بستن

فرشته‌ها هم کرونا می‌گیرند

هفت‌برکه: می‌گویند کرونا ضعیف‌کش است حالا فکر کنید در یک مرکز بیش از ۳۰ معلول کم توان ذهنی و حرکتی حضور دارند که باید از آن‌ها در برابر این ویروس مرموز مراقبت کردند.

۱۳ آذرماه روز جهانی معلولین است. هر ساله هفت‌برکه به مناسبت این روز گزارشی از تنها مرکز نگهداری معلولین گراش تهیه می‌کند اما امسال وضعیت قرنطینه در توانبخشی بدر نینوا باعث شد در یک گفتگوی تلفنی از حال و احوال دختران بدر نینوا بپرسیم.

جعفر رسولی‌نژاد مدیر مرکز توانبخشی بدر نینوا در مورد روزهای کرونایی گفت: «ما از ابتدا شیوع کرونا مرکز را قرنطینه کردیم و به طور دوره‌ای تست می‌گیریم. اما در یک دوره، کرونا از بیرون نفوذ کرد و تعداد زیادی از مددجویان و پرسنل مبتلا شدند. خوشبختانه با انجام مراقبت‌های درمانی در خود مرکز و بدون اعزام به بیمارستان توانستیم این بحران را بدون تلفان پشت سر بگذاریم.»

اما کرونا باعث تشدید مشکلات و هزینه‌های این مرکز شده است. رسولی‌نژاد می‌گوید: «برخلاف خیلی از ادارات و اصناف که با کرونا تعطیل شد، ما کاهش مددجو نداشته‌ایم و کار مرکز ما برعکس چند برابر شد. این مرکز تعطیلی ندارد و شرایط کرونا هم باعث شد مددکاران همانند دیگر افراد کادر درمان در شیفت‌های اضافه به مددجویان خدمت کنند. از نظر هزینه هم به جز هزینه‌های همیشگی که چند برابر شده است هزینه مواد بهداشتی و شوینده هم اضافه شده است.»

رسولی‌نژاد در مورد تامین هزینه‌های مرکز گفت: «بخش عمده هزینه‌ها از طریق خیرین تامین می‌شود. یارانه اختصاصی دولتی فقط بخشی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و افزایش هزینه‌های اخیر کار را سخت کرده است از کمک‌های مالی و غیرنقدی نیک‌اندیشان گراش مانند همیشه استقبال می‌کنیم. شماره حساب‌هایی برای کمک‌های نقدی اعلام شده است و کمک‌های غیرنقدی هم حتما باید به صورت خشکه باشد و از پذیرفتن غذای آماده یا گرم معذور هستیم.»

مرکز توانبخشی بدر نینوا در بلوار شهدا کنار هلال‌احمر قرار دارد و بخشی از آن نیز به ساختمان اداره بهزیستی اختصاص پیدا کرده است. این مرکز سال ۱۳۷۸ آغاز به کار کرد و تا سال ۱۳۸۷ فعال بود. بعد از تعطیلی مرکز به دلیلی کمی تعداد مددجویان، مرکز به محلی برای نگهداری دختران کم توان دهنی و حرکتی تغییر کاربری پیدا کرد و از سال ۱۳۹۲ مجددا فعال شد. در حال حاضر ۳۱ دختر با معلولیت شدید در این مرکزی نگهداری می‌شوند که ۱۳ نفر آن بدون ولی و قیم هستند. 

معلولین مرکز توانبخشی بدر نینوا در دسته معلولین شدید قرار دارند و نیاز به مراقبت دائمی و شبانه‌روزی دارند. این دختران همیشه نیازمند دست‌های مهربانی هستند که آن‌ها نوازش کند اما هجوم کرونا آن‌ها را از این دلخوشی‌های کوچک محروم کرده است.

بد نیست مجموعه گزارش‌های هفت‌برکه از فرشته‌های بدر نینوا را مرور کنیم

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top