بستن

کار تابستانه بچه‌های مدرسه شادرام

هفت‌برکه: ۴۰ تن از دانش آموزان مدرسه شادرام، اوقات فراغت تابستانه خود را زیر نظر مدرسه با تجربه یک شغل پر می‌کنند. 

به گزارش هفت‌برکه محمد درستکار مدیر دبستان شادارم مدرسه خود را «مدرسه مهارت محور شادرام» می‌نامد. او امسال برای دومین سال است طرح «کاسبی در تابستان» را اجرا کرده است. 

در این طرح بچه‌ها حداقل یک ماه یک شغل را تجربه می‌کنند و یا این که در کلاس‌های تابستانه مهارت‌آموزی شرکت می‌کنند. اولویت انتخاب شغل نیز با مشاغل فنی است. 

درستکار می‌گوید: «این کار در راستای عمل به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی بر آموزش مهارت‌های شغلی و همچنین غنی سازی تعطیلات تابستانه است. ما دو پیشنهاد برای دانش‌آموزان مدرسه مان داشتیم. کار تابستانی یا کلاس تابستانه بعضی دانش‌آموزان هم هر دو را انتخاب کردند.»

تا ۲۲ خرداد و در حالی که هنوز تابستان رسما شروع نشده است ۴۰ تن از دانش آموزان کار کردن خود را در کارگاه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر شروع کرده‌اند. هرچند بقیه نیز تا پایان تابستان فرصت دارند در این طرح شرکت کنند. 

آقا مدیر می‌گوید: «دانش آموزانی که قرار است یک شغل را تجربه کنند باید تاریخ شروع، پایان و محل کارشان را به ما اطلاع دهند تا از کار و فعالیت آنها بازدید کنیم و به آنها بازخورد دهیم. مثلا من دوشنبه ۲۲خرداد۱۴۰۲ از محل کار ۲۱ تن از دانش آموزان بازدید کردم. در طول یک ماه حداقل دوبار از محل کار هر دانش‌آموز بازدید می‌کنیم و آن‌ها را به حال خودشان رها نکرده‌ایم.»

به جز حقوقی که بچه‌ها می‌گیرند، کار آن‌ها بدون جایزه نیست. آبشار اندیشه به بچه‌های کاری هر کدام دو بلیت استخر هدیه داده است. هفت‌برکه و بنیاد نوبهار هم بر هرکدام از بچه‌ها یک کتاب در نظر گرفته است و به انتخاب مخاطبان هفت‌برکه نیز به دو نفر از دانش‌آموزان جایزه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی داده می‌شود. 

درستکار می‌گوید: «در ابتدای سال تحصیلی جدید نیز برای تجلیل از دانش آموزانی که در تابستان سر کار رفته‌اند برنامه‌ای را در نظر گرفته‌ایم.»

مدرسه شادرام در خیابان شهیدان نام‌آور در شرق گراش قرار دارد و دانش‌آموزان کلاس‌های چهارم، پنجم و ششم در آن درس می‌خوانند. شاید برخی اعتقاد داشته باشند که کار کردن برای کودکان ابتدایی زود است. مدیر دبستان شادرام در پاسخ می‌گوید: «در واقع این برنامه کمکی است تا دانش آموزان با فرهنگ کار و تلاش از سنین کودکی آشنا شوند. طبق سند تحول آموزش و پرورش دانش آموزان ما در پایان دوره متوسطه اول باید یک مهارت را فرا گرفته باشند و این شدنی نیست مگر اینکه استارت آن از دوران ابتدایی زده شود.»

این کار به نوعی می‌تواند پیشگیری از پدیده کودکان کار نیز باشد. در تعریف کودکان کار آمده است: «کودکان کار به کودکان کارگری گفته می‌شود که به صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می‌شوند که این امر آنها را در بیشتر اوقات از رفتن به مدرسه و تجربۀ دوران کودکی بی‌‎بهره می‌سازد و سلامت روحی و جسمی آنها را تهدید می‌کند.» در حالی که کار تابستانی برای آشنایی با محیط کسب و کار در بیشتر کشورها بخشی از فرآیند آموزش و جامعه‌پذیری است.

