بستن

گزارش هفت‌برکه از غسالان کرونایی در جشنواره ملی رسانه‌های رضوی، برگزیده شد

هفت‌برکه: گزارش هفت‌برکه از غسالان کرونایی در دهمین جشنواره ملی جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌ها به مقام سوم بخش گزارش دست یافت. 

به گزارش هفت‌برکه آیین پایانی جشنواره رسانه‌های رضوی جمعه ۲۳ تیرماه  با حضور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بقعه خواهر امام رشت پایان یافت. دهمین دوره این جشنواره ملی پس از پنج سال وقفه با هدف ترویج فرهنگ رضوی در رسانه‌ها برگزار شد.

آذرماه ۱۳۹۹ در اوج دوران کرونا گزارشی از غسالان جهادی متوفیان کرونا به قلم فاطمه ابراهیمی منتشر شد. محمد خواجه‌پور مدیر هفت‌برکه تیتر «دختر مادری بودم، خوابیده روی سنگ غسالخانه» را برای این گزارش انتخاب کرد. این اثر در جشنواره به مقام مشترک در بخش گزارش دست یافت.

محمد خواجه‌پور مدیر رسانه‌های هفت‌برکه گفت‌ : «به دلیل فعالیت‌های رضوی موسسه هفت‌برکه ما در بخش خبری توجه ویژه به خبرهای رضوی داریم. جشنواره ملی ترویج فرهنگ رضوی بعد از چند سال وقفه برگزار می‌شد و از طرف بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) فراخوان شرکت در جشنواره ارسال شد. از بین چهار ارسالی از طرف پایگاه خبری هفت‌برکه، گزارش فاطمه ابراهیمی مورد توجه داوران قرار گرفت.»

گزارشی از خادمان دوره کرونا 

فاطمه ابراهیمی گزارش خود را این گونه آغاز می‌کند: «پنج نفر هستند که با خودشان قرار گذاشته‌اند نباید جسد مادری بی‌غسل به خاک سپرده شود. بیشترشان طلبه‌هایی هستند که این را وظیفه خودشان می‌دانند. زنگ تلفن که می‌خورد، فراخوانده می‌شوند که دختران مادری باشند که روی سنگ غسالخانه خوابیده است.  بعد از این پنج نفر که کار غسل دادن میت‌های کرونا را قبول کردند نوبت به نمک حجازی و محمد طاهری می‌رسد که زیرنظر بهداشت کار دفن را انجام دهند. کاری که خیلی‌ها حتی از شنیدن آن هم گریزان هستند را این چند نفر بر دوش گرفته‌اند که میتی بر زمین نماند.» این گزارش همراه با عکس‌های مجید افشار و فاطمه فدایی آذرماه ۱۳۹۹ در هفت‌برکه منتشر شد. 

گزارش را می‌توانید در هفت‌برکه بخوانید.

جشنواره رسانه‌های رضوی در رشت 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از رشت  دهمین جشنواره ملی جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌ها با معرفی نفرات برتر در ۹ بخش بخش خبر، گزارش خبری، مصاحبه، گزارش، یادداشت و سر مقاله، مقاله و نقد، تیتر، عکس و بخش ویژه و اهدای نشان ارادت به این برگزیدگان در بقعه خواهر امام رشت پایان یافت.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ رضوی و نقش فرهنگ رضوی در اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها را ۲ موضوع مهم این جشنواره عنوان کرد و گفت: رسانه‌های عدالت خواه، ظلم ستیز، مقابله گر با ناراستی، پاسخگو و مبتنی بر مهرورزی و آموزه‌های دینی، رسانه‌ای در تراز فرهنگ رضوی هستند. 

فرشاد مهدی پور با اشاره به اسلام ستیزی و تصویرسازی وارونه از دین اسلام در رسانه‌های دشمن، افزود: شکل دادن یک معرفت دائمی در مسیر سیره ائمه اطهار (ع) و تببین آموزه‌های دینی از مهم‌ترین نیاز‌های رسانه‌ای برای ترمیم این نوع جسارت‌ها است که البته کاری بزرگ، پردامنه و با هیمنه در سطح جهان محسوب می‌شود.

مدیر عامل بنیاد ببن المللی امام رضا هم در این مراسم با اشاره به اینکه تلاش رسانه‌ها باید به تقویت اراده و تثبیت باور‌ها بیانجامد، گفت: بنیاد بین المللی امام رضا از این دریچه برای تحکیم نظام امامت و ولایت و هماوردی تمدنی با محوریت امام رضا (ع) و تببین سیره ایشان تلاش می‌کند.

مرتضی سعیدی زاده ، ۴ سطح درون گفتمانی داخل جامعه، مواجهه با جهان اسلام و تشیع با رویکرد هویت و انسجام بخشی و وحدت بین امت اسلامی، ادیان توحیدی و ادیان جهانی با رویکرد مناظره و گفتگو براساس عقلانیت را از نقاط پیشران در بنیاد بین المللی امام رضا عنوان کرد.

وی تبلیغ و ترویج برای رساندن پیام اهل بیت را از دیگر کلید واژه‌های جریان سازی رسانه‌ای با رویکرد فرهنگ رضوی دانست و خواستار کنش گری رسانه‌ای در این زمینه‌ها شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز با بیان اینکه رسانه‌ها بهترین ابزار برای فرهنگسازی هستند، گفت: باید با ترویج فرهنگ رضوی انس و الفت جوانان با اهل بیت را بیشتر کنیم.

