هفت‌برکه: کنفرانس علمی آنکولوژی (سرطان‌شناسی) گراش که معتبرترین رویداد علمی در گراش است، به هفتمین سال برگزاری رسید. این کنفرانش با موضوع «روش‌های نوین پیشگیری، مراقبت و درمان سرطان در سالمندان» صبح روز سی‌ام فروردین‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۹ صبح در سالن شیخ احمد انصاری دانشکده‌ی علوم ‌پزشکی آغاز به کار کرد. برنامه کنفرانس به دو نوبت صبح و عصر تقسیم شده بود.

گزارش بخش عصر را در خبر بعدی هفت‌برکه خواهید خواند.

14030130 Oncology Conference 2

پس از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی، دکتر مهدی محسن‌زاده، رئیس دانشکده‌ی علوم‌پزشکی گراش، به عنوان نخستین سخنران مراسم، با خوش‌آمدگویی به مهمانان و اساتید، از تیم فعالی که در این چند ماه برای برگزاری این کنفرانس زحمت کشیده‌اند تشکر کرد.

سپس دکتر احمد عبدالهی، رئیس مرکز تشخیص سرطان گراش، با اشاره به گوشه‌ای از فعالیت‌های این مرکز گفت: «شما حتما کنگره‌های علمی زیادی شرکت کرده‌اید، اما اینجا همه خودشان را دست‌اندرکار می‌دانند. هدف از این کنگره‌ی علمی این است که آگاهی ما را درباره‌ی سرطان بالا ببرد تا بیماران خوشبخت‌تر زندگی کنند.»

دکتر ملک‌زاده: خوشحالم که دانشکده به این مرحله علمی رسیده است

سپس دکتر رضا ملک‌زاده، چهره‌ی شناخته‌شده‌ی تحقیقاتی بیماری سرطان و فوق تخصص گوارش و کبد، به پشت تریبون آمد. او که در سال ۱۳۶۸ به عنوان وزیر بهداشت و درمان وقت برای افتتاح بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) به گراش آمده بود، در سخنانی گفت: «شهر گراش و دانشکده‌ی علوم‌ پزشکی برای من یادآور خاطرات دوران جوانی است. وقتی به شیخ احمد انصاری پیشنهاد دادیم همین دانشکده را در شیراز یا لار بسازد، قبول نکردند و گفتند فقط در گراش. خوشحالم که این دانشکده امروز به این مرحله‌‌ی علمی رسیده است. »

او سپس با تشریح شیوع انواع سرطان و علل آن در ایران و جهان، شایع‌ترین نوع سرطان در ایران بین مردان را سرطان پروستات و در بین زنان سرطان سینه نام برد، اما در خبری خوب گفت: «خوشبختانه کشور ما در سطح کم‌شایع سرطان در دنیا است. ۵۰ درصد سرطان‌ها در آسیا و عمده‌ی آن در چین شایع است. هر ساله حدود ۱۰ میلیون نفر از سرطان می‌میرند و اغلب دچار مرگ زودرس زیر ۷۰ سال می‌شوند. در جهان در بین سرطان‌های زنان، نخست سرطان ریه و بعد سرطان سینه شایع است و در مردان هم سرطان پروستات شایع‌ترین نوع است.»

14030130 Oncology Conference Gerash 7

سرطان معده، شایع‌ترین نوع سرطان در ایران

اما به گفته‌ی دکتر ملک‌زاده، اکنون شایع‌ترین نوع در ایران سرطان معده است. او در ادامه با اشاره به پژوهش‌ها و تحقیقات بسیار او و تیمش که در سطح جهان معتبر و دارای ارجاعات علمی فراوان است، گفت: «لازم است برنامه‌ی پیشگیری از سرطان پروستات و پستان در سطح جهان تقویت شود. در ایران خوشبختانه نظام ثبت سرطانِ بسیار دقیقی در ده سال گذشته تاسیس شده و بر اساس آن شایع‌ترین انواع سرطان در ایران پس از پروستات و پستان، در زنان سرطان‌های پوست، روده‌ی بزرگ، تیروئید و سرطان معده؛ و در مردان هم سرطان پوست، روده‌ی بزرگ، معده و مثانه است.»

