بستن

در قبال تولید و دفع زباله‌هایمان مسئولیت‌پذیر باشیم

هفت‌برکه: جمع‌آوری سطل‌های زباله از بسیاری از محلات شهر، واکنش‌های متفاوتی را در میان شهروندان برانگیخته است. جلال ایزدی، یکی از خوانندگان هفت‌برکه، در پی یک بحث در یکی از گروه‌های واتساپی، یادداشتی را در مورد لزوم توجه بیشتر به نحوه‌ی تولید و دفع زباله از طرف شهروندان برای انتشار فرستاده است.

جلال ایزدی: امروزه به دلیل افزایش جمعیت شهری و تغییر الگوی مصرف مردم و به عبارتی افزایش مصرف، به طبع تولید زباله هم بیشتر شده است. از دیرباز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم دفع زباله بوده است. در حال حاضر، مدیریت پسماند شهری از مسائل اصلی شهرداری ها محسوب می‌شود و قطعاً هزینه‌ی قابل توجهی را به مدیریت شهری تحمیل می‌کند؛ در حالی که با مدیریت صحیح پسماندها می‌توان ۲۰ تا ۳۰ درصد این هزینه‌ها را برگرداند و برای پاکیزگی و آبادانی شهر استفاده کرد.

جدا از موضوع تفکیک زباله‌ها، مدتی است شهرداری اقدام به جمع‌آوری سطل‌های زباله از سطح محلات نموده است که این اقدام با انتقادهایی از سوی شهروندان روبه‌رو شده است؛ این در حالی است که ماشین جمع‌آوری زباله طبق برنامه‌ی از پیش تعیین شده به درب منازل محل مراجعه می‌کند و نیازی به وجود سطل‌ها نیست.

اهمیت دفع بهداشتی زباله‌ها موقعی بر همه روشن خواهد شد که خطرات ناشی از آنها به خوبی شناخته شود. زباله‌ها نه فقط باعث تولید بیماری، تعفن و زشتی مناظر می‌گردد، بلکه می‌تواند با آلوده کردن خاک، آب‌ و هوا، خسارات فراوانی را به بار آورد. رهاسازی و انباشته شدن زباله در سطل زباله محلات در سطح شهر، مشکلات زیست محیطی متعددی را ایجاد می‌کند.

خطرات بهداشتی ناشی از دفع نامناسب زباله‌ها عبارتند از: انتقال بیماری‌های خطرناک مانند سالک پوستی، حصبه، کزاز، مسمومیت، انگل روده‌ای؛ افزایش تعداد زباله‌گردها و از طرفی مبتلا شدن آنها به بیماری‌های عفونی و واگیر که حتی خطرناک‌تر و سخت‌تر از بیماری کروناست؛ انتقال بیماری از حیوانات به انسان از جمله سگ‌های ولگرد و موش‌ها؛ تجمع حشرات و مگس و انواع پشه؛ و …

باید توجه داشت که پیشرفت یک جامعه در مرحله اول به عملکرد شهروندان آن بستگی دارد و شهروندان در قبال تولید زباله، بهداشت محیط و حفاظت از محیط زیست مسئول است. نباید برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت بهانه‌تراشی کنیم. مایلم شعاری را که یکی از همشهریان در این زمینه به کار برد، اینجا تکرار کنم: «هر شهروند، یک شهردار».

در نتیجه، برای اینکه بتوانیم تغییری در چهره‌ی شهر ایجاد کنیم، باید از خودمان شروع کنیم و رفتارمان را تغییر بدهیم. خیلی از ما به این که هر روز چه حجم زباله‌ای وارد چرخه محیط زیست می‌کنیم اهمیت نمی‌دهیم. از طرفی، فکر می‌کنیم با بیرون گذاشتن کیسه زباله از خانه، دیگر مسئولیت‌مان تمام شده است.

پیشنهاد این است که در وهله‌ی اول، مردم نسبت به کاهش تولید زباله در منزل توجه بیشتری داشته باشند. از یکی از راه‌های کاهش تولید زباله در منزل می‌توان به تفکیک زباله‌ی تر و خشک اشاره کرد تا از حجم زباله کاسته شود. و دیگر اینکه شهروندان باید زباله‌های تولید شده را به طور صحیح و در سطل‌های سربسته و در محل مناسبی از منزل تا رسیدن ماشین حمل زباله نگهداری نمایند تا از آلودگی زیست محیطی جلوگیری شود.

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

4 نظر

  1. هروقت شهرداری در قبال کوچه های کثیف وبلوار پر از نخاله مسئولیت پذیر بود مردم هم در قبال این شهر بایدمسئولیت باشن ولی صد حیف که این شهر بی دروازه صاحب نداره

  2. مقاله خوبی است تولید ودفع زباله عنوان آن هست درحالیکه از دفع صحیح آن صحبتی نشده است وجمع آوری صحیح را ذکر کرده اند درحالی دفع صحیح زباله از ارکان مهم کار شهرداری هاست .ودر حال حاضر شهرداری گراش اصلا به این موضوع توجه ندارد وبا سوزاندن زباله در گودال واقع در اناخ موجب الودگی شدید هوای شهرک شهید بهشتی وبیمارستان ودانشگاه وتخریب محیط زیست میگردد.با وجود پیگیری زیادی که شده تا کنون نتیجه ای نداده است .پس احساس مسئولیت شهرداری در مقابل سلامتی مردم ومحیط زیست کجاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top