بستن

مناسب‌ترین زمین‌ها برای طرح اقدام ملی مسکن تعیین شد

هفت‌برکه: مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی لارستان در گزارشی تازه درباره طرح اقدام ملی مسکن اعلام کرده است: «تلاش اداره بر این بوده که بهترین زمین‌هاى شهرى به طرح اقدام ملی مسکن اختصاص یابد و رعایت استاندارد سرانه‌ها و تامین و دسترسى به خدمات نیز مورد توجه ویژه بوده است.» به گفته مهندس سلمان مهرابی، در گراش این طرح در زمینی در سمت شرقی پروژه مسکونی زیتون (مسکن خودمالکی) کلید خواهد خورد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، سلمان مهرابی، مدیر شهرسازى و معمارى اداره کل راه و شهرسازى لارستان، طی گزارشی به تشریح اقدامات انجام گرفته در تامین اراضی طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای حوزه استحفاظی پرداخت. مهرابی اظهار کرد: «در تمهیدات لحاظ شده پیرامون تامین اراضی مناسب دولتی، اولویت اول این اداره کل، استفاده حداکثری از پتانسیل‌های موجود در اراضی واقع در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری و اراضی رها شده بوده است. اما علی‌رغم پیگیری‌ها و بررسی‌های صورت گرفته، به دلیل فقدان اراضی ملی در مالکیت این اداره کل در این بافت‌ها و همچنین عدم همکاری ادارات و سازمان‌ها در معرفی اراضی مازاد در تملک، متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نگردید.»

مهرابی اولویت دوم را استفاده از اراضی با کاربری مسکونی درون شهر و یا تغییر کاربری به مسکونی شرح داد: «در اولویت بعدی، استفاده از ظرفیت اراضی ملی درون شهر (اراضی با کاربری مسکونی) بود که در تعدادی از شهرهاى مشمول، با همکاری مدیریت املاک و حقوقی این اداره کل اراضى با ظرفیت مذکور شناسایی شد. در برخی از شهرها که تامین اراضی مناسب با کاربری مسکونی میسر نبود، از طریق تغییر کاربری اراضی مازاد خدماتی یا فضای سبز پیشنهادی به کاربری مسکونی (با امعان نظر نسبت به حفظ سرانه‌ها) و همچنین افزایش تراکم ساختمانى، طی جلسات کمیسیون ماده ۵، تلاش گردید اهداف طرح اقدام ملی با لحاظ استانداردها محقق گردد.»

مهرابی اشاره کرد که سیاست توسعه از طریق الحاق اراضی واقع در حریم به محدوده شهرها صرفا در موارد اضطراری و تنها در بعضی از شهرها صورت گرفته است. او افزود: «تمامی این موارد از مجارى قانونی و مطابق ضوابط و دستورالعمل‌ها، حسب مورد با اخذ مجوز از کارگروه امور زیربنایی، شهرسازی، آمایش سرزمین و محیط زیست و شوراى برنامه‌ریزى و توسعه استان انجام گرفته است.»

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی لارستان در این گزارش گفت: «تغییر کاربری اراضی مازاد خدماتی به مسکونی (در شهرهاى داراى طرح جامع) در کمیسیون ماده ۵ به میزان ١٠٩٧۴٧ متر مربع انجام گرفته است و همچنین به میزان ١۶٧٨٨ متر مربع از اراضی (در شهرهاى داراى طرح هادى) به کمیسیون مغایرت‌های طرح هادی جهت تغییر کاربری های خدماتی به کاربری مسکونی ارجاع گردیده است. در مجموع به میزان ٧٢۶٣٩ متر مربع اراضی به محدوده شهرها الحاق شده و به میزان ٧٩٩٧۵۴ متر مربع نیز در دست بررسی و سیر مراحل قانونی است.»

در طرح اقدام ملی مسکن قرار است بیش از ۴۰۰ هزار خانه در کل کشور ساخته شود. سهم اداره کل راه و شهرسازی لارستان ۱۲۰۰ واحد است که ۲۰۰ واحد آن در گراش خواهد بود.

خبرهای مرتبط:

http://www.gerishna.com/archives/99266

http://www.gerishna.com/archives/103765

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top