استان گلستان به عنوان مرکز مطالعه‌ی تیم تحقیقاتی دکتر ملک‌زاده با انجام پژوهش‌های علمی به نام کوهورت گلستان نشان می‌دهد که در گذشته، یکی از انواع رایج سرطان در این استان، سرطان مری بوده است. او افزود: «این پژوهش علمی طی بیست سال گذشته نشان می‌دهد که مهم‌ترین علت این نوع سرطان در شرق استان گلستان عبارتند از مصرف تریاک، آب نوشیدنی از آب‌انبار، نوشیدن چای داغ، بهداشت ضعیف دهان و دندان، زندگی در محل دارای آلودگی و عدم مصرف میوه و سبزیجات.»

دکتر ملک‌زاده دارنده‌ی مدال آژانس بین‌المللی سرطان به دلیل تحقیقات در زمینه‌ی سرطان گوارش و اثبات سرطان‌زایی تریاک است.

دکتر روشن: سرطان پروستات، شایع‌ترین سرطان در مردان

سپس دکتر امیرحمزه روشن، فوق‌ تخصص کلیه و مجاری ادراری، با صحبت درباره‌ی سرطان‌های شایع مجاری ادراری در افراد مسن، به شایع‌ترین آنها شامل سرطان پروستات، مثانه و کلیه اشاره کرد و افزود: «در بین مردان سرطان پروستات رتبه‌ی اول را داراست و ۱۶ درصد احتمال دارد یک مرد در طول زندگی به این سرطان مبتلا شود.» او افزود: «دو و نیم درصد این آمار منجر به مرگ می‌شود. بررسی تومور پروستات از سن ۵۰ سالگی صورت می‌گیرد که با چکاپ PSA و DAE است.»

دکتر روشن طبق تحقیقات علمی، سیگار را اصلی‌ترین عامل ابتلا به همه‌‌ی انواع سرطان از جمله سرطان مثانه دانست و به علل نژادی نیز اشاره کرد و گفت: « نژاد آفریقایی-آمریکایی دارای بیشترین ابتلا و نژاد آسیایی کمترین ابتلا و آمار مرگ‌ومیر را دارند.»

14030130 Oncology Conference Gerash 10

دکتر افشاری: سرطان تخمدان، شایع‌ترین سرطان در زنان

دکتر زیبا افشاری، متخصص رادیوتراپی، با صحبت درباره‌ی سرطان‌های شایع در زنان سالمند، دیگر سخنران این کنفرانس بود. او گفت: «نوع اول سرطان‌های شایع در زنان سالمند، سرطان تخمدان و دومین نوع آن سرطان دهانه‌ی رحم است که بیشتر زنان جوان را مبتلا می‌کند. سومین نوع شایع، سرطان دیواره‌ی رحم است که در زنان مسن شایع‌تر است.»

دکتر افشاری درباره درمان‌های این سرطان‌ها نیز گفت: «درمان استاندارد سرطان تخمدان، به صورت جراحی و شیمی‌درمانی است اما در بیماران مسن ممکن است شیمی‌درمانی عوارض زیادی داشته باشد و بیمار باید قبل از درمان GGA به صورت کامل بررسی شود. در مورد سرطان تخمدان، درمان استاندارد در جوانی به صورت شیمی‌درمانی است. به طور کلی GGA شامل بررسی عواملی است که روند درمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد که شامل وضعیت عملکردی، تغذیه، عوامل روانی، محیطی و اجتماعی و داروهای مصرفی است و سپس بیماران بر اساس این فاکتورها دسته‌بندی و بر این اساس، درمان مناسب انتخاب می‌شود.»

