بستن

ثبت «گراش در پایان قرن» از نگاه عکاسان

هفت‌برکه: برگزاری نمایشگاه عکس روز گراش، تنها برنامه فرهنگی و اجتماعی بود که امسال به مناسبت این روز در شهرستان گراش برگزار شد. 

به گزارش هفت‌برکه مراسم اختتامیه اولین جشنواره عکس روز گراش ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۱ با حضور هنرمندان، شهردار گراش، رییس دفتر نماینده در شهرستان و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش در سالن اجتماعات آبشار اندیشه برگزار شد.

این نمایشگاه عکس، روز چهارشنبه ۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در گالری پردیس افتتاح شد و چهار روز ادامه داشت. از میان ۵۶۵ عکس ارسالی به نمایشگاه با نظر هیات انتخاب ۱۷ عکس در بخش مردم، ۱۳ عکس در بخش میراث و ۶ عکس در بخش طبیعت به دیوار نگارخانه آویخته شد. ۳۶ عکس نیز در بخش اینستاگرام پذیرفته شدند. 

در ابتدای آیین پایانی، جوایز مسابقات قرنطینه در خانه که نوروز ۱۳۹۹ برگزار شده بود از سوی موسسه هفت‌برکه اهدا شد. سپس رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش ضمن خوشامدگویی گفت: «ما در یک سال گذشته هیچ برنامه فرهنگی و هنری نداشتیم و امیدوارم با بهتر شدن شرایط این جشنواره آغازگر دوباره برنامه‌های فرهنگی باشد.»

آیینه‌افروز با گلایه در مورد فراموشی مناسبت روز گراش گفت: «باز هم دم بچه‌های عکاس گرم که تنها برنامه این روز را برگزار کردند. البته ما موضوع برنامه‌های روز گراش و برنامه‌های هنری برای دهه فجر را در شورای فرهنگ عمومی هم مطرح کردیم اما نظر دوستان علوم پزشکی همچنان این است که مراعات شود.»

عبدالعلی صلاحی پژوهشگر تاریخ و فرهنگ گراش سخنران این مراسم بود. صلاحی مرور بر قدیمی‌ترین عکس‌های موجود از شهر گراش داشت و در مورد عکس‌های به عنوان اسناد تاریخی سخن گفت: «در هر عکس اطلاعاتی به اندازه چندین مقاله وجود دارد. مثلا وضعیت قلعه گراش در کتاب‌های مختلف تشریح شده است. اما نقاشی یک جهانگرد انگلیسی که به دست ما رسیده است باز هم اطلاعات دیگری اضافه می‌کند. در این نقاشی که قدیمی‌ترین سند تصویری از گراش است قلعه گراش دارای چند برج نگهبانی است که محل آن را باید شناسایی کنیم.»

صلاحی با نام بردن از عکاسان قدیمی گراش گفت: «مرحوم حسن زارعی برای آموزش عکاسی به شیراز رفت و اولین عکاسی گراش را راه انداخت. به جز عکس‌های پرسنلی، زارعی عکس‌های باارزشی از مراسم‌ها هم دارد. محل عکاسی زارع در محل فعلی بانک مسکن بود. بعد مدتی به در خانه خودش عکاسی داشت و سرانجام به محل در روبه‌روی پاساژ ولی عصر(عج) منتقل شد.»

در این مراسم از خانواده حسن زارعی قدیمی‌ترین عکاس گراش نیز تقدیر شد. 

در بخش پایانی برنامه برگزیدگان نخستین جشنواره عکس روز گراش معرفی شدند. مهدی وفایی‌فرد، عبدالرضا افشار و مصطفی رحمانیان هیات داوران بودند که وفایی‌فرد بیانیه پایانی هیات داوران را خواند. هیات داوران ضمن گلایه از عدم شرکت برخی عکاسان باسابقه یکی از معیارهای اصلی خود را ارائه زاویه دید تازه از موضوعات اعلام کرد. 

این مسابقه در سه بخش برگزار شد. در بخش مردم ابوالفضل روانبخش با عکسی از هفت‌ کل، در بخش میراث عکس مرضیه قربانی با عکس فرزندش در خونه کدیم و در بخش طبیعت عکس علی‌افشار از نمای بالا به عنوان عکس‌های منتخب داوران معرفی شد. انتخاب منتخب تماشاگران نیز عکسی از هادی افشار بود.

از میان ۳۶ عکس منتخب بخش اینستاگرام نیز ۷ با انتخاب تماشاگران هفت عکس هادی افشار، سعید محمدزاده، طاهره قائدی، علی رایگان،نازنین کشاورز، مرضیه قربانی و مریم فتح‌پور لوح تقدیر و هدیه ۵۰ هزار تومانی جشنواره را دریافت کردند. 

در بخش از مراسم اختتامیه از شهرداری گراش، محصولات غذایی تبسم، موسسه شباب البرکه، بنیاد نوبهار، عینک بهراد، استودیو پلک و موسسه فرهنگی هنری هفت برکه به عنوان حامیان این جشنواره تقدیر شد

 

آیین گشایش جشنواره

 

آیین پایانی جشنواره

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top