بستن

بحران کرونا به سونامی تبدیل می‌شود؟

گریشنا: دکتر عبدالرضا ایزدی / پزشک خانواده شهری و رییس نظام پزشکی شهرستان گراش: با شنیدن خبر آغازبه‌کار برخی صاحبان مشاغل و بازگشایی ادارات در قالب طرح فاصله‌گذاری هوشمند، آن هم در این شرایط که در مصاف با کرونا نتیجه دارد به نفع ما پایان می‌یابد، به شخصه غافلگیر شدم. این درست که معیشت مردم مهم است، اما سلامتی مردم مهمترین است.

دوگانگی ملال‌آوری در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور وجود دارد و این می‌تواند سناریوی غیر قابل باوری برای مردم رقم بزند. این چندروزه اخیر، اثراتی شبیه ترافیک وحشتناک و غیر منتظره‌ی مردم در تهران، یا کاهش حساسیت مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی (که جملگی ناشی از فرسایشی شدن این بحران و خستگی مردم است)، را در همین گراش خودمان نیز شاهدیم. با این اوصاف، شک نکنید  ابتدای هفته آینده، از «فاصله‌گذاری فیزیکی» چیزی جز پوسته نازکی باقی نخواهد ماند. پیش‌بینی می‌شود این بحران در اردیبهشت‌ماه به یک سونامی بدل گردد.

از نظر روانی هم دیگر آن هراس روزهای اول در مردم را نمی‌بینیم. بایستی مراقب بود که هر اشتباه راهبردی از جانب مسئولین می‌تواند منجر به تکرار وضعیتی شبیه آنچه در جنگ احد ایجاد شد در این روزها برای ما شود و نتیجه جنگ را عوض کند.

اما چه باید کرد؟ به نظر می‌رسد در حال حاضر مهم‌ترین راهکار برای ما همان راهکاری است که همه کشورهای درگیر در دنیا در نظر گرفته‌اند: باید ارتباطات فیزیکی اجتماعی را قطع کرد و اقدامات و برنامه‌های حمایتی-جبرانی برای کاستن صدمات اقتصادی به مردم را پیش‌بینی نمود.

بازگشت به وضعیت عادی می‌تواند تمام زحمات و دستاوردهای چهل و پنج روزه‌ی ما را در مقابله با کرونا یک‌جا هدر دهد. هر نوع تعجیل در لغو قرنطینه خانگی، آمار مبتلایان و قربانیان را زیادتر می‌کند که در پی آن رکود و ورشکستگی اقتصادی نیز دور از ذهن نخواهد بود.

مطالب مرتبط:

📹 کلیپی از هشدار جدّی دکتر عبدالرضا ایزدی، پزشک خانواده شهری و رییس نظام پزشکی شهرستان گراش، را در مصاحبه با روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش در کانال تلگرامی گریشنا ببینید (اینجا).

6 نظر

  1. خدایا پدرشو دربیار هرکی‌این آتیشو‌ به‌جون بشریت
    انداخته.خدایا‌نابودش‌بکن‌هر‌کی‌این‌ ویروسو‌ ساخته‌و‌
    بین‌مردم‌منتشرکرده.خدایا‌دلم‌تنگ‌شده‌واسه‌مراسم‌نیمه‌شعبان.
    خدایا‌دلم‌تنگ‌شده‌واسه‌دعا‌بخاطر‌خودت‌نه‌بخاطر‌عجز‌ونیاز‌خودم.

  2. سلام‌ بجا فشار بر مردم یکم ب دولت فشار بیارید…بخدا یکم‌ ب فکر کارگران فصلی و ساختمانی کنید…با وجود بیمه شامل بیمه بیکاری نمی شیم….دولت میگه وام..وام توسر دولت بخوره..شکم گرسنه چی میدونه قرنطینه چی میدونه ویروس

  3. با سلام خدمت و خسته نباشید خدمت دکتر ایزدی..فرمایشات شما صحیح ولی کی میخواد جوابگوی افراد کم بضاعت بشه ..دولت.؟ اگه دولت قرار بود کاری کنه تا الان کرده بود که مردم مجبور نشن بریزن بیرون..

  4. سواره خبر نداره از پیاده…حالا اونا شکم زن بچه سیر ای دس به مقاله میشن این کار کنید مردم اون کار کنید مردم بابا اگه مجبور نبود از خونه نمی اومد بیرون چجور بگیم…مجبوره مجبور یا از گرسنگی میمیریم یا از کرونا لعنتی‌‌‌‌……

  5. یه‌تبلیغی‌توی‌تلویزیون‌میادا میگه”آذوقه‌تموم‌شد”
    خوب آذوقه توی‌خونه‌ها‌ تا کی هست‌مگه؟!
    باید خیلیابرای‌تهیه‌آذوقه از خونه برن بیرون‌و
    همچنین‌برای‌درآوردن پولی که‌برای‌تهیه‌آذوقه‌لازمه.
    ماها که‌پول‌بادآورده ویا‌حقوق‌نجومی‌ ویاگنج‌قارون
    ویا حساب‌لبریز نداریم‌که.چکارکنیم‌به‌نظرتون‌آیا؟؟!!

  6. جناب آقای دکتر ایزدی این روزهاییکه همهدمردم دست بدست هم داده اند بسته های معیشتی و بهداشتی برای مستمندان اماده و در اختیار نیازمندان قرار داده اند ایا یک مورد سراغ دادارید که جامعه پزشکان در این امر خیر شرکت کرده باشند در حال حاضر هیچ قشری در کشور ایران چون پزشکان چه عمومی و چه متخص در امد ندارند و میلیاردها ثروت جمع کرده اند نوش جانشان ولی ایا کسی ازپزشکان سراغ دارید که برای گراش و مردمش کار خیری انجام داده باشد لطفا نام ببرید چون باید در تاریخ گراش ثبت شود اگر پزشکی کار خیری کرده باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top