دکتر کاملی: اصول رادیوتراپی در درمان سرطان

اصول رادیوتراپی در درمان سرطان، موضوع سخنرانی دکتر پریسا کاملی، متخصص رادیوانکولوژی، بود. او در تعریف این روش درمانی گفت: «رادیوتراپی نوعی درمان برای تومورهای سرطانی است که بدون درد و با عوارض قابل تحمل، باعث از بین رفتن سلول‌های توموری و کاهش خطر عود بیماری می‌شود. مراکز پیشرفته‌ی درمان سرطان از جمله مرکز رادیوانکولوژی گراش با روش‌های رادیوتراپی سه‌بعدی، توده‌های سرطانی را با دقت بالا از بین می‌برند و در عین حال بافت‌های نرمال اطراف تومور از آسیب حفظ می‌شود.»

امانی: ایران پیشتاز سرطان پستان در جهان است

پس از یک استراحت بیست دقیقه‌ای در ساعت ۱۲، مهمانان به سالن برگشتند تا سخنرانی‌های کنفرانس با صحبت‌های مرضیه امانی، کارشناس مامایی، درباره‌ی اهمیت غربالگری سرطان پستان ادامه یابد. او گفت: «بحث امروز پیشگیری و تشخیص زودهنگام است، چون تشخیص زودهنگام سرطان یعنی درمان سریع‌تر و موثرتر و عمر طولانی‌تر. سرطان پستان جنسیتی و ۹۹ درصد مربوط به زنان است. اولویت غربالگری در ایران سرطان پستان است، چون با دو میلیون مورد ابتلای جدید در سال، پیشتاز سرطان در بین زنان در جهان است و در ایران نیز از سرطان پروستات پیشی گرفته است.»

او افزود: «دو عارضه‌ی مهم ناشی از ابتلا به این نوع سرطان، از کار افتادگی عضو و عدم توانایی انجام کارهای روزانه است و حفظ عضو مهم‌تر از برداشتن آن است. در مراحل ابتدایی، با یک عمل جراحی حفظ پستان امکان‌پذیر اما در مراحل پیشرفته بسیار دشوار است. از جمله علل ابتلا، سبک زندگی، وراثت، یائسگی بعد از ۵۵ سالگی، اضافه وزن، تغذیه‌ی ناسالم و بارداری است.»

امانی در اشاره‌ای نگران‌کننده گفت: «سن شیوع این سرطان در ایران نسبت به جهان بسیار پایین‌تر است.»

او سه روش ماموگرافی، سونوگرافی و خودآزمایی سرطان پستان را از جمله روش‌های تشخیص دانست و افزود: «برخی فکر می‌کنند ماموگرافی به دلیل استفاده از اشعه زیان‌بار است در حالی‌که این روش از رایج‌ترین روش‌های تشخیص در جهان است. البته برای کسانی که به طور منظم ماموگرافی انجام می‌دهند. بنابراین بهترین سن مراجعه از ۳۵ سالگی است و این روش دقیق‌ترین روش تشخیص سرطان پستان است.»

او سپس بر اهمیت آموزش روش خودآزمایی سرطان پستان تاکید کرد زیرا باعث تشخیص ۲۰ درصد موارد ابتلا می‌شود و گفت: «آگاهی رساندن به جامعه‌ی هدف از سن ۲۰ تا ۶۹ سالگی جهت تشخیص زودهنگام اولویت دارد.»

14030130 Oncology Conference Gerash 4

دکتر محمدجانی: درمان حمایتیتسکینی در بیماران سرطانی

سپس دکتر حبیب‌الله محمدجانی، متخصص داخلی، درباره‌ی درمان حمایتی–تسکینی در بیماران سرطانی صحبت کرد. او با برشمردن مجموعه‌ای از عوامل موثر در کیفیت بیماری و مرگ بیمارِ سرطانی، در تعریف این نوع درمان گفت: «طب تسکینی رویکردی است که در آن کیفیت زندگی و مرگ بیمارانِ غیر قابل درمان را بالا می‌برد و در عین حال از خانواده‌ی بیمار نیز حمایت می‌کند. طب تسکینی شامل یک تیم است که شامل پزشک، پرستار، کمک‌پرستار، روانشناس، روانپزشک، روحانی و افراد داوطلب می‌شود. این تیم از زمان تشخیص بیماری تا زمان مرگ در کنار بیمار و خانواده‌ی او هستند و وظیفه‌ی آنها بهبود درد و آلام بیماران، حمایت‌های روحی روانیِ بیمار و خانواده‌اش است تا بیماری و مرگ راحت‌تری داشته باشد.»

