بستن

بسیج مردمی برای شکست کرونا

هفت‌برکه – گریشنا: فقیر و غنی، پیر و جوان، زن و مرد، هر کسی هر چه در توانش هست را گذاشته تا از بحرانی که سلامتی هم‌وطنان را نشانه گرفته عبور کنیم. با اوج گرفتن اخبار مربوط به شیوع کرونا در کشور، همه مردم بسیج شده‌اند تا با ضد عفونی کردن معابر و اماکن عمومی و خرید اقلام بهداشتی جلوی گسترش این بیماری را بگیرند.

تلاش ما در این پست، اشاره کردن به برخی از کمک‌های مردم و نهادهای مردمی است؛ اما منابع خبری ما در این زمینه جزیی و بسیار پراکنده بود و ممکن است بسیاری از کمک‌ها از قلم افتاده باشد. این پست بعد از انتشار در صورت به دست آمدن اطلاعات جدیدتر تکمیل می‌شود.

نوبهار: سعی کردیم گرهی باز کنیم

عزیز نوبهار که یکی از پیشگامان جمع‌آوری کمک‌های مردمی است، می‌گوید: «پس از ورود کرونا به منطقه، با بعضی از دوستان فکر کردیم که چه کار می‌توانیم انجام بدهیم. با مشورت خانم دکتر ایزدی و آقای حقیقی اقدام به خرید اقلام بهداشتی کردیم. تاکنون سه هزار عدد ماسک و هزار بطری ژل و مقداری دست‌کش خریداری کرده‌ایم که به صورت بسته‌بندی بین کسبه مانند نانوایی‌ها، سوپری‌ها، قصابی‌ها و بعضی بانک‌ها و مردم عادی و نظام پزشکی و همچنین مشتریان رستوران به صورت رایگان توزیع شده است. تعداد ششصد ماسک هم تحت نظر کمیته امداد امام خمینی(ره) بین افراد تحت پوشش در فداغ توزیع می‌شود. برای انجام این کار انسانی، موسسه شباب البرکه و شرکت تبسم و سید علی مجلسی و بنیاد فرهنگی نوبهار با هم مشارکت داشتند. همچنین مبلغ صد ملیون تومان به صورت قرض‌الحسنه تامین وجه شد تا اقلام بهداشتی تهیه و برای قطع کردن دست واسطه‌ها و محتکرین با قیمت خرید در اختیار همشهریان قرار گیرد.»

او ادامه می‌دهد: «مبالغی نیز از طرف خیرین به دست ما رسانده‌اند و امروز موفق شدیم مقداری جنس خریداری کنیم. دویست بسته دست‌کش لاتکس یعنی حدود بیست هزار عدد دست‌کش و همچنین ماسک و ژل ضدعفونی خریده‌ایم. منتهی چون پایان سال است و باربری‌ها بسته است، مشکل حمل و نقل داریم و پست هم بسته‌ای را تحویل نمی‌گیرد. منتظریم خودرویی را بفرستیم و تحویل بگیریم. وقتی به گراش رسید، توزیع آن را شروع می‌کنیم. نظرمان این است که بین گروه‌هایی توزیع شود که به صورت جمعی زندگی می‌کنند. سعی می‌کنیم بخشی را به کمیته امداد و اگر ممنوعیت قانونی نداشته باشد بخشی را به زندان برسانیم و تعدادی را نیز برای کمپ ترک اعتیاد بفرستیم و در بین بازاریان توزیع کنیم. ما از همکاری صمیمانه حاج مهدی جعفری و همه خیرین جبهه سلامت تشکر می‌کنیم و همشهریان را به رعایت نکات بهداشتی دعوت می‌کنیم.»