تجربه مدرسه شادرام تجربه جالبی است که می‌تواند در مدارس دیگر نیز از آن الگوبرداری کرد. 

در یکی از بازدیدهای محمد درستکار با او همراه می‌شویم تا بچه‌های مدرسه‌اش را به ما معرفی کند:

مهدی قربانی معروف به مهدی اسد از بچه‌های با مرام و پای‌کار مدرسه، تابستان در مرغ‌فروشی کار می‌کند.

وقتی به او سر زدیم در حال پیدا کردن پنجری لاستیک بود. علیرضا مثل خیلی از بچه‌های مدرسه هم در کلاس تابستانی شرکت می‌کند و هم سر کار می‌رود.

ابوالفضل قرار است با شناخت لوله و اتصالات به زودی یک لوله‌کش ماهر بشود.

محمود با شوق وارد کار نمای ساختمان شده است و او را سر ساختمان همراه با استادکارش ملاقات کردیم.

اسدالله در خیابان بسیج در یک تعویض روغنی کار می‌کند وقتی به او سر زدیم اوستا بیرون بود و خودش تنهایی مغازه را می‌چرخاند.

علی‌رضا به جز تابستان در طول سال هم در مغازه پوشاکی کار می‌کند. صاحب کارش می‌گوید کل فروش مغازه را سپرده‌ام به علیرضا و برادرش

محمد مهدی شغل لاستیک‌فروشی رو تجربه ‌می‌کنه. پسری منظم و پرتلاش که به پای ثابت مسجد چهارده معصوم(ع) کوی فرهنگیان است.

ابوالفضل راه عمویش یعنی تزئینات خودرو را ادامه می‌دهد. بیکار نشسته بودند و صاحب مغازه می‌گوید خرید و فروش ماشین خوابیده و کار ما هم خوابیده

این یکی ابوالفضل هم استادش می‌گفت بازیگوشه ولی تر و فرزه و زود می‌گیره. توی کلاس هم این طوری است. 

محمد و ابوالفضل دانش‌آموزان امسال ما هستند و محمدامین دانش‌آموز سال‌های قبل در کنار هم شده‌اند مکانیک‌های محله بندوشیخ. دست‌های روغنی‌شون ارزش بوسیدن دارد. 

در مرغ‌فروشی عمویش در بلوار معلم کار می‌کند وقتی به او سرزدیم سرش شلوغ بود و مرغ‌ها در نوبت پاک شدن منتظر بودند.

محمد امین در این تابستان نقش نانوا و شاطر محل را بر عهده دارد

کار امیرحسین کمی متفاوت‌تر از بقیه بچه‌هاست. او در یک حکاکی مشغول کار است و بیشتر با سنگ قبر سر و کار دارد.

امیرعلی این تابستان در مکانیکی پدرش کار می‌کند.

پدرش رفته بود بیرون از مغازه و مهدیار هم بر جای پدر تکیه زده بود و مغازه موبایلی را اداره می‌کرد.

محمداحسان و محمد با هم در تعمیرگاه پرینتر و لوازم چاپ کار می‌کنند.

محمد باقر فرزند امام علی از صافکارهای معروف گراش در کارگاه پدرش کار می‌کند. او از بهترین دانش‌آموزان مدرسه است که گاهی نقش معلم ذخیره را دارد.

پیمان تابستان امسال را در سوپرمارکت نزدیک خانه خودشان کار می‌کند.

 

قصه بچه‌های مدرسه شادرام را می‌توانید در صفحه اینستاگرام محمد درستکار مدیر مدرسه دنبال کنید:

 

3 نظر

  1. ماشالله ماشالله به این محمد درستکار خیلی کار درستیه
    آفرین به همچین مدیری خدا بهشت نصیبش کنه ما هم اگه از بچگی این جوری بودیم الان بدبخت نمیشدیم‌ واقعا دمش گرم

  2. سلام و خداقوت به آقا محمددرستکار جوان خوش آتیه
    ای کاش کار شما رسانه ای نمی شد .
    ممکن است بر کیفیت کار شما اثر منفی بذاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top