بستن

سالانه در ایران ۱۰ هزار نفر سرطان معده می‌گیرند

هفت‌برکه – گریشنا: در کنگره علمی آنکلوژی گراش اعلام شد سالانه حدود ۱۲۵ هزار ایرانی به سرطان مبتلا می‌شوند که ده هزار مورد آن سرطان معده بوده است.

کنگره علمی آنکلوژی گراش ۱۷ و ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ به میزبانی دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد. با توجه به حضور دکتر رضا ملک‌زاده فوق تخصص سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی، سرطان معده موضوع تخصصی کنگره گراش بود. 

   

سرطان معده، پنجمین سرطان در ایران و جهان

دکتر ملک‌زاده در گزارش از وضعیت سرطان معده در جهان گفت: «در هر سال در جهان یک میلیون و ۲۲۰ هزار نفر سرطان معده می‌گیرند. سرطان معده پنجمین سرطان شایع در سطح جهان است اما در ایران این سرطان نسبت به آمار جهانی، شیوع و مرگ و میر بالاتری دارد.»

وزیر سابق بهداشت در مورد وضعیت سرطان در کشور گفت: «ما در کشور یک نظام ثبت سرطان را ایجاد کرده‌ایم و هر سال گزارش آن را منتشر می‌کنیم. ۱۲۵۴۵۱ نفر در یک سال سرطان گرفته‌اند. یعنی از هر صد هزار ایرانی ۱۶۱ نفر سرطان می گیرند که ۵۳ درصد در مردان و ۴۷ درصد در زنان است.»

دکتر ملک‌زاده در مورد انواع سرطان در ایران گفت:‌ «در ایران شایع‌ترین سرطان، سرطان سینه است. به ازای هر صد هزار ۳۷ نفر سرطان سینه می‌گیرند و سرطان پروستات در رده بعد است و سرطان معده در رده پنجم شیوع قرار دارد.»

رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای کبد و گوارش گفت: «در کل سرطان‌های شایع در ایران، نزدیک به ۲۶ درصد مربوط به سرطان‌های دستگاه گوارش است. ما در حال حاضر در روند کاهش سرطان معده هستیم. ۱۰۵۳۴ مورد سرطان معده در سال ۲۰۱۶ در ایران گزارش شده که در مردان ۱۸ در صدهزار نفر  و در زنان ۸ نفر در صد هزار نفر بوده است که از دو سال قبل در حال کاهش است. سرطان معده در سن جوانی خیلی نادر است ولی از سن ۵۰ سال به بالا احتمال آن بالا می‌رود.»

دکتر ملک‌زاده در مورد پراکندگی سرطان معده در ایران گفت: «کمترین میزان سرطان معده در هرمزگان است. اما در شمال کشور و آذربایجان‌ها ریت سرطان معده بیشتر است و تا حدود ۴ برابر جنوب کشور می‌رسد. یعنی هر چه به طرف شمال می‌رویم ابتلا به سرطان معده بیشتر می‌شود.»

تریاک از عوامل سرطان معده در ایران است

متخصص سرطان معده با اشاره به یک روند تاریخی این سرطان گفت: «آمار از سال ۱۹۳۰ نشان می‌دهد از وقتی یخچال وارد خانواده‌ها شد میزان ابتلا به سرطان معده کاهش پیدا کرد زیرا قبل از آن مردم برای نگهداری غذا از نمک استفاده می‌کردند. بر عکس آن سرطان ریه افزایش پیدا کرده است که علت آن آلودگی هوا بوده است.»

دکتر ملک‌زاده با امیدواری به درمان سرطان معده گفت: «سرطان معده بیشتر به علت عفونت است. به خاطر همین می‌توان واکسن زد یا جلوگیری کرد. البته هنوز واکسن موثری برای آن ساخته نشده است. چون سرطان معده یک سرطان کشورهای غربی نیست تلاش کمی برای ساخت واکسن آن می‌شود. سرطان معده در صورت تشخیص اولیه با اندوسکوپی و بدون عمل جراحی این سرطان قابل درمان است.»

دکتر ملک‌زاده در مورد روش جلوگیری از سرطان معده از طریق تغذیه گفت: «مصرف حبوبات، سبزیجات و مصرف گوشت ماهی می‌تواند در جلوگیری از سرطان معده موثر باشد. تریاک یکی از عوامل اصلی سرطان معده به ویژه در ایرانیان است.»

معاون وزیر بهداشت با اشاره به آغاز تحقیقات سرطان معده در ایران گفت: «ما نیاز داریم تحقیقاتی در ایران انجام دهیم. ما برای این کار در اردبیل که بیشترین میزان سرطان معده در ایران را دارد انجام دادیم. ۲۲ هزار نفر در این استان در نظر گرفته‌ایم که ده سال طول می‌کشد و سه سال آن انجام شده است.»

بازار داروهای سرطان در حال گسترش است

بعد از سخنرانی دکتر ملک‌زاده دیگر متخصصان سرطان یافته‌های علمی خود را ارائه کردند. 

دکتر امیررضا دهقانیان در مورد نقش ژنتیک در سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی صحبت کرد. این متخصص سرطان گفت: «خانواده‌هایی که دو یا بیشتر سرطان معده داشته باشند احتمال ابتدا به سرطان معده در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و به ۴۵ درصد می‌رسد. باید همه عوامل را در ابتلا به سرطان معده دید و عوامل ژنتیک تنها یکی از عوامل آن است.»

دکتر روانبد در معرفی دکتر علی خلفی‌نژاد گفت: «ایشان حق بزرگی بر گردن جامعه پزشکی دارند. استاد تمام دانشگاه شیراز هستند و ۱۵ سال رییس دانشکده علوم دانشگاه شیراز بودند.» دکتر خلفی‌نژاد و دکتر یونس قاسمی داروهای جدید در درمان سرطان را معرفی کردند.

دکتر قاسمی در مورد تهیه داروهای نوترکیب در آنکولوژی سخنرانی کرد: «در کشور حدود ۴ هزار نفر در حوزه داروهای بایوتکنولوژی فعال هستند. مطالعات داروسازی در دنیا به سمت سرطان رفته است چون این بخش بازار دارد و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری می‌شود تا مثلا ده داروی جدید تولید شود. بازار داروهای بایوتکنولوژی گاهی از بازار اسلحه بزرگتر است.»

دکتر قاسمی گفت: «ما در کشور شرکت‌های داروسازی خوبی داریم و حتی از داروهای گیاهی استفاده می‌کنیم. البته داروی گیاهی خالص نیست بلکه دارو از گیاه گرفته می‌شود. استان فارس قطب تولید داروهای زیست‌فناوری در کشور است.»

در بخش دوم ارائه‌های روز اول کنگره آنکولوژی گراش، دکتر وحید زنگوری در مورد تازه‌های جراحی سرطان معده سخنرانی کرد. در ادامه دکتر روانبد در مورد درمان‌های غیر جراحی سرطان معده سخنرانی کرد. دکتر روانبد گفت: «درمان اصلی سرطان معده جراحی است. ما در واقع به دنبال موفقیت‌آمیزتر کردن جراحی هستیم.» 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top