موسسه شباب البرکه

روابط عمومی موسسه‌ی خیریه شباب البرکه نیز گزارش می‌دهد: «ما دو میلیون تومان برای خرید ماسک و مواد ضدعفونی و دست‌کش به کمیته امداد امام خمینی(ره) تحویل داده‌ایم و هزار ماسک جدا خریداری کرده‌ایم، به اضافه‌ی تقریبا حدود شش میلیون تومان ژل ضد عفونی و دو کارتن دست‌کش خریداری شده که هنوز به دست ما نرسیده است. به غیر از این، ده دست لباس سرهمی (لباس مخصوص ضدعفونی) برای پرستاران و پرسنلی که در خط اول مبارزه با کرونا هستند به بیمارستان اهدا کردیم. هفت دست از این لباس‌ها را نیز به بچه‌های هلال‌احمر تحویل دادیم که مشغول پایش جاده هستند. غیر از این موسسه شباب البرکه با همکاری باشگاه گراش جوان و کانون ابن الزهرا(س) برای ضد عفونی معابر همکاری داشته است و قرار است برای پایش جاده نیز با هلال‌احمر همکاری داشته باشد. مقداری وسایل بهداشتی از قبیل، ژل و لباس سرهمی، ماسک و دستگاه تب‌سنج نیز از قطر سفارش داده‌ایم و منتظر پرواز هستیم که به گراش منتقل کنند و ما در اختیار بیمارستان یا هلال‌احمر قرار دهیم.»

نیروهای بسیج و سپاه 

نیروهای بسیج و سپاه پاسداران نیز در این شب‌ها و روزهای پر استرس کم نگذاشته‌اند و در زمینه‌های مختلف، از نصب بنرهای آموزشی تا جمع‌آوری کمک‌های خیرین برای خرید وسایل بهداشتی و همچنین گندزدایی محلات و معابر تلاش کرده‌اند. یکی از این گروه‌ها، گروه جهادی یاران مهدی(عج) بود. گروه جهادی یاران مهدی پایگاه مقاومت بسیج مسجد حضرت ولی‌عصر (عج) شهرستان گراش در اقدامی خودجوش محله بیدله را ضد عفونی کردند.

شهرداری گراش

مجید عباسی، معاونت اجرایی شهرداری، نیز گزارشی از ضد عفونی کردن خیابان، معابر، پاساژ‌ها و ادارات می‌دهد: «شهرداری از همان روزهای ابتدایی اعلام شیوع کرونا با دستور شهردار عملیات ضدعفونی کردن اماکن را آغاز کرد. از شنبه هفته‌ی گذشته ضدعفونی ادارات شهر را شروع کردیم و روزانه چند اداره و پارک‌ها را هم‌زمان ضدعفونی می‌کنیم. در طول ده روز گذشته، تمام پارک‌های سطح شهر و ادارات، چندین بار ضدعفونی شده است. همچنین اداره زندان را هم طی یک روز کامل ضدعفونی کردیم. با همکاری ناحیه‌ی مقاومت بسیج کار ضدعفونی کردن چندین پاساژ از جمله پاساژ سیمرغ و صادق و … را انجام دادیم.»
او ادامه کارهای شهرداری را اینگونه گزارش می‌کند: «شب‌ها نیز با کمک دوستان بسیجی تمام شهر را ضدعفونی می‌کنیم، طی هفته گذشته‌ی خیابان‌ها و معابراصلی شهر ضدعفونی شد و از ابتدای این هفته تمام شهر از معابر و خیابان‌های اصلی گرفته تا تمامی محلات با همکاری نیروهای بسیج ضدعفونی کردیم.این عملیات هرشب با چندین ماشین از طرف شهرداری و بسیج انجام می‌شود. شهرداری و بسیج تا ریشه‌کن کردن کرونا به ضدعفونی کردن شهر و معابر ادامه خواهد داد.»

جامعه مهندسان

در اقدام خودجوش دیگری، جامعه‌ی مهندسین شهرستان مبلغ سه میلیون و هشتصد هزار تومان برای شکست کرونا جمع‌آوری کرد. مهندس مصطفی سرخی، رئیس نمایندگی نظام مهندسی شهرستان گراش، می‌گوید: «با جمع‌آوری این مبلغ از طریق مهندسین، ۴۲۰ محلول ضدعفونی خریداری شده است که به زودی به دست ما خواهد رسید و ما آن را برای توزیع بین افراد به دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش تحویل خواهیم داد.»

مجمع خیرین سلامت

مجمع خیرین سلامت گراش نیز از دیگر ارگان‌های فعال در زمینه‌ی جمع‌آوری کمک‌های بهداشتی و همچنین دوخت ماسک بوده است. بخشی از فعالیت این مجمع را در این خبر بخوانید.

عکس‌هایی از کمک‌های مردمی را در این گزارش تصویری ببینید.

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top