رضا ثقتی با بیان اینکه جشنواره ملی جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌های کشور در راستای بیستمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا است که ۱۵ جشنواره دیگر آن در قالب‌هایی مثل موسیفی و تئاتر به میزبانی دیگر استان‌ها برگزار شد، افزود: این جشنواره با قالب رسانه پس از ۵ سال توقف امسال دوباره آغاز به کار کرد که حدود ۲ هزار و ۵۰۰ اثر از ۳۱ استان کشور در ۹ بخش خبر، گزارش خبری، مصاحبه، گزارش، یادداشت و سر مقاله، مقاله و نقد، تیتر، عکس و بخش ویژه به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

وی با بیان اینکه آثار ارسالی در مقایسه با دوره قبل ۷۴ درصد رشد دارد، گفت: جشنواره امسال از لحظ فنی، محتوایی و اجرایی هم در سطح عالی تری برگزار شده است و انتظار داریم سال‌های آینده قوی‌تر برگزار شود.

برگزیدگان دهمین جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌ها

هیات داوران در آیین اختتامیه این جشنواره با انتقاد از برخی محصولات و تولیدات رسانه‌ای، در بیانیه‌ای اعلام کردند: در برخی بخش‌ها از جمله خبر و گزارش خبری نفرات اول تا سوم انتخاب نشدند و فقط شایسته تقدیر معرفی کردیم.

در دهمین جشنواره ملی جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌های کشور در بخش خبر محمود طُغرایی از خراسان رضوی با تدوین ۲ اثر «ضرب نیشابور در فهرست آثار ملی ایران و «زیارت رضوی به عنوان میراث ناملموس» شایسته تقدیر شد.

در بخش گزارش خبری فرزانه شهامت از خراسان رضوی با اثر «هزار و ۶۴۰ کیلومتر تا عشق» و مریم قمریان از اصفهان با اثر «روایت مهجوری» شایسته تقدیر شدند.

در بخش مصاحبه، مجتبی برزگر از تهران به دلیل گفتگو با فرخ نعمتی، بازیگر نقش امام رضا در سریال ولایت عشق، به همراه آذیتا ذُکاء از خراسان رضوی به دلیل گفتگو با مهندس پیشکسوت حرم مطهر رضوی به مقام دوم مشترک دست یافتند.

مریم مرتضوی از تهران به دلیل گفتگو با خواننده قطعه آمدم‌ای شاه پناهم بده به مقام سوم رسید و محسن حدادی کاریزی از تهران با اثر روایت دلدادگیِ بازرگانِ سیک به امام رضا (ع) شایسته تقدیر شد.

در بخش گزارش، زینب آخوندی از قم با اثر «اعتکاف هنری طراحان نقش‌های بهشتی در قم» اول شد، الهام مهدی زاده از خراسان رضوی با اثر «سفیران بخشش» به مقام دوم رسید، محمد خواجه پور از فارس با اثر «دختر مادری بودم خوابیده روی سنگ غسالخانه» به همراه سمیرا شاهیان از خراسان رضوی با موضوع «مشهدالرضا خانه آخرت ناموران جهان اسلام» به مقام سوم مشترک رسید.

در بخش یادداشت و سرمقاله، امیر جلیلی نژاد و غلامرضا بنی اسدی هر ۲ از خراسان رضوی با آثار «جهانشهر بی زبان» و «پُر شویم ما از صفات آفتاب» اول و دوم شدند.

امین رحیمی از تهران با اثر «زیارت به روش قاجاری ها» و پیمان اسحاقی از خراسان رضوی با اثر «پژوهش درباره فرهنگ رضوی را جدی بگیرم»، مشترکا سوم شدند.

در بخش مقاله و نقد، محسن فاطمی نژاد از خراسان رضوی با اثر «ضرورت بازشناسی سیره رضوی» اول شد.

انسیه موسویان از تهران با اثر «کتاب‌های آیینی که کلیشه‌ها را شکستند» به مقام دوم رسید و محمد جواد استادی از خراسان رضوی با اثر «درنگی بر مفاهیم زیارت و مشهد در سینما» به مقام سوم دست یافت.

در بخش تیتر، لیلا کوچک زاده دندانساز از خراسان رضوی با اثر «بلوای نام و گلوله باران»، فاطمه احمدی از گیلان با اثر «آب و جاروی رشت برای ساعت هشت» و پیمان طالبی از تهران با ۲ اثر «فرود آواز در گوشه رضوی» و «مهمانی‌های مخصوص» اول تا سوم شدند.

در بخش عکس، مریم آل مومن دهکردی از چهارمحال و بختیاری با اثر «به طرف حرم مطهر امام رضا (ع) پیش از آغاز کرونا» به مقام دوم رسید. 

فاطمه سلطانی از خراسان رضوی با اثر «صدای رضا سوم» شد، ساناز صفایی و مهناز نوریان هر ۲ از خراسان رضوی با آثار «انتظار برای زیارتی دوباره» و «سالروز عبور کاروان امام رضا (ع) از روستای فدیشع نیشابور» شایسته تقدیر شدند‌

در بخش ویژه نیز علی فرج زاده از قم با اثر «مهارت گفتگو را از امام رضا (ع) بیاموزیم» به مقام دوم رسید، حجت الاسلام حمیدرضا مطهری از قم با اثر ا «مام رضا (ع) و تعامل با فرقه‌های اسلامی در عصر ولایتعهدی» سوم شد و فاطمه طالبیان از خراسان رضوی با اثر «ولایت خورشید» به مقام سوم دست یافت.

همچنین از سید جلال فیاضی پیشکسوت حوزه رسانه هم تجلیل شد.

آثار برتر این جشنواره مهر ماه امسال در بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در مشهد مقدس رونمایی می‌شود.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top