دکتر عبدالهی: هم خوب زندگی کردن مهم است و هم خوب مردن

در تکمیل صحبت‌های دکتر محمدجانی، دکتر احمد عبداللهی از اهمیت کیفیت دو مسئله‌ی زندگی و مرگ بیمار گفت و افزود: «هم خوب زندگی کردن مهم است و هم خوب مردن. معمولا درباره‌ی مورد دوم زیاد صحبت نمی‌شود که به دلیل ملاحظات فرهنگی و دین ما است. برای من به شخصه مرگ شیرین و به عنوان مثلا رفتن از اتاقی به اتاق دیگر است و گاهی مردن بهترین نعمت خداوند است. فردی که در مراحل پیشرفته‌ی سرطان مراجعه می‌کند، هر پزشک روشی را توصیه می‌کند. باید با خود مریض و همراهان او تعیین تکلیف شود. مسئله‌ی سرطان برای یک دکتر عادی است اما زندگی و ساختار زندگی بیمار و اطرافیان او را به هم می‌ریزد و باید زمینه‌ای درست شود تا همراهان بفهمند یک پزشک از دید خودش صحبت می‌کند اما اصل تصمیم‌گیری به عهده‌ی اطرافیان و نیازمند فرهنگ‌سازی است.»

محمدپور: مراقبت‌های پرستاری حین و بعد از شیمی‌درمانی

سپس مرضیه محمدپور، کارشناس پرستاری و سرپرستار بخش آنکولوژی بیمارستان گراش، صحبت‌هایش را با موضوع مراقبت‌های پرستاری حین و بعد از شیمی‌درمانی این طور آغاز کرد: «داشتن مهارت خوب پرستاری در آنکولوژی بسیار مهم و از زمان تشخیص تا درمان و حتی تا مرگ موثر است. پرستار می‌تواند از فرآیند شیمی‌درمانی در ارزیابی بیمار استفاده کند. مراقبت از افراد مبتلا در برابر عوارض دارویی مهم است. بعضی نیازمند اقدامات سریع هستند و در صورت تعلل، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری داشته باشد.»

محمدپور افزود: «در حین تزریق داروی شیمی‌درمانی، بررسی عوارض دارویی و پیشگیری از بروز آنها به صورت آنی باید جلوگیری شود. ترتیب تزریق داروها بسیار مهم است و آموزش‌های لازم تغذیه‌ای می‌تواند از بروز علائم حالت تهوع و استفراغ جلوگیری کند. در صورت بروز عوارض دارویی اقدامات سریع و اطلاع به پزشک ضروری است. پس از اتمام شیمی‌درمانی، رژیم غذایی مناسب و فعالیت‌های ورزشی و خودمراقبتی به خصوص در زمینه‌ی بهداشت دهان و دندان می‌تواند مانع از بروز عوارض تاخیری شود.»

او با اشاره به تاثیر آموزش برای کاهش میزان هزینه‌های درمان گفت: «پایش مستمر بیمار و آموزش‌های به‌روز با توجه به نوع بروز علائم می‌تواند از آسیب‌های بعدی و تحمیل هزینه‌های بیشتر جلوگیری کند.»

او از اهمیت وضعیت روحی و روانی بیمار نیز صحبت کرد و گفت: «حفظ روحیه و مشارکت در درمان و مراقبت‌های حمایتی می‌تواند روند درمان را بهبود بخشد. پیشرفت‌های روزافزون علم روند درمان سرطان را تسریع کرده است که این امر خود امیدی برای طول عمر بیشتر بیماران و بهبود آنان است.»

پس از اتمام این سخنرانی، میهمانان یک ساعت فرصت استراحت و ناهار پیدا کردند و بخش سخنرانی‌های صبح ساعت ۱۳:۳۸ دقیقه به پایان رسید. این کنفرانس در نوبت عصر تا ساعت ۲۱ ادامه خواهد داشت.

14030130 Oncology Conference Gerash 17