که باید روی هر دو کار کنیم. در پیشگیری وضعی نا امن کردن محیط برای موادفروشان است ولی تمرکز باید بر پیشگیری اجتماعی ناظر بر رفتار فرد است و از کودکی فرد با خطرات مواد آشنا شود.»

دادستان گراش با تاکید بر نقش NA و مشاوره‌های پس از ترک گفت: «مراکز ترک اعتیاد زحمت می‌کشند اما بحث روحی و روانی هم مهم است. در حمایت‌های پس از ترک اعتیاد، هم حمایت‌های مالی مهم است و هم حمایت‌های روحی مهم است. روانشناس‌ها و مشاورها نقش مهمی دارند، معتادی به من گفت بعد از مشاوره انگار یک ماه مواد مصرف کرده‌ام و این قدر به لحاظ روحی و روانی تاثیر دارد و شارژ می‌شوند. مراکز NA برای خیلی از معتادها معجزه می‌کند.»

گروه‌های خرده جنایت‌کار در حال شکل‌گیری است

محمد خواجه‌پور، مدیر رسانه‌های هفت‌برکه، با اشاره به رصد شبکه‌های مجازی و اخبار گفت: «در حال حاضر گنگ‌ها و گروه‌های خرده جنایت‌کار به تدریج در حال شکل‌گیری است. فعلا این گروه‌ها به صورت دوستانه و حتی شوخی است ولی در سال‌های آینده سازمان‌یافته خواهد شد و مشکلات زیادی را برای شهر در پی خواهد داشت. ردپای کشمکش بین این گنگ‌ها در حوادث چند سال اخیر مانند درگیری‌ها، کشفیات مواد و مشروبات و آتش‌زدن خودرو دیده می‌شود که نشانه‌های یک هشدار است.»

فرسوده در پایان این جلسه گفت: «دو روستای هدف که مشکلات بیشتری دارند شناسایی شده‌اند و نهادهای مرتبط در شهرستان به صورت متمرکز روی این روستاها کار خواهند کرد. با معتادان که صحبت می‌کنیم آن‌ها معتقدند دسترسی به مواد برایشان خیلی آسان است.»

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

3 نظر

  1. آسیب‌های شرب خمر هم کمتر از اعتیاد به مواد مخدر نیست. کاش برای دستگیری تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان مشروبات الکلی هم اقدام مستمر انجام میشد. فکر کنید پلیس گراش برخی روزهای هفته و در ساعات خاصی از شب سر فلکه بیمارستان و فلکه درمانگاه با دستگاه، تست الکل سنجی از رانندگان وسایل نقلیه انجام میداد! چه میشد؟
    البته خیلی شهرها مرسوم هست. کاش توی گراش هم بود اینقدر خوش خیال نباشیم که اینجا امن و امانه

  2. (نکته مهمی که جناب خواجه پور به ان اشاره کردند و در اینده بیشتر خواهیم دید متاسفانه در شهر )

    گنگ یا یک گروه, مجموعه‌ای از افراد قابل تفویض با دیگران یا قابل رویت در یک جامعه می‌باشد. یک گنگ از ۳ نفر یا بیشتر تشکیل میشود با هدف، نقشه، و برنامه برای اندوختن سرمایه از طریق کار‌های غیر قانونی و با استفاده از خشونت اعضای یک گنگ خود را اینگونه شناسایی و معرفی‌ میکنند: نام مشترک، سمبل یا نشانه منحصر به فرد، رنگ یا نشانه خاصی‌، لباس با مارک مشخصی‌، و یا آرم‌های حک شده بر روی بدن معروف به تاتو. بیشتر آعضای گنگ‌ها پسران جوان هستند و بیشتر آنها زیر سنّ ۱۸ جذب این گروه‌ها میشوند.

    افراد گنگ از طبقات اجتماعی مختلف، رنگ ، نژاد، و یا اقلیات قومی و مذهبی‌ مختلف می‌آیند.طبقه بندی کردن یک گنگ و تشکیلات آن را میتوان بر روی یک خط افقی در نظر گرفت، که نهایت این خط گنگ خلاف کار و خشن می‌باشد، در وسط این خط، گنگ‌های در حد متوسط، و کوچکترین آنها در آن سر این منتهی، گنگ‌های خیابانی میباشند. در مورد ورود به “گنگ” باید گفت، که این گروه‌ها امید به پولدار شدن سریع, قدرت داشتن، یافتن هویت، و در راس خط هیجان زندگی‌ کردن را به اعضائ خود نوید میدهند.

    البته همه کسانی‌ که در این گروه‌ها شرکت میکنند، دلیل اصلی‌ را حس تعلق به گروهی از افراد با فکر و علایق مشابه اعلام میکنند. و بیرون از یک گروه بودن مساوی با حس سرخوردگی، کمتر بودن، کوچک تر و ضعیف بودن است که در نهیات حس فاصله از گروه یا جامعه بزرگتری را که در آن استاندارد‌ها بالا است میشود. بودن در یک گروه از هر نوعی حس قدرت و امنیت میدهد و افراد از این در گروه یا گنگ بودن استفاده میکنند برای اعمال قدرتی‌ که در محیط اولیه خود نداشته‌اند.

    برای ما افراد معمولی‌ مشخص نیست که این ارتباط و جذب شدن چگونه صورت می‌گیرد، ولی‌ هر چه که هست، آرزوی بلند پروازی و تجربه روش زندگی‌ مانند فیلم‌های هالیوود، آن چیزی است که برای یک جوانی که اعتماد به نفس خویش را در موفقیت مالی می‌بیند، جاذبه خاصی‌ دارد. جذب شدن جوانان به گنگ در شرایطی صورت می‌گیرد که ایشان همیشه متاثر از روابط و ضوابط بسیار پیچیده رو به سوئ آرزوهای غیر واقعی‌ میاورند، مهمتر از همه مجموعه دلایل و یا عوامل پایه‌ای چون ; سرخوردگی، آسیب‌های روحی متاثر از رفتار‌های والدین خشن, نداشتن توانایی مکالمه سالم، نداشتن اعتماد به نفس، و افسردگی را می‌توان نام برد. عدم درک سلامت روانی‌ و احساسی‌ – عاطفی جوانان و عدم آگاهی‌ به توانایی ایشان برای رودر روئی بامشکلات مهاجرت، زندگی‌، درگیری‌های عاطفی، همه و همه باعث میشود که خانواده‌ها قادر به درک این معضل و ریشه‌های بنیادی آن